مجله تاسیسات

 

مدل سازی و بهینه سازی فنی و اقتصادی سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت

نویسندگان :

سپهر صنایع ، شهرام صدقی قادیکلایی *

تاریخ دریافت مقاله:

۱۳۸۹/۳/۵

تاریخ پذیرش مقاله:

۱۳۸۹/۹/۱۰

چکیده:                                

در سیستم های سرمایش تراکمی رایج، برای حذف بار نهان هوای آن را تا پایین تر از نقطه شبنم سرد می کنند تا بخار آب موجود در هوا چگالیده شده و از آن خارج شود. سپس هوای رطوبت زدایی شده مجددأ گرم می شود تا به دمای مورد نظر برای ورود به فضای تهویه برسد.

در این روش رطوبت زدایی دو بار تهویه به دستگاه وارد می شود: ۱) انرژی مورد نیاز برای کاهش دمای هوا تا پایین تر از دمایی که در آن چگالش بخار آب موجود در هوا رخ می دهد. ۲) انرژی مورد نیاز برای بازگرمایش هوا و رساندن دمای هوا به شرایط آسایش. برای کاهش این باره می توان از سیستم رطوبت زدای دسپکنت به عنوان یک مکمل در کنار سیستم های سرمایش تراکمی استفاده کرد تا سیستمی اقتصادی تر و هوایی با کیفیت بالاتر داشته باشیم.

در این مقاله به بهینه سازی فنی و اقتصادی سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت مایع پرداخته شده است. در چنین سیستم هایی در مرحله اول، هوا از واحد رطوبت زدای سیکلت و در مرحله دوم از تبخیر کننده سیستم سرمایش تراکمی عبور می کند. دسیکنت مایع، با استفاده از حرارت خارج شده از چگالنده سیستم سرمایش تراکمی و نیز انرژی حاصل از سوخت گاز طبیعی بازیافت خواهد شد، ضریب عملکرد سیستم و هزینه سالانه کل هزینه سرمایه گذاری و عملکردی)، توابع هدف می باشند و با استفاده از تکنیک الگوریتم ژنتیک، بهینه سازی دو متغيره انجام می شود.

نتایج حاصل برای شرایط مورد مطالعه (دو شهر اهواز و بندر عباس) با شرایط کاری، ۱۲ ساعت در روز و ۶ ماه در سال و به مدت ۱۵ سال، نشان می دهد که هزینه سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت در شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب ۱۰٪ و ۲۴٪ نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان تر است. همچنین مصرف برق در شهر اهواز و بندر عباس به ترتیب ۰/۵۷۵ کیلووات و ۰/۶۶۴ کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت.

مقدمه

در واحدهای معمول تهویه مطبوع، هوای خشک و رطوبت زدایی شده به طور همزمان از طریق انتقال حرارت بین هوای موجود و سطح خنک تبخیر کننده حاصل می شود. به هر حال کنترل فرآیند رطوبت زدایی، تحت این وضعیت و تامین شرایط آسایش ضعیف خواهد بود.

یکی از روش های مؤثر برای افزایش کنترل رطوبت زدایی و تأمین شرایط آسایش از طریق مصرف بهینه انرژی، تکنولوژی رطوبت زدایی توسط جاذب های اسپکتت می باشد، این روش یکی از روش های نوین تولید سرمایش و تهویه مطبوع است که در سال های اخیر مورد توجه محققان واقع شده است، به عنوان یک توضیح ساده در مورد سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت می توان گفت در سیستم های سرمایش به کمک رطوبت گیری با دسیکنت ، رطوبت هوا توسط دسیکنت حذف می شود و سپس به کمک روش های مختلف سرد سازی، شرایط دمایی هوا به مقدار مورد نظر رسانده می شود سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی در ایران ۲۵۰۰ کیلووات ساعت در سال است، در حالی که متوسط سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی در دنیا حدود ۶۰۰ کیلووات ساعت در سال است [۳].

سیستم های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند در نقاط مختلف متفاوت می باشند، از جمله این سیستم ها که عمدتا در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند، سیستم سرمایش تراکمی می باشد. مطالعات اولیه نشان می دهد که در اثر استفاده از وسایل سرمایشی همچون سیستم سرمایش تراکمی در فصل گرم سال ۱۳۸۴، باری معادل ۷۵۰۰ مگاوات بر شبکه سراسری تحمیل شده است [۷]

محققان زیادی بر روی عملکرد سیستم های سرمایشی هیبرید دسیکنت تحقیقات خود را انجام داده اند، مازی و همکاران [۶] ، به مطالعه سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت جامد پرداخته و به این نتیجه رسیدند که با استفاده از سیستم مذکور هزینه عملکرد سیکل در مقایسه با سیستمهای رایج تا حدود ۳۵ کاهش می یابد.

