مجله تاسیسات

مزیت های GHP :

در حال حاضر تکنولوژی GHP) Gas-engine driven Heat Pump) مقرون به صرفه ترین سیستم تولید گرمایش و سرمایش برای ساختمان های متوسط در انواع کاربری تجاری، مسکونی ، اداری و … می باشد. یکی از مزیت های GHP مجهز بودن به کمپرسور های سرعت متغیر است ، نیروی لازم برای حرکت کمپرسور ها توسط یک موتور درون سوز که با استفاده از انرژی گاز طبیعی کار می کند تامین می شود.

این بدین معنی است که سیستم های بزرگ سرمایشی و گرمایشی را می توان در ساختمان ها با تامین برق محدود راه اندازی کرد. انرژی برق در سیستم جی اچ پی فقط برای فن ها و سیستم کنترل و فرمان مورد نیاز است این مقدار در مقایسه با حداقل های مصرف برق مورد نیاز در سایر سیستم ها از جمله EHP ، چیلر و یا انواع دیگر سیستم های سرمایش و گرمایش بسیار ناچیز است.

یکی دیگر از مزیت های GHP مجهز بودن به سیستم هوشمند است که دارای عملکردی کاملتر از یک سیستم VRF الکتریکی معمولی (EHP) می باشد. بجای استفاده از نیروی برق برای کار کمپرسور از نیروی ایجاد شده توسط یک موتور احتراقی درون سوز شبیه به موتور خودروی 4 سیلندر استفاده میکند. عملیات ایجاد سرمایش GHP کاملا مشابه و دارای همان کارایی یک سیستم EHP است. یعنی نیاز های سرمایشی مجموعه ای از واحد های متصل شده به محیط داخلی (Indoor Units) را با کمپرسور های سرعت متغیر تامین میکند. 

مزیت های GHP

 

مزیت های GHP :

مزیت های GHP

  • استفاده از برق تکفاز و عدم نیاز به برق سه فاز و پست برق
  • 95% کاهش میزان مصرف توان الکتریکی
  • سازگاری با محیط زیست ،استفاده از گاز مبرد R410A علاوه بر غیر سمی بودن، سازگاری کامل با محیط زیست دارد و همچنین مجهز بودن دستگاه به فیلترهای خاص خروجی اگزوز، مقدار تزریق آلاینده ها به هوا را به حداقل رسانده است.
  • آزادسازی فضاهای مفید ساختمان ، با توجه به اینکه معمولا دستگاه های GHP در پشت بام و یا فضاهای بلا استفاده ساختمان ها نصب می شوند، عملا حجم مرده فضاهای مفید ساختمان ها را که بابت موتورخانه اشغال می شود کاهش می دهد
  • عدم نیاز به اپراتور دائمی
  • استهلاک کم دستگاه و کم صدا بودن و قابلیت مانیتورینگ دستگاه
  • قابل استفاده به صورت DX ( اجرای لوله کشی مسی ) و همینطور به شکل WHX ( لوله کشی آب و استفاده از فن کوئل )
  • امکان تامین آب گرم مصرفی با مبدل حرارتی هیدرو کیت 
  • امکان اتصال به انواع هواساز
  • کاملا مستقل و تماما یکپارچه
  • امکان کنترل دبی مبرد و ظرفیت پنل های داخلی
  • مدیریت فوق هوشمند عملکرد و مصرف انرژی یکی دیگر از مزیتهای GHP است.
  • سیستم GHP کمتر از 6 متر مکعب گاز و کمتر از 2.5 کیلو وات برق در ساعت جهت تولید 24 تن تبرید مصرف می کند، بنابراین بدون هیچگونه تردیدی این سیستم در گروه سیستمهای بهینه مصرف انرژی قرار می گیرد.
  • قابلیت مانیتورینگ و مدیریت ترمینال های توزیع
  • عدم وابستگی مستقیم و یا غیر مستقیم به آب، موتورخانه و برج خنک کننده و . . .
  • حذف کامل هزینه لوله کشی های آب، شیر آلات، تجهیزات کنترلی، کانال کشی های لازم و بطور کلی متعلقات مورد نیاز سیستمی مانند چیلر
  • عدم نیاز به برج خنک کننده و سایر تجهیزات وابسته
  • کاملا بی صدا و بدون لرزش ، استفاده از موتور فوق العاده کم صدا و سیستمهای لرزه گیر باعث شده که این دستگاه بدون لرزش و با حدود 60 دسی بل سطح صدا، هیچ ضعفی نسبت به دستگاه های الکتریکی نداشته باشد
  • عدم نیاز به سیکل یخ زدایی

