مجله تاسیسات

چیلر تراکمی و برج خنک کننده

آشنایی با برج خنک ‌کننده چیلر

برج خنک کننده چیست ؟

 برج خنک کننده (Cooling Tower) سیستم خنک کننده ی آب است . وظیفه ی آن خنک کردن دستگاه‌های صنعتی از جمله چیلر می باشد. برج خنک ‌کننده چیلر به یکی از شکل های مکعبی ، مخروطی یا مدور موجود می باشد . برج خنک کننده منبع برودتی یا سرمایشی خنک کننده جریان آب گردشی در مدارخنک کاری کندانسور چیلرهای آبی (جذبی یا تراکمی) می‌باشد که وظیفه باز خنک سازی مبرد داغ و پرفشار خروجی از کمپرسور را بر عهده دارد.این دستگاه در فضای آزاد نصب شده و بوسیله ی لوله کشی آب به صورت رفت و برگشتی به دستگاه چیلر متصل می شود.

کار برج خنک کن چیست ؟

همانطور که می دانیم وظیفه ی چیلر (Chiller) جذب گرما از محیط اطراف می باشد و دما را تا 4 درجه سانتی گراد پایین می آورد, دمای آب ورودی نباید بیشتر از ۲۹ درجه سانتی گراد باشد . زمانی که این گرما توسط چیلر  از کندانسور (Condenser) خواه جذبی و یا تراکمی به هر ظرفیتی جذب می گردد و هوای اطراف راخنک می کند یک برج خنک کن می تواند با استفاده از یک سیستم گردش آب سبب باز خنک‌شدن چیلر گردد. دقت عمل در چگونگی انجام این فرایند بیانگر کیفیت دستگاه برج خنک کن خواهد بود . پس می توان گفت برج خنک کن یکی از اجزای اصلی و مهم چیلر ها می باشد .

به عبارت ساده‌تر، برج خنک‌کننده منبعی است که از آن به جهت خنک‌سازی آبی در فرایندهای سردسازی سیستم‌های تهویه مطبوع، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و غیره استفاده می‌گردد. جنس این برج های خنک کننده چیلر می تواند برج خنک کننده فابیرگلاس ,برج خنک کننده گالوانیزه,برج خنک کننده چوبی,برج خنک کننده مارلی و برج خنک کننده بتونی باشد .

در صنایعی مانند صنعت صابون سازی که نیاز به دمای زیر صفر داریم بهتر است برای خنک سازی محیط بجای استفاده از چیلر به دلیل بالا بودن هزینه ی آن از برج خنک کننده استفاده نماییم .

برج خنک ‌کننده چیلر تراکمی آب خنک

درون کندانسور چیلر تراکمی آب خنک که اغلب ازجنس مبدل حرارتی پوسته و لوله اند تیوب می باشد مبرد قرار داشته و اطراف لوله های آن آب جریان دارد . دراینجا به واسطه ی تبادل حرارت آب با مبرد کندانسور چیلر تراکمی گرم می شود .

چرخه ی کاری چیلر به کاهش دمای آبگرم و جذب حرارت از مبرد بستگی دارد. در اینجا آبگرم موجود به یک دستگاه برج خنک کننده با فشار پمپاژ شده تا در آن مکان خنک شده و مجدد به کندانسور بازگردد . حالا آبگرم وارد شده در برج خنک کننده بر روی قطعه ای به نام پکینگ مدیا پاشیده می شود و با هوایی که توسط فن برج از درون لوورها مکیده شده است تماس پیدا می کند . در این مرحله بواسطه تبخیر سطحی آب و هوا با یکدیگر تماس پیدا می کنند و آبگرم حرارت خود را به هوا داده و خنک می شود. بخشی از آب بخار می گردد و از بالای برج خنک کننده چیلر به هوای بیرون راه می یابد.

در نتیجه در چیلر تراکمی آب خنک و برج خنک کننده متصل به آن، با مصرف آب روبرو هستیم . از طرفی آب با آلودگی های محیطی ازجمله مواد شیمیایی و …. ترکیب شده و کم کم آلوده می شود که باید گندزدایی دوره ای شود.