آنها همچنین دریافتند که اگر از انرژی حرارتی هدر رفته سیکل، برای بازیافت دسیکنت استفاده شود، این مقدار تا به افزایش خواهد یافت، قدار و همکاران [۱۰]، به بررسی عملکرد سیستم سرمایشی دسیکنت مایع در رستورانی در شهر بیروت پرداختند.

بر اساس مطالعات آنها، اندازه سیستم سرمایشی تراکم بخار بکار برده شده از (kW) ۴۰ به (kw)۲۸ کاهش خواهد یافت، آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که اگر از انرژی حرارتی حاصل از گاز طبیعی برای بازیافت دسیکنت استفاده شود، مدت زمان بازگشت سرمایه گزاری اولیه ناچیز خواهد بود اما در صورت استفاده از انرژی خورشیدی به کمک کلکتوری به اندازه( *)۸۶/۱۶ این مدت زمان به ۱۱ سال افزایش خواهد یافت.

لیو و همکاران [۱۲]، به مطالعه بخش رطوبت زدا و بازیاب این نوع سیستم ها پرداخته و روابط تحلیل قابل قبولی برای راندمان حرارت و رطوبت زدایی آن بدست آوردند منوال (۵)، به مطالعه خواص ترمو فیزیکی محلول کلرید لیتیم با آب به عنوان ماده دسیکنت پرداخت .

در این مقاله به بررسی سیستم های سرمایش هیبرید-دسیکنت پرداخته شده است. سیکل مورد نظر مطابق شکل (1) می باشد. محلول کلرید لیتیم با آب به عنوان محلول دسیکنت در نظر گرفته شده است. ضریب عملکرد سیستم و هزینه سالانه آن، دو تابع هدفي هستند که از طریق بهینه سازی دو متغیره، مورد بررسی قرار گرفته اند، برای مقایسه کاربردی سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت و سیستم های سرمایشی متداول، دو شهر اهواز و بندرعباس مورد بررسی قرار گرفته اند، بر اساس محاسبات انجام شده، هزینه سیستم سرمایش هیبرید دسیکنت در شهر اهواز ۱۰٪ و در شهر بندر عباس ۲۴٪ نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان تر خواهد شد.

همچنین مصرف برق در شهر اهواز به میزان ۰/۵۷۵ کیلووات و در شهر بندرعباس به میزان ۶۶۴ – کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت.

مکانیزم رطوبت زدایی توسط دسیکنتها

جاذب ها موادی هستند که توانایی جذب و نگهداری گازها و مایعات را دارا میباشند. دسیکنت ها زیرمجموعه ای از جاذبه ها می باشند که این خاصیت را نسبت به آب دارند. دسیکنت ها به هر دو صورت جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرند، پروسه جذب رطویت بوسیله دسیکنت های مایع بسیار شبیه به نحوه عملکرد یک سیستم شستشوی هوا است در این روش هوا مستقیما در مجاورت با محلول دسیکنت قرار می گیرد.

در دماهای یکسان فشار بخار آب موجود در محلول دسیکنت از فشار بخار آب موجود در هوا پایین تر است، هوای عبوری از روی محلول دسیکنت بدلیل اختلاف فشار موجود، رطوبت خود را از دست می دهد و این رطوبت جذب محلول دسیکنت می شود، تعدادی از دسیکنت های مایع متداول عبارتند از: محلول کلریدلیتیم، محلول برمید اسدیم، اتیلن گلایکل و محلول برمیدلیتیم فشار بخار آب موجود در محلول دسیکنت با دمای محلول نسبت مستقیم و با غلظت آن نسبت عکس دارد، شکل (۳) تأثير افزایش غلظت اتیلن گلایکل مایع بر فشار بخار آب موجود در آن را نشان می دهد همان طور که در شکل دیده می شود، با افزایش غلظت محلول دسیکنت، نمودار به یک خط راست تبدیل می شود و فشار بخار آب موجود در سطح دسیکنت و در نتیجه رطوبت نسبی تعادلی بین محلول و هوای مجاورش کاهش می یابد، به عبارت دیگر با افزایش غلظت محلول دسیکنت، پتانسیل رطوبت زدایی هوا توسط محلول افزایش می یابد.