مزیتهای GHP از نظر اقتصادی از دیدگاه ملی

” به طور متوسط استفاده از وسايل سرمايشي از جمله کولرها حدود 30 درصد از کل مصرف برق کشور را شامل مي شود و پيش بيني اين است که در تابستان سال جاري نيز مصرف برق اين وسايل سرمايشي به حدود 20 هزار مگاوات برسد.” این سخنان آقای مهندس «حميد چيت چيان» وزير محترم نيرو در نشستي با مديران ارشد صنعت برق کشور بود که بر لزوم آمادگي هر چه بيشتر مجموعه هاي صنعت برق براي مدیریت پيک بار تابستان سال جاري تأکيد کرد.
وي در اين نشست گفت: بر اساس پيش بيني هاي انجام شده و با توجه به شروع زودتر فصل گرما در سال جاري به نظر مي رسد که پيک بار مصرف برق در مقايسه با پيک تابستان سال گذشته با افزايش قابل ملاحظه اي روبرو باشد و اميدواريم در تابستان سال جاري نيز مردم فهيم کشورمان برای کاهش مصرف برق خود بويژه در زمينه وسايل سرمايشي به ما کمک کنند.

گفتني است، پيک مصرف برق در تابستان سال گذشته برابر با 52 هزار و 692 مگاوات بوده است که پيش بيني مي شود در تابستان سال جاري به حدود 55 هزار مگاوات برسد. 

مصرف برق در سیستم GHP کمتر از 10 درصد سیستم های الکتریکی می باشد. مقدار مصرف آب در GHP تقریبا صفر است. با توجه به سهم پرداختی مصرف کنندگان از تعرفه آب، و در نظر گرفتن مجموع مصرف آب سیستم های سرمایشی و گرمایشی را در نظر بگیریم و بتوانیم این میزان را کاهش دهیم ، از این طریق نیز صرفه جویی عظیمی در هزینه های ملی به وجود خواهد آورد که از نظر اقتصادی از جمله مزیت های GHP به شمار می رود.

استفاده مستقیم سیستم GHP از گاز طبیعی از دیگر مزیتهای GHP است که موجب میشود هزینه های ناشی از راندمان پایین نیروگاه ها و اتلاف انرژی در مسیر های انتقال نیرو حذف گردد و از سوی دیگر حداکثر استفاده از منابع طبیعی فراهم آید. به نحوی که راندمان کمتر از 25 درصد پروسه تولید و انتقال برق را نسبت به انرژی گاز طبیعی به بالاتر از 95 درصد می رساند. صرفه اقتصادی ناشی از صرفه جویی و جلو گیری از اتلاف انرژی از این لحاظ نیز ما را با ارقامی نجومی مواجه خواهد کرد.

از دیدگاه مصرف کنندگان

هزینه اولیه خرید سیستم GHP نسبت به سایر سیستم های گرمایش و سرمایش بالاتر است و متاسفانه علی رغم جنبه های ملی صرفه اقتصادی ناشی از استفاده سیستم GHP ، سیاست های حمایتی از سوی دولت برای کاهش هزینه های خرید این دستگاه اعمال نگردیده است . مسلما توجه دولت برای اعمال سیاست های حمایتی می تواند موجب کاهش قیمت خرید این محصول و عمومیت یافتن آن شود که به نوبه ی خود چندین برابر صرفه اقتصادی در سطح ملی را موجب خواهد شد.

با این وجود علی رغم قیمت بالاتر این دستگاه نسبت به سیستم های مشابه از دیدگاه مصرف کنندگان بخصوص مصرف کنندگانی که سطح کیفی تهیه مطبوع برای آنها حائز اهمیت است، خرید و بکارگیری GHP باز هم دارای توجیهات اقتصادی لازم می باشد. از دیدگاه مصرف کنندگان مهمترین مزیتهای GHP در توجیه اقتصادی خرید این دستگاه به شرح ذیل است:

هزینه های نصب و راه اندازی و تامین برق :

نصب و راه اندازی سیستم GHP مبتنی بر لوله کشی مسی می باشد که اجرای آن با سرعت امکان پذیر است. حدود 1.5 تا 2 کیلووات در ساعت برق مورد نیاز دستگاه نیازی به خرید پست برق ایجاد نمی کند و هزینه خرید اشتراک برق، ایجاد پست و کابل کشی فشار قوی که ارقام بسیار کلانی میشود وجود نخواهد داشت که بخش عظیمی از اختلاف قیمت خرید از این طریق جبران خواهد شد.