چیلر تراکمی هوا خنک و حذف برج خنک کننده

در ساختار چیلر تراکمی هوا خنک همانند آب خنک قطعاتی مثل کمپرسور، اواپراتور و … وجود دارد اما به جای کندانسور پوسته و لوله ای آب خنک در بالای چیلر یک مبدل حرارتی هوا خنک که شامل کویل (لوله های رفت و برگشتی متعدد با پره های دور آن) و چندین فن  میباشد نصب می شود. مبرد ارسالی از طرف کمپرسور وارد این لوله ها شده و به جای اینکه حرارت خود را به آب بدهد، مستقیما حرارت خود را به هوای مکیده شده (توسط فن) از اطراف لوله ها، می دهد. بنابرین هیچ آبگرمی وجود ندارد و به برج خنک کننده چیلر نیز نیازی نیست. علاوه بر آن، مصرف آب نیز در آن وجود ندارد و به گندزدایی دوره ای آب هم نیازی نیست. ولی قیمت اولیه چیلر هوا خنک نسبت به چیلر بهمراه برج خنک کننده بیشتر است.

بررسی وجود یا عدم وجود برج خنک کننده امری تخصصی است که باید با توجه به بودجه موجود، مقدار آب موجود و قیمت آن، اهمیت بهداشتی بودن یا نبودن محیط و … و توسط مهندسان متخصص در این زمینه انجام شود.

انواع برج خنک ‌کننده چیلر

در این قسمت از نوشته انواع کولینگ تاور ها از نظر نوع جریان و جنس بررسی می شوند که عبارتند از :

  • برج خنک ‌کننده چیلر مکعبی (Cubic Counter Flow)

یک نوع از برج های خنک کننده چیلر ، برج هایی است که بدنه ی آنها به شکل هندسی مکعب می باشد.

این برج های مکعبی شکل دارای چهار وجه بوده که این وجوه به شکل های مربع ویا مستطیل است .همانطور که می دانید کاربرد برج های خنک کننده یا کولینگ تاور متفاوت است . بسته به نوع کارکردشان جنس متفاوتی دارند که عبارتند از : فایبر گلاس ، فلزی ، چوبی ویا بتنی .بیشترین توجه و محبوبیت متعلق است به برج خنک کننده مکعبی و آن هم به دلیل سادگی در طراحی آن می باشد .

  • برج خنک ‌کننده چیلر مخروطی یا مدور یا استوانه‌ای (Conic Counter Flow)

یکی از رایج ترین برج های خنک کننده با بدنه ای از جنس فایبرگلاس ، برج خنک کننده مخروطی یا در اصطلاح برج خنک‌کن گرد است که دارای قابلیت های بیشتری نسبت به سایر برج های خنک کننده می باشد . این برج کاربردهای زیادی از جمله در سازمان ها ، کارخانجات ، پالایشگاه ها ، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ جهت دفع حرارت دارد که در زمینه ی خنک کاری چیلر در سیستمهای مرتبط با تهویه مطبوع استفاده می شود .ظاهر مخروط شکل و استوانه‌ای مانند این نوع از برج ها دلیل نام گذاری آن می باشد .

این برج خنک کننده حاوی سیستم پخش کنندگی چرخشی جریان آب است و به همین سبب دارای قطعه ای دوار به نام آبگردان است که آب را بر روی پکینگ ها توزیع می کند .

شکل طراحی این نوع برج موجب می شود ۳۰% بازدهی خنک سازی این دستگاه با مکش طبیعی متقابل آب و هوا صورت پذیرد.این امر موجب می گردد تا مصرف انرژی تا اندازۀ قابل توجهی کاهش یابد. این نوع از برج ها به دلیل ابعاد بزرگ خود قالباً به شکل مونتاژ در محل و یا به صورت بار ترافیکی ارسال می‌گردد.

