مجله تاسیسات

پاکسازی هوای خانه

آلودگی هوا چیست ؟

آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و مولکول‌های بیولوژیکی وارد اتمسفر کره زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد. آلودگی هوا می تواند اثرات سوء بر پاکسازی هوای خانه داشته و باعث افزایش بیماری‌ها در انسان یا گرمایش کره زمین گردد . آلودگی هوای داخل ساختمان و آلودگی هوای شهری در گزارشی از مؤسسه Pure Earth در سال ۲۰۰۸ به عنوان بدترین مشکلات آلودگی‌های سمی جهان شناخته شده‌است.

آلودگی هوای داخلی

خانه مکانی مناسب برای آسایش و زندگی کردن است و انواع مختلفی دارد. کیفیت هوای خانه خواه قدیمی باشد یا خیلی پیشرفته ویا از لحاظ طراحی ساختمانی اشکال مختلفی داشته باشد ویا در روستاهای کوچک و دور افتاده یا در شهرهای بزرگ و صنعتی واقع شده باشد بسیار مهم است. همچنین ممکن است از لحاظ آب و هوایی در مناطق سرد، گرم، مرطوب یا خشک واقع شده باشد. به هر صورت که باشد یکی از شرایط مهم آسایش در خانه تهویه مناسب آن است.

حتی در اداره ها و دیگر محیط‌های داخلی نیز داشتن تهویه مطبوع و مناسب در ساختمان بسیار اهمیت دارد . چرا که کیفیت پایین هوا می‌تواند موجب مشکلاتی برای سلامتی انسان شود. جالب است بدانید آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اخیرا آلودگی هوای محیط های داخلی را به عنوان یکی از پنج تهدید موجود در حوزه بهداشت عمومی رتبه بندی کرده است .

آلودگی هوا می‌تواند در هر فضای محدودی محبوس شود. آنها می‌توانند در بین فاکتورهای دیگر عامل چیزی شوند که به آن سندرم ساختمان بیمار می‌گویند. نشانگان بیماری ساختمان یا «سندرم ساختمان بیمار» ­به شرایطی در یک ساختمان گفته می‌شود که ساکنین آن نشانه‌هایی از بیماری‌هایی را دارا هستند که به سپری کردن زمان زیاد در آن ساختمان نسبت داده می‌شود، اما مصداق خاصی از بیماری را به سبب آن نمی‌توان نام برد. معمولاً وجود اشکال در گرمایش، تهویه و تهویه‌ مطبوع هوای داخل خانه از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری  در80 درصد منازل می‌باشد.   ما بقی ساختمان ها دارای ویژگی مهم استفاده از تهویه مطبوع یا تهویه هوایی هستند که کاملا مهندسی یا بر اساس استانداردهای ساختمان سبز(Green Building) طراحی شده یا حداقل خیلی به این قضیه توجه شده است .

کنترل هوای ساختمان

اگرقرارست هوای خانه سالم و پناهی برای در امان ماندن از آلودگی بیرون باشد، این هوا لزوما و خودبه‌خود از آلودگی پاک نمی شود و ما باید با فراهم کردن شرایط لازم تهویه هوای خانه و به عبارتی دیگر پاکسازی هوای خانه این محیط را هم از آلودگی‌های مختص به خود تا جای ممکن پاک کنیم.

 

پاکسازی هوای خانه

 

برای برطرف کردن آلودگی های محیطی در داخل ساختمان خواه مسکونی ویا اداری توجه به سیستم تهویه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با توجه به نقش تهویه در هوا دادن و یا عوض کردن هوای محل به دو دلیل بسیار مهم استفاده از آن توصیه می گردد . یکی اینکه بخش زیادی از عمر ما داخل خانه یا محل کار سرپوشیده می گذرد و دیگری اینکه به طورمعمول هوای داخل منازل چندین برابر آلوده تر از هوای بیرون است.این آلودگی ها می تواند برای ساکنین خانه های بدون تهویه مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد .اعم ازناراحتی های تنفسی، ایجاد حساسیت یا آلرژی، گرفتگی گلو، خستگی، گیجی و غیره .عواملی که موجب این مشکلات می­شوند . شامل دما و رطوبت نامناسب، انواع میکروبها و گازهای خطرناک مثل مونوکسید کربن و دی اکسید کربن می باشد.

 آلودگی هوای ساختمان که در اثر سوختهای ناقص و نامطلوب و عدم تهویه ی مناسب ایجاد می گردد سالانه باعث مرگ 6/1 میلیون نفر از مردم جهان می شود.در کشورهای در حال توسعه 7/3% بیماریها ناشی از دود حاصل از سوختهای نامرغوب داخل ساختمان است. بعد از سوء تغذیه، ، آب ناسالم و بهداشت ضعیف، آلودگی هوا کشنده ترین عامل مرگ و میر در جهان است.

5 دلیلی که به ما نشان می دهد باید از سیستم های تهویه مطبوع جهت ارائه ی راه حل‌های مناسب برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرد .

 

1- آلودگی هوا                            

امروزه اکثر مردم در ایران و حتی کل جهان بیشترین زمان خود را در خارج از خانه سپری می کنند و زمانی که به منزل خود می آیند علاقه دارند تا دور از همه هیاهوهایی که در دنیای بیرون وجود دارد در منزل استراحت کنند وهوای سالم خانه را تجربه نمایند .  ولی نکته این جا است که آلودگی هوا در بیرون مطمئنا به سلامتی انسان ها آسیب وارد می کند و نیاز به این دارند که در محیط خانه از این آلودگی دور باشد.اما علاوه بر آلودگی هوای بیرون از خانه عواملی نیز بر آلودگی هوای داخل ساختمان تاثیر گذارند که سلامتی افراد را به مخاطره می اندازند . این آلودگی ها در داخل خانه می تواند شامل : مواد شیمیایی به‌کاررفته در وسایل تهیه کاردستی ، اسپری خوشبو کننده هوا ، رنگ کردن در و دیوار خانه ، مواد تمیز کننده خانگی ،لباس‌های گرفته شده از خشک شویی ، دود سیگار ، دود ظروف تفلون و …باشد .

هوای منزل به این دلیل که گردش ندارد معمولا بیشتر از هوای بیرون آلوده است و راهکاری که برای این وجود دارد این است که پنجره را باز بگذارید تا هوا گردش کافی داشته و منجر به پاکسازی هوای خانه گردد و در نهایت این آلودگی از بین برود. ولی معضل اصلی این جا است که در فصل زمستان نمی توان این کار را انجام داد پس شما برای اینکه بخواهید هوای سالم و بدون آلودگی را تجربه کنید باید از سیستم های تهویه مطبوع در منزل استفاده کنید زیرا یکی از کارایی های این سیستم ها گردش هوا است و نمی گذارد تا هوای منزل در سکون باشد و ثابت بماند .

2-رطوبت هوا

رطوبت یکی از عواملی است که در مناطق مختلف با توجه به گونه های متفاوت آب و هوایی متفاوت است خصوصا در مناطق شمالی کشور رطوبت بیشتر می باشد . رطوبت می تواند برای اکثر چیزها مخرب باشد از سازه ساختمان گرفته تا چیزهای دیگر و نکته مهم تر این که رطوبت باعث کپک زدن مواد غذایی می شود. بهترین و موثر ترین سیستم جهت کنترل و تنظیم رطوبت هوای ساختمان خصوصا در این مناطق استفاده از سیستم تهویه مطبوع می باشد . این سیستم ها دارای عملکردی مطلوب بوده و افزایش و کاهش رطوبت هوا را بر عهده دارند. درصورت افزایش دمای هوای خشک ، این سیستم رطوبت نسبی را کاهش داده و در صورت کاهش دمای هوای خشک ، میزان رطوبت نسبی افزایش می یابد .

سیستم های تهویه مطبوع هوای ورودی را تا نقطه شبنم (Dewpoint) سرد می ‌کنند. در نهایت آب در کویل‌ های سرمایشی فشرده می‌ شود پس از آن هوای سرد و خشک تا دمای مطلوب گرم شده و وارد محیط می ‌شود تا دما و رطوبت محیط را تا بازه تعیین شده تغییر دهد.

پاکسازی هوای خانه

 

3- حذف بوهای نا خواسته 

از آنجاییکه خانه باید محلی امن و جایی برای آسایش ساکنین آن باشد هرگونه عوامل خارجی که این آرامش را بر هم می زند باید حذف گردد . یکی دیگر از این عوامل بوی نامطبوع می باشد که تنفس هوای پاک را در خانه با مشکل مواجه می کند وتجربه ی استفاده ازهوای مطبوع خانه را کاهش داده و حتی تحمل آن برای زمان اندک نیز مشکل می سازد .

حال منشاء این بو می تواند بوی فاضلاب ، بوی ناشی از نگهداری حیوانات خانگی ، بوی ناشی از سوختن غذا ، بوی سیگار ، ویا بوی چسب و رنگ و… باشد .اما علت اصلی تجمع این بوهای آزاردهنده بسته بودن محیط خانه و گردش کم هوا می باشد .

کلید حل این مشکل نیز استفاده از سیستم تهویه مطبوع  است که می تواند باعث گردش هوا شده و استشمام بوی بد را به حداقل میزان ممکن کاهش .وکمک قابل توجهی به پاکسازی هوای خانه نماید . 

4-حذف عوامل آلرژی زا

آلرژی یا همان حساسیت، در واقع پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن است . در چنین شرایطی بدن نسبت به بعضی از عوامل بیرونی که نشات گرفته از آلودگی هوا و انتشار عوامل آلرژی زا می باشد  عکس العمل نشان می دهد. شما با استفاده از تهویه مطبوع می توانید این عوامل را از هوای خانه خود حذف کنید.

5-حذف مواد سمی از هوای خانه

معمولا ما از متریال هایی در ساخت خانه و حتی لوازم منزل استفاده می کنیم که در ساختار خود مواد شیمیایی و سمی دارند که به مرور زمان به صورت رادیکال های آزاد در هوا پخش می شوند و همین موضوع موجب سمی شدن هوای خانه می شود که این می تواند آخرین دلیلی باشد که ما به شما پیشنهاد می دهیم جهت پاکسازی هوای خانه از تهویه مطبوع استفاده کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button