به علاوه در برخی ازسیستم ها لازم است مهندسین تدابیری برای تقویت سازه و فندانسیون استقرار تجهیزات سنگین سرمایش و گرمایش در طراحی ساختمان ها به کار گیرند که ایجاد آنها هزینه های خاص خود را دارد . دستگاه GHP بعلت وزن نسبتا سبک نیازی به این تدابیر ندارد و از این طریف نیز بخشی از اختلاف خرید دستگاه قابل توجیه است.

هزینه های مصرف انرژی :

با توجه به آنکه راندمان نیروگاه ها عملا در حدود 30% و در خوشبینانه ترین حالت، راندمان انتقال برق 80% است و لذا راندمان نهائی در ورودی دستگاه مصرف کننده الکتریکی، تقریبا به 25% کاهش می یابد اما در سیستمهای GHP به دلیل استفاده مستقیم از گاز طبیعی و حذف پروسه تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی در نیروگاه و همچنین حذف مسیر انتقال انرژی الکتریکی تا 94% صرفه جویی در مصرف برق نسبت به سیستمهای الکتریکال وجود دارد، عملا اتلاف انرژی از این بابت بسیار ناچیز می باشد. 

برای تولید 22 تن تبرید در سیستم GHP حداکثر تا 2 کیلووات برق برای فن ها، سیستم کنترل و … و کمتر از 5 متر مکعب گاز لازم است . در حالی که در سیستم های VRF الکتریکی این رقم در ظرفیت مشابه در حدود 26 کیلووات بر ساعت برق و در سیستم های چیلری نیز در مجموع تجهیزات آن مقادیر بالایی را شامل میشود.

این در حالی است که بر اساس برنامه سوم توسعه دولت مکلف شده است قیمت حامل های انرژی را به قیمت تمام شده نزدیک کند. و لذا به طور متوالی شاهد افزایش قیمت حامل های انرژی و بخصوص قیمت برق خواهیم بود. طبق محاسبات انجام شده در سال 97 برای گاز و برق مصرفی هزینه انرژی گاز و برق لازم برای گرمایش وسرمایش ماهانه در یک واحد 120 متری از یک مجموعه 6 واحدی که از سیستم GHP استفاده میکند حدود 79 هزار تومان است . اما برای همان واحد در صورتی آن مجموعه از سیستم الکتریکی استفاده کند معادل 300هزار تومان می شود یعنی حدود 1.326.000 تومان از بابت تفاوت پرداخت نرخ گاز و برق در کل این مجتمع به صورت ماهانه در اثر استفاده از سیستم GHP صرفه جویی خواهد شد.

هزینه های اپراتوری و تعمیر و نگهداری :

از مزیتهای GHP عدم نیاز به اپراتور است . هزینه نگهداری عادی آن به ازای هر 10000 ساعت کارکرد که تقریبا حدود دو سال استفاده دائم در مجتمع های مسکونی و حدود 3 سال استفاده در مجتمع های اداری و تجاری میباشد، شامل تعویض روغن، تعویض فیلترها، تسمه های مدت دار و امثالهم با نرخ سال 97 حدود 2 میلیون تومان می‌باشد.

منافع حاصل از آزادسازی فضاهای مفید ساختمان :

به کارگیری سیستم GHP در مقایسه با سیستم های چیلری موجب میشود که فضای لازم برای موتورخانه ها و استقرار تجهیزات چیلر کلا حذف گردد. منافع حاصل از آزادسازی این فضاها در برخی کاربری ها چندین برابر هزینه اعمال شده برای تعبیه سیستم GHP را عاید مالکین می نماید.

منافع حاصل از مدرن بودن سیستم به عنوان مزیت ساختمان :

ایجاد سیستم GHP به عنوان یک سیستم مدرن و قابل دفاع از نظر فنی و همچنین دارای مزیت قیمت پایین شارژ ماهانه برای کاربران ساختمان به عنوان یکی از مزیتهای GHP میتواند مطرح شود و موجب افزایش قیمت و علاقه مندی مشتریان جهت خریداری ملک نسبت به املاک مشابه گردد.


Call Now Button