  • برج خنک ‌کننده چیلر جریان مخالف (کولینگ تاور کانتر فلو)

در این نوع برج های خنک کننده ، خنک کردن آب توسط جریان‌ هوای مخالف جهت ‌پاشش انجام پذیرفته و ریزش جریان آب خروجی از نازل یا اسپرینکلر می‌باشد.

در کولینگ تاور جریان مخالف جریان آب از بالا به پایین است . از قسمت پایین لولور هوا توسط فن مکنده‌ای که در داخل دهانه مکش هوا قرار‌ دارد در خلاف جهت جریان آب مکش می‌شود و در این لحظه بر اساس برخورد ی که بین آب و هوا ایجاد می گردد ، قطرات آب به صورت مرحله ای در برخورد با هوا خنک تر می‌شوند.

برج خنک کننده جریان مخالف یکی از انواع کولینگ تاور مدار باز یا برج خنک کننده مرطوب است. در اینجا شاهد راندمان بسیار بالایی در انتقال حرارت و کاهش دمای آب هستیم که آن هم به دلیل مخالف بودن جریان آب و هوا می باشد. به دلیل بالا بودن کیفیت و راندمان این برج ها بهترین گزینه در بین سایر کولینگ تاورها هستند .

این نوع برج خنک کن دمای آب را تا حدود 3 درجه بالاتر از دمای مرطوب محیط خنک می کتد و این دلیل قاطع و روشنی بر بالا بودن راندمان آن می باشد . به همین منظور قیمت آنها بالاتر است. هم چنین در 80 درصد کاربری های صنعتی و غیرصنعتی خصوصا در زمینه ی تهویه مطبوع در اماکن تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد .

  • برج خنک ‌کننده چیلر جریان متقاطع (کولینگ تاور کراس فلو یا ابارا ) (Cross Flow Cooling Tower)

در این مدل خنک کن سیستم مکش هوا برجریان ریزش آب عمود است . هم چنین این برج نوعی سیستم مدار باز جهت خنک نمودن آب محسوب می‌شود. در محیط های با رطوبت نسبتا بالا این مدل توصیه می گردد آن هم به دلیل جریان هوای دائمی خشک در ورودی به بخش سطوح خنک کننده است .

این خنک کننده ها بیشتر در نقاط شمالی و جنوبی کشور به دلیل رطوبت بالا و هوای شرجی مثل ماهشهر،ساری، مازندران، رشت، گیلان، بندرعباس پیشنهاد می گردد . تولید و عرضه ی این نوع کولینگ تاور برای اولین بار توسط شرکت ابارا در ژاپن به منظور خنک‌کردن آب در مناطق شرجی آغاز شد . به همین دلیل نام دیگر این محصول ابارا نیز هست .

در این جا آب از بالا به سمت پایین پاشده می شود و هوا از قسمت پایین توسط یک فن یا پروانه در جهت عمود بر جریان آب دهش یا مکش‌شده و در این ارتباط جریان آب در سطح عرضی کولینگ تاور خنک می‌گردد. ساختمان و شکل ظاهری برج خنک کننده کراس فلو مستطیل بوده و جریان هوا از دو طرف توسط لوور یا دریچه های ورودی سرتاسری به داخل کشیده می‌شود.

کراس فلو در تمامی سطوح و لایه‌های پکینگ موجب برخورد هوای‌تازه با جریان آب می شود و دیگر مثل برج‌خنک‌کننده جریان‌مخالف هوا ویژگی رطوبت‌گیری خود را در لایه‌های بالاتر از دست نخواهد داد.

  • برج خنک کننده مداربسته خشک (کندانسور هوا خنک)

برج خنک کننده مدار بسته و یا خشک ( Dry Cooling Tower ) یکی از انواع برج های خنک کننده است . این برج ، کولینگ تاوری می باشد که در ساختار داخلی آن کوئل بکار رفته است . روش خنک سازی کوئل ها به این ترتیب است که ابتدا آب  یا روغن به جای عبور از پکینگ ها ، از داخل کوئل ها (لوله های پره دار ) عبور کرده و هم زمان در مدار دیگری آب به روی کوئل ها پاشیده می شود . سپس آب در مجاورت جریان هوای بوجود آمده به وسیله ی فن قرار می گیرد و از روی سطح کوئل ها تبخیر می شود . به این واسطه کوئل ها را خنک می کند . مکانیزم چرخش آبگرم (روغن) در این سیستم مانند مکانیزم عملکرد یونیت هیترها میباشد.