پارامتر دیگری که بر میزان جذب رطوبت مؤثر است. دمای محلول دسیکنت می باشد. طبق شکل با افزایش دمای دسیکنت دمای نقطه شبنم هوای تعادلی نیز افزایش می یابد، به عبارت دیگر ظرفیت جذب رطوبت توسط دسیکنت کاهش می یابد و هر چقدر که غلظت محلول دسیکتت کمتر باشد، این اثر شدیدتر خواهد بود.

بازیافت محلول دسیکنت بعد از جذب رطوبت، براساس همین خاصیت است، در این فرآیند دمای محلول دسیکنت را افزایش می دهند و در نتیجه با افزایش فشار بخار موجود در سطح دسیکنت، بخار آب از دسیکنت خارج و به داخل هوای احیاء وارد می گردد، فرآیند رطوبت زدایی و بازیافت به سطح تماس و زمان تماس بستگی دارد. هرچه زمان تماس و سطح تماس بیشتر باشد راندمان رطوبت زدایی و بازیافت بیشتر خواهد بود. به همین دلیل از تماس دهنده های مختلفی برای ایجاد سطح کافی بین محلول دسیکنت و هوای مجاورش استفاده می شود، برخی تماس دهنده های متداول عبارتند از: برج پاششی، برج پر شده پکینگ) به هر دو صورت منظم و نامنظم .

مدل سازی سیستم 

برای بررسی فنی و اقتصادی سیستم سرمایشی دسیکنت، نیازمند یک مدل ترمودینامیکی می باشیم، یکی از پارامترهای مهم در مدل سازی برج های پر شده رطوبت زدا و بازیاب، آرایش جریان سیال در داخل آن می باشد، همانطور که در شکل (۴) مشخص است، آرایش جریان در این نوع برج هایه سه نوع جریان موازی، جریان مخالف و جریان متقاطع تقسیم می شود.

 

در این مقاله در هر دو بخش رطوبت زدا و بازیاب از آرایش جران مخالف استفاده کردیم. بر این اساس راندمان رطویت زدایی و حرارتی برج طبق مرجع [۱۲] به صورت زیر بدست می آیند :

شایان ذکر است که محلول دسیکنت بکار رفته در این مقاله کلرید لیتیم با آب می باشد و خواص آن نیز بر اساس مرجع [۵] بدست می آید ضریب انتقال حرارت و جرم، ضرایب مهمی هستند که بر اساس مرجع[۹] محاسبه می شوند .

اعتبارسنجی مدل

برای اعتبارسنجی نتایج، آنها را با نتایج تجربی موجود در مرجع[۹] مقایسه کرده ایم. هندسه و پارامترهای مورد بررسی مطابق مرجع مذکور می باشد .

بهینه سازی

 توابع هدف

توابع هدف در این مقاله هزینه سالیانه سیستم و ضريب عملکرد سیستم می باشند، که در ادامه به آن می پردازیم الف) هزینه سیستم هزینه کل سیستم شامل مجموع هزینه های سرمایه گزاری و عملکردی می باشد، هزینه های سرمایه گزاری شامل هزینه پمپ، فن، کلرید لیتیم، کولر گازی، واحد رطوبت زدا و بازیاب، مبدل های حرارتی و بویلر می باشد و با استفاده از مراجع[ ۱،۲۰۸۱۱ ۱۳۰] بدست می آید هزینه های عملکردی شامل هزینه الکتریسیته مصرف شده توسط پمپ و فن و هزینه سوخت مصرفي گاز طبیعی) مصرف شده توسط بویلر برای گرم کردن محلول دسیکنت می باشد.

هزینه سوخت بر حسب دلار در ساعت بر اساس مرجع [۸] به صورت زیر محاسبه می گردد .

 

الکتریسیته مصرفي پمپ و فن با توجه به روابط(۵ و ۶) محاسبه می شود [۱۳]

 

فشار اتلافی کل نشان داده شده در روایط (۵ و ۶) عبارت است از مجموع انتهای اصطکاکی لوله ها و اتصالات که از مراجع [۴] محاسبه می گردد بنابر این تابع هزینه، شامل هزینه های سرمایه گزاری و عملکردی، به صورت زیر حاصل می گردد .

