مجله تاسیسات

سیستم سرمایشی چیلر

نکات کلیدی در انتخاب سیستم سرمایشی چیلر

سیستم سرمایشی چیلر امروزه یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز در ساختمان است که اغلب افراد بدون استفاده از آن نمی توانند زندگی کنند. به دلیل این که این سیستم ها هر چند سال یکبار تعویض می شوند بدیهی است که قبل از انتخاب و خرید این سیستم باید نکات کلیدی و مهمی را مد نظر قرار داد. اگر شما هم قصد خرید سیستم سرمایشی چیلر را دارید باید نکات اصلی و کلیدی چنین سیستم هایی را مهم تلقی نمایید تا بتوانید بهترین ها را انتخاب کنید .

در بخش اول این مقاله به مهم ترین ویژگی های سیستم تهویه مطبوع که شامل سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و سیستم گرمایشی می شود می پردازیم و سپس به طور اختصاصی به نکات کلیدی و قابل تامل در انتخاب چیلر خواهیم پرداخت.

مهم ترین ویژگی های سیستم تهویه مطبوع

1- میزان بازدهی

قیمت یک دستگاه تهویه مطبوع به میزان کارآیی آن بستگی دارد هر چقدر بازدهی و کارآیی سیستم بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است . خرید سیستم تهویه مطبوع با درجه ی کارکرد بالا در دراز مدت نوعی صرفه جویی محسوب می شود زیرا برای خنک کردن و گرم کردن محیط ساختمان به سوخت کمتری نیاز دارد.

زندگی در آب و هوای شرجی به دلیل وجود رطوبت بالا شرایط خاصی را برای ساکنین این شهرها بوجود می آورد. چنانچه در این مناطق زندگی می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم تهویه مطبوع علاوه بر بازدهی بالا باید قدرت کنترل رطوبت را هم داشته باشد. چنانچه تصمیم به خرید این سیستم را دارید این ویژگی را حتما مد نظر داشته باشید، در چنین آب و هوایی، خرید دستگاه ارزان تری که فاقد این خاصیت باشد، در واقع پول دور ریختن است.

بعضی از انواع تهویه مطبوع، مانند GHP هم خنک کننده و هم گرمازا هستند ، اگر قصد دارید برای گرمایش خانه هم از آن ها استفاده کنید، در مورد هزینه مصرفی آن به خوبی تحقیق کنید، استفاده زمستانی هواسازها مقرون به صرفه نخواهد بود. 

2- میزان صدا

میزان صدای دستگاه های سیستم سرمایشی مانند سیستم سرمایشی چیلر و گرمایشی مانند موتورخانه متفاوتند چنانچه صدای موتور این دستگاه ها بلند باشد طبیعتا آرامش را از ساکنین ساختمان سلب نموده و دیگر خنک کنندگی و یا گرمابخشی آنها به نظر نمی آید . حال می خواهد این دستگاه در داخل ساختمان نصب شده باشد یا در خارج در محل بالکن ها 

واحد (( بل )) معیاری است که میزان صدای سیستم های تهویه مطبوع با آن سنجیده می شود . که از صفر(تقریبا نامحسوس) تا ۱۰(بسیار بلند) درجه بندی شده اند. اغلب سیستم های تهویه مطبوع صدایی در حدود ۸ تا ۹ بل دارند و کم صداترین واحد ممکن، ۶تا۸ بل درجه بندی شده است. شاید تفاوت این اعداد چندان زیاد به نظر نرسد اما یک واحد ۹ بل، ده مرتبه پرصداتر از واحد ۸ بلی است. به عبارت دیگر، یک واحد ۹ بلی به اندازه ۱۰ واحد ۸ بل که همزمان روشن باشند، صدا تولید می کند.

3- ویژگی های آرامش بخش

دو سرعته بودن موتور برخی سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی یکی از ویژگی های خاص این سیستم هاست چراکه با کار در سرعت پایین در حدود 50