  • برج خنک کننده مداربسته هیبریدی (کولینگ تاور مداربسته ترکیبی) Hybrid cooling tower

این برج ترکیب برج خنک کننده خشک و کولینگ تاور تر است که از تبخیر آب و هوای محیط برای خنک کردن سیستم چیلر استفاده می کند . برج خنک کننده هیبریدی عموماً دارای کویل جهت تبادل انرژی می باشد.در مناطق گرم که استفاده ازچیلر آبی مقدور نیست و به دلیل کمبود آب ، مسئله ی استفاده از انواع کولینگ تاور نیز منتفی است .

در این مناطق فقط استفاده از برج های خنک کننده هیبریدی پیشنهاد می گردد . این برج ها در حقیقت ترکیبی از یک سیکل پاشش آب کاملاً باز و یک سیکل گردش آب بسته هستند  کولینگ تاور مدار بسته هیبریدی برای خنک کاری مدار کندانسور چیلر در مناطق گرم و خشک گزینه ی بسیار مناسبی می باشد .

در حال حاضر بیشتر مشاورین طراح سیستم های تهویه مطبوع در طراحی های خود از سیستمهای کولینگ یا سرمایشی ترکیبی (Hybrid) استفاده می‌کنند .بیشترین کاربرد در بین انواع کولینگ تاورها به کولینگ تاور هیبریدی آن هم به دلیل داشتن راندمان بسیار بالا اختصاص دارد . اما قابل ذکر است که هزینه ی اولیه ی آن به دلیل ابعاد بزرگتر از برج خنک کن مدار بسته و مدار باز بسیار بالاتر است .

اما میزان مصرف آب در این نوع کولینگ کمتر از سایر برج هاست . و آن هم به این دلیل است که سیال یا آبی که نیاز به خنک کاری دارد ابتدا به بخش بالایی کولینگ تاور وارد می شود. در این بخش آب یا سیال مورد نظر، ابتدا در کویل ها و توسط هوای محیط تا حدی خنک می شود. این مرحله از خنک کاری در بسیاری از فصول سال کمک می نماید تا میزان خنک کاری مورد نیاز توسط تبخیر تا حد قابل توجهی کم شود.انتقال انرژی به واسطه ی کویل که اصلی ترین قسمت کولینگ می باشد انجام می پذیرد . جنس آنها مس یا مانیسمان است .

برج خنک کننده و عملکرد آن

برج خنک کننده یا برج خنک‌کن (به انگلیسی: Cooling tower) وسیله‌ای برای دفع حرارت زاید آب مورد استفاده در چگالنده به جو از طریق تبادل حرارتی با هوا است. برج‌های خنک‌کن معمولاً با تبخیر آب، حرارت ایجاد شده در یک واحد شیمیایی را دفع کرده و سیال سرویس را تا دمای حباب مرطوب هوا پایین می‌آورند؛ البته باید در نظر داشت در برخی از برج‌های خنک‌کن با چرخه بسته که به برج خنک‌کن خشک مشهور هستند، کاهش دمای سیال سرویس صرفاً تا دمایی نزدیک به دمای حباب خشک هوا امکان‌پذیر است.

به عبارت ساده‌تر، برج خنک‌کننده سیستمی است که از آن به جهت خنک‌سازی آبی در فرایندهای سردسازی سیستم‌های تهویه مطبوع، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و غیره استفاده می‌گردد.