 

 

شایان ذکر است که اگر نرخ تورم سالانه را برابر با ۱۰ فرض کنیم، مقدار ضریب CRF در رابطه (۸)، برابر با ۰/۱۳۱ خواهد شد .

ب) ضریب عملکرد سیستم

ضریب عملکرد سیستم طبق تعریف عبارت است از:

 

مطالعه موردی

سواحل شمالی و جنوبی کشور ایران به دلیل نزدیکی به دریا، دارای آب و هوای مرطوب می باشد. علاوه بر این، به دلیل نزدیکی مناطق جنوبی این کشور به خط استوا، دمای هوا در این مناطق بسیار زیاد است، بنابراین استفاده از سیستم های سرمایشی در اکثر فصول سال در مناطق مذکور امری است اجتناب ناپذیر، بدلیل وجود رطوبت زیاد در این مناطق، متداول ترین روش برای سرمایش هوا، استفاده از کولرهای گازی می باشد.

یکی از بزرگترین مشکلات این نوع سیستم ها مصرف برق بالای آنها است. دو شهر اهواز و بندرعباس، در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است. مشخصات آب و هوایی این دو شهر مطابق جدول (۱) و ساعات کارکرد سیستم های سرمایشی هیبرید-دسیکنت مورد نظر ۲۱۶۰ ساعت در سال می باشد، سیستم هیبریدی مورد نظر در شکل (۱) نمایش داده شده است.

مطابق شکل، ابتدا هوای محیط با بخشی از هوای بازگشتی از اتاق در نقطه (*) ترکیب شده و وارد بخش رطوبت زدا می شود. در این بخش هوای مرطوب در مجاورت محلول دسيکنت سرد و غلیظ رطوبت خود را از دست می دهد. در نهایت هوای خروجی از بخش رطوبت زدا با عبور از تبخیر گنده سیستم سرمایش تراکمی به دمای مطلوب رسیده و وارد اتاق می گردد.

محلول دسیکنت خروجی از بخش رطوبت زدا در اثر جذب رطوبت، رقیق شده و کارایی لازم را برای جذب مجدد رطوبت ندارد. لذا برای اینکه سیستم مورد نظر بطور پیوسته کار کند، باید محلول دسیکنت بازیافت شود. برای این منظور ابتدا محلول دسیکنت در مبدل حرارتی اول پیش گرم شده و پس از آن بخشی از گرمای مورد نیاز برای بازیافت را از حرارت خروجی از بخش چگالنده سیستم سرمایش تراکمی و بخش دیگر را از بویلر دریافت کرده و در بخش بازیاب رطوبت خود را به هوای عبوری مجاور خود می دهد، بدین ترتیب محلول غلیظ دسیکنت حاصل می شود که به دلیل بالا بودن دمای آن هنوز قادر به جذب رطوبت هوا نیست.

در نهایت برای تکمیل شدن سیکل بازیاب باید محلول دسیکنت را سرد کرد که این عمل در مبدل حرارتی اول و دوم صورت می گیرد در مبدل حرارتی اول، محلول دسیکنت خروجی از بخش رطوبت زدا و در مبدل حرارتی دوم، آب سرد محیط به عنوان سیال خنک کننده بکار می روند. به این ترتیب محلول دسیکنت سرد و غلیظ برای ورود به بخش رطوبت زدا و جذب رطوبت هوا آماده است. همان طور که بیان شد در بخش بازیاب محلول دسیکنت رطوبت خود را به جریان هوای مجاورش می دهد. این هوا از ترکیب هوای باز گشتی و هوای تازه محیط در نقطه (**) تشکیل می شود .

برای افزایش ضریب عملکرد و کاهش هزینه سیستم، پارامتر در نظر گرفته شده است. این پارامتر که باره تغییرات آنها در جدول (۲) آمده است عبارتند از: درصد هوای بازگشتی باقیمانده که به واحد بازیاب باز می گردد (۸۱)، دبی حجمی هوایی که وارد واحد بازیاب میشود (x2)، دبی چرمی محلول دسیکنت، در ورودی واحد رطوبت زدا { ;X)، کسر جرمی نمک کلرید لیتیم موجود در محلول دسیکنت، در ورودی واحد رطوبت زدا (x4)، دمای محلول دسیکنت در ورودی واحد رطویت زدا (xs) و درصد حجمی هوای تازه، که وارد واحد رطوبت زدا می شود.