 

جهت مطالعه ی بیشتر

روش های انتخاب برج خنک کننده

 

برج‌های خنک‌کننده سیستم توزیع و پخش آبگرم دارند که آب را به صورت یکنواخت روی شبکه مشبک نزدیک به هم می‌پاشد. این شبکه‌ها آکنه یا پرکننده نامیده می‌شود. آکنه‌ها آب سرازیر شده از بالای برج را با هوایی که از میان آن حرکت می‌کند کاملاً مخلوط کرده به‌طوری‌که آب به صورت یک قطره از یک آکنه به سطح آکنه دیگر توسط نیروی ثقل خود می‌ریزد. هرچند در این برج‌ها مقداری انتقال حرارت محسوس از آب به هوا وجود دارد ولی تقریباً اثر خنک‌کنندگی تماماً از تبخیر قسمتی از آب اسپری شونده در برج حاصل می‌شود. بخار حاصل از فرایند تبخیر در برج توسط جریان هوایی که یک دمنده ایجاد می‌کند از برج خنک کن خارج می‌شود. با توجه به این که دماو رطوبت هوای از برج افزایش می‌یابد بدیهی است که میزان تأثیر برج حنک کن تا حد زیادی به درجه حرارت مرطوب هوای ورودی بستگی دارد و با کاهش آن افزایش می‌یابد.

 

 

تاریخچه برج خنک کننده

برج خنک کننده در قرن نوزدهم از طریق تولید کندانسورها برای استفاده با موتور بخار آغاز شد. کندانسورها از آب های نسبتاً خنک ، از طریق مختلف ، برای متراکم شدن بخار خارج شده از سیلندرها یا توربین ها استفاده می کنند. این باعث کاهش فشار برگشت می شود ، که به نوبه خود باعث کاهش مصرف بخار و در نتیجه مصرف سوخت می شود ، در عین حال باعث افزایش قدرت و بازیافت دیگ بخار می شود.  با این وجود کندانسورها به مقدار کافی آب خنک کننده نیاز دارند که بدون آن غیر عملی هستند. اگرچه استفاده از آب در موتورهای دریایی مسئله ای نیست ، اما برای بسیاری از سیستم های زمینی محدودیت قابل توجهی ایجاد می کند.

این برج های اولیه یا در پشت بام ساختمان ها یا به عنوان سازه های ایستاده مستقر بودند که توسط فن ها با هوا تأمین می شدند و یا به جریان هوای طبیعی متکی بودند.  یک کتاب درسی مهندسی آمریکایی از سال 1911 یک طرح را چنین توصیف کرده است: “پوسته ای دایره ای یا مستطیلی از صفحه نوری – در واقع ، یک دودکش کاملاً عمودی کوتاه (ارتفاع 20 تا 40 فوت) و بسیار بزرگتر به صورت جانبی. در بالای آن مجموعه ای از توزیع مجاری ، که باید آب کندانسور به آنها پمپ شود ؛ از این طریق به زیر “حصیرهای” ساخته شده از اسکلت های چوبی یا صفحات سیم بافته شده ، فضای داخل برج را پر می کند.

 

اجزای اصلی برج خنک ‌کننده چیلر

 پکینگ یا فیل

قلب برج خنک کننده پکینگ یا فیل آن است. پکینگ برج سطح اصلی موجود برای انتقال گرما بین آب داغ و هوا برای تولید آب سرد است. امروزه دو نوع پکینگ یا فیل وجود دارد: پکینگ اسپلش و پکینگ فیلمی. پکینگ اسپلش ریزش منظم آب در جهت عمودی را به هم می زند، و باعث می شود تا قطرات آب در مسیر حرکت از بین میله های زیرین بیشتر و بهتر با هوا تماس داشته باشد. پکینگ های فیلمی با داشتن اشکال مختلف در حجم نسبت سطح تماس بیشتری را فراهم می کنند. پکینگ های فیلمی معمولا از PVC، پلی پروپلین یا چوپ ساخته می شوند.

قطره گیر

قطره گیر ابزاری برای حمایت از پکینگ به شمار می آید. هدف وجود قطره گیر کاهش از دست رفتن قطرات آب در برج خنک کننده است. قطره گیر ها معمولا در کنار پکینگ ها در جهت جریان هوا نصب می شوند تا سطح از دست رفتن قطرات آب را کاهش دهند. اگر قطره گیر وجود نداشته باشد، این قطرات از طریق مکش فن ها به صورت بخار به هوا وارد می شوند. وجود قطره گیر الزامی نیست،‌ اما در بهینه سازی عملکرد برج خنک کننده یک نکته کلیدی است. جنس قطره گیر معمولا PVC است. هر چه مسیرهای موجود در یک قطره گیر بیشتر باشد، از دست دادن قطرات آب کمتر می شود، اما فشار بالاتر رفته و مصرف انرژی فن ها افزایش پیدا می کند.

حوضچه آب سرد

حوضچه آب سرد برج های خنک کننده به طور معمول از بتنی با سیمان تقویت شده (RCC) ساخته شده است. این قسمت برج خنک کننده دو وظیفه دارد: اول، جمع آوردی آب سرد برج خنک کننده و ذخیره سازی در پایین برج. دوم، عمل به عنوان فونداسیون اسکلت برج خنک کننده. حوضچه آب سرد می تواند بر روی زمین باشد یا اینکه زیر زمین قرار بگیرد. ارتفاع یک برج خنک کننده به فاصله بین بالاترین نقطه حوضچه آب سرد و محل نصب فن ها گفته می شود.

اسکلت برج خنک کننده

بیشتر برج های خنک کننده از چوب های شیمیایی شده، در کنار ترکیب بتن با سیمات تقویت شده (RCC) و فیبر های تقویت شده با پلاستیک ساخته می شوند. اسکلت برج خنک کننده می تواند از فلزات نیز باشد، برج خنک کننده گالوانیزه یا استیلی از رایج ترین انواع فلزی هستند. انتخاب هر یک از این موارد بسته به هدف استفاده و نیاز کاربر دارد.

فن های برج خنک ‌کننده چیلر

فن هوا از مهم ترین اجزای اصلی یک برج خنک کننده میباشد . جنس آنها از از الومینیوم، فیبر و یا فیبرهای تقویت شده با پلاستیک (FRP) است . در بعضی جاها از نوع خاص گالوانیزه استفاده می شود .پروانه های ساخته شده از FRP به دلیل وزن کم کاهش مصرف انرژی موتور فن را به همراه دارد .در فصول مختلف سال زاویه تیغه های فن با هم فرق دارند . در  تابستان به دلیل تراکم کم هوا زاویه ی تیغه ها افزایش پیدا می کند تا حجم مکش فن و حجم هوا افزایش پیدا کند.

لوله های پخش آب                                                                                      

لوله های حامل جریان آب داغ ورودی به برج خنک کننده باید در زیر زمین خاک شود، یا اینکه توسط اسکلت های فلزی حمایت شده تا وزن و فشار موجود در درون لوله باعث نشت یا خرابی نشود. حمایت متمرکز از لوله های ورودی آب داغ نکته بسیار مهمی است.

صفحه و سیلندر فن

عرشه فن به صورت یک صفحه از سیلندرهای فن حمایت می کند، و به عنوان یک راه دسترسی به خود فن و سیستم پخش آب عمل می کند. سیلندر فن به صورت پنوماتیک طراخی شده است تا جریان هوای داخل فن را افزایش دهد. فاصله و موانع بین نوک تیغه و سیلندر فن باید بسیار کمر باشد تا سطح بهره وری به بیشترین مقدار خود برسد.

لوورها

به ورقه های موجود در سطح خارجی برج خنک کننده لوور گفته می شود. لوور ها از ورقه های آزبست ساخته شده اند. وجود لوور ۲ هدف دارد. یکی برای حفظ گردش آب در داخل برج خنک کننده، و دیگری تقسیم مساوی جریان هوا به داخل پکینگ ها.