(Xo ) نتایج حاصل از بهینه سازی دو متغیره در شکل های (۱۴ و ۱۳) نشان دادن شده است، تقابل دو تابع هزینه و ضریب عملکرد در این شکل ها کاملا واضح است، به طوری که با افزایش ضریب عملکرد، هزینه سیستم افزایش و با کاهش آن هزینه سیستم کاهش می یابد و این مطلب نیاز بهینه سازی دو متغیره را برای این گونه مسائل روشن تر می سازد.

منحنی توزیع مقادیر بهینه برای شهر اهواز در شکل (۱۳) نمایش داده شده است، مطابق شکل مقدار بهینه ضریب عملکرد برابر (۱/۲۶) می باشد (نقطه C در حالی که در همین نقطه تابع هزینه در بیشترین مقدار خود بعني ( ۶/۷ear ۱۵۱/۲۳ ) قرار دارد، همچنین در نقطه A تابع هزینه در مقدار بهینه خود یعنی (year/$۱۳۴/۶۹ ) قرار دارد در حالی که ضریب عملکرد در کمترین مقدار خود یعنی

(۱/۰۴) قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر ضریب عملکرد تنها تابع هدف باشد، نقطه C نقطه طراحی خواهد بود، در حالی که نقطه A زمانی نقطه طراحی خواهد بود که تنها تابع هدف تابع هزینه باشد، منحنی توزیع مقادیر بهینه برای شهر بندرعباس در شکل (۱۴) نمایش داده شده است، به طور مشابه مقدار بهینه ضريب عملکرد برابر (۱/۰۷۴) می باشد
(نقطه C)، در حالی که در همین نقطه تابع هزینه در بیشترین مقدار خود یعنی ( ۶/۷ear ، ۲۴۵/۰ ) قرار دارد، همچنین در نقطه A تابع هزینه در مقدار بهینه خود یعنی (year/$ ۱۷۸/۰۵) قرار دارد در حالی که ضریب عملکرد در کمترین مقدار خود یعنی (۵۷/ ۰ ) قرار دارد.

به عبارت دیگر، اگر ضریب عملکرد تنها تابع هدف باشد، نقطه C نقطه طراحی خواهد بود، در حالی که نقطه A زمانی نقطه طراحی خواهد بود که تنها تابع هدف تابع هزینه باشد، مقادیر بهینه دو تابع مذکور در نقاط طراحي B A و C در جدول (۳) آمده است.

رابطه بین مقادیر بهینه ضريب عملکرد و هزینه سیستم برای شهر اهواز و بندرعباس به ترتیب عبارت است از:

در جداول (۵و۴) مقادیر بهینه پارامترهای طراحی در سه نقطه B A و C برای هر دو شهر اهواز و بندر عباس آمده است. شایان ذکر است که به ازای این مقادیر، مقدار تابع هزینه و ضریب عملکرد سیستم بهینه خواهد بود.

برای مقایسه بهتر سیستم سرمایشی هیبرید و سیستم های سرمایشی رایج (مانند کولر گازی)، به جای استفاده از سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت، از کولر گازی برای سرمایش هوا با شرایط کاری مشابه استفاده می کنیم، شرایط طرح داخل ساختمان براساس شرایط آسایش انسان میباشد .

با فرض این که ساعت کارکرد سیستم سرمایش ۲۱۶۰ ساعت در سال (۶ ماه در سال و روزی ۱۲ ساعت) و به مدت ۱۵ سال باشد، نتایج زیر بدست می آیند ۱) هزینه کل سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت در شهر اهواز ۱۰٪ و در شهر بندر عباس ۲۴٪ نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان تر خواهد شد ۲) مصرف برق در شهر اهواز به میزان ۰/۵۷۵ کیلووات و در شهر بندرعباس به میزان

۰/۶۶۴ کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت دلیل این امر آن است که، استفاده از سیستم رطوبت زدای دسیکنت در کنار سیستم سرمایش تراکمی باعث می شود که در شهر اهواز ۴۵/۲۵ % و در شهر بندرعباس

۵۲/۱۴٪ از کل بار سرمایش توسط رطویت زدای دسیکنت زدوده شود .

نتیجه گیری

در این مقاله به مطالعه سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت و بهینه سازی دو متغیره آن پرداختیم. ضریب عملکرد سیستم و هزینه سالانه آن، دو تابع هدفی بودند که مورد بررسی قرار گرفته و در شهر اهواز و بندرعباس با آب و هوای گرم و مرطوب به عنوان مطالعه موردی برای مقایسه عملکرد و هزینه این نوع سیستم ها نسبت به سیستم های سرمایشی رایج مورد بررسی قرار گرفت.