جعبه دنده، شفت درایور و تجهیزات مکانیکی پشتیبان

شفت درایو قدرت را از شفت خروجی موتور به شفت ورودی کاهش دنده منتقل می کند. جعبه دنده امکان کاهش سرعت فن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

آب پخش کن ها

آب پخش کن ها یا شیرهای توزیع آب برای تنظیم مساوی پخش جریان آب داغ ورودی به برج خنک کننده استفاده می شوند. هدف این است که آب بر تمامی نقاط پکینگ ریخته شود. حفره های خروجی آب پخش کن باز است و در اتمسفر داخل برج خنک کننده قرار دارد. این شیرها بر حسب نوع طراحی دارای چندین حفره متنوع هستند. جنس آب پخش کن طوری است که در برابر خوردگی یا آسیب زیستی مقاوم باشد. یک آب پخش کن مناسب باید کمترین میزان افت فشار را ایجاد کند.

نازل

از دیگر اجزای اصلی برج خنک کننده نازل می باشد. به صورت کلی نازل یا سر شلنگ وسیله ای است که برای کنترل جهت آب از ورودی یا خروجی یک حفره طراحی شده است. پلاستیک معمول ترین جنس نازل های آب است.

بسیاری از نازل ها از PVC، ABS، پلی پروپلین و نایلون گلسفیلد ساخته شده اند. هدف وجود آنها پخش یکنواخت آب داغ ورودی در داخل برج خنک کننده است. پیشرفت های اخیر طراحی در تولید نوعی نازل غیر مسدود موفق بوده است.

موتور فن برج خنک کننده

موتورهای ضد انفجار برای استفاده در برنامه های برج خنک کننده پتروشیمی و پالایشگاه ترجیح داده می شوند. از آنجایی که آب داغ ورودی ممکن است دارای گاز های خطرناک باشد، در صورت وجود موتور های نامرغوب احتمال انفجار وجود خواهد داشت. البته کیفیت آب ورودی باید از قبل متناسب با برج خنک کننده تغییر کند. از طرف دیگر، موتور فن برج خنک کننده باید نکات ایمنی مانند وجود سیم اتصال به زمین را رعایت کرده باشد.

تفاوت برج خنك كننده و چیلر چیست

در كجا برج خنك كننده استفاده می شود و در كجا چیلر؟

برج خنك كننده معمولا مزایای بسیاری نسبت به چیلر دارد. از طرفی قیمت تمام شده برج خنك كننده بسیار پایین تر از چیلر است و از طرف دیگر نگهداری و تعمیر برج خنك كننده راحت تر و كم هزینه تر از چیلر است .همچنین مصرف انرژی چیلر نیز چندین برابر كولینگ تاور است.

اما با این تفاسیر پس چرا از چیلر استفاده می شود؟

كولینگ تاور محدودیتی دارد كه گاه صنعت گران را وادار می كند از چیلر استفاده كنند. برج خنك كننده نمی تواند دمای آب را كمتر از نقطه شبنم هوا برساند و به این دلیل در مواقعی كه نیاز باشد دما به كمتر از این میزان یعنی حدود هجده درجه سانتیگراد رسانده شود دیگر برج خنك كننده كارساز نیست. اما در مواقع دیگر برج خنك كننده از هر نظر انتخاب اول مهندسین در صنعت می باشد.

مشخصاً چیلر همانند برج خنک کننده دستگاه خنک کاری آب می‌باشد و به عبارتی ساده‌تر چیلر نیز در سیستمهای تهویه مطبوع مرکزی و صنعت به عنوان یک منبع برودتی و سرمایشی مطرح می‌باشد. چیلر تراکمی  در اصل با ایجاد یک سیکل تراکم یا کمپرس در یک نوع مبرد(گازهای با اصطلاح مخفف R) و گذر آن از کندانسور سبب سرد شدن این گاز و در تماس این گاز با آب در اواپراتور سبب خنک‌تر شدن آب در سیکل چیلد واتر یا آب سرد می شود. آب سرد شده خروجی چیلر قالباً می تواند به هواساز و فن کویل انتقال یابد و گرمای محیط یک ساختمان یا برج مسکونی و تجاری و غیره را جذب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button