از جمله مهمترین نتایج استنتاج شده عبارتند از: ۱) مزایای استفاده از دسیکنت مایع نسبت به داسیكنت جامد عبارتند از: در سیستم رطوبت زدای دسیکنت مایع، افت فشار هوا کمتر از سیستم رطوبت زدای دسیکنت جامد (چرخ دسیکتت خواهد بود. همچنین دمای لازم برای بازیافت دسیکنت مایع، کمتر و ظرفیت جذب رطوبت آن، بیشتر از دسیکنت جامد است ۲) سیستم رطوبت زدای دسیکنت به تنهایی قادر به کاهش همزمان رطوبت و دمای هوا نبوده و در نتیجه به عنوان سیستمی کمکی، در کنار سیستم های سرمایش تراکمی بکار می رود.

به طوری که هدف از استفاده از این نوع سیستم ها در کنار سیستم های سرمایش تراکمی، کاهش رطوبت هوا و در نتیجه برق مصرفی سیستم های سرمایش تراکمی می باشد ۳) یکی از پارامترهای مهم که برای بررسی جذابیت استفاده از سیستم سرمایشی هیبرید-دسیکنت در نظر گرفته می شود، نسبت بار نهان به كل بار حرارتی می باشد، به طوری که با افزایش این نسبت، راندمان سیستم افزایش و با کاهش آن، راندمان سیستم کاهش خواهد یافت.

بنابراین استفاده از این نوع سیستم ها در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود ۴) هزینه کل سیستم سرمایش هیبرید دسیکلت در شهر اهواز ۱۰٪ و در شهر بندرعباس ۲۴٪ نسبت به سیستم سرمایش تراکمی ارزان تر خواهد شد، همچنین مصرف برق در شهر اهواز به میزان ۰/۵۷۵ کیلووات و در شهر بندر عباس به میزان ۶۶۴ ه کیلووات به ازای هر تن تبرید نسبت به سیستم سرمایش تراکمی کاهش خواهد یافت .

منابع

[1] Bejan A., Tstsaronis G., Moran M., 1996, “Thermal Design & Optimization”, A Wiley-Interscience Publication, New York. [2] Camargo J., Ebinuma C. and Silveira J., 2003, “Thermoeconomic Analysis of an Evaporative Desiccant Air Conditioning System”, Applied Thermal Engineering, Vol. 23, P.P. 1537-1549.

[3] Fars News Agency, July 23, 2006, No.8505010081.

[4] Kakac S., Liu H., 1998, “Heat exchangers selection, rating and thermal design”, P.P. 323-354.

[5] Manuel R., 2004, “Properties of Aqueous Solutions of Lithium and Calcium Chlorides: Formulations for Use in Air Conditioning Equipment Design”, International Journal of Thermal Sciences, Vol. 43, P.P. 367-382.

(6) Mazzei P., Minichiello F. and Palma D., 2002, “Desiccant HVAC Systems for Commercial Buildings”, Applied Thermal Engineering, Vol. 22, P.P. 545-560.

[7] Ministry of Energy News Agency, Public Relations & International Affairs. http://news.moe.org.ir

[8] Nasl Bartar Novin Company, http://www.nbn.ir

[9] Nelson F. and Goswami D., 2002, “Study of an Aqueous Lithium Chloride Desiccant System: Air Dehumidification and Desiccant Regeneration”, Solar Energy, Vol. 72, No. 4, P.P. 351-361.

[10] Nesreen Gh., Kamel Gh. and Antoine N., 2003, “Use of Desiccant Dehumidification to Improve Energy Utilization in Air-Conditioning Systems in Beirut”, International Journal of Energy Research, Vol. 27, P.P. 1317-1338.

[11] Saunders E., Darlington, 1986, “HEAT EXCHANGERS”, P.P. 551-554.

[12] Xiaohua L., Yi J. Jianjun X and Xiaomin Ch., 2007, “Analytical Solutions of Coupled Heat and Mass Transfer Processes in Liquid Desiccant Air Dehumidifier/Regenerator”, Energy Conversion and Management, Vol. 48, P.P. 22212232

[13] Xie G., Sunden B. and Wang Q., 2008,”Optimization of Compact Heat Exchangers by a Genetic Algorithm”, Applied Thermal Engineering, Vol. 28, P.P. 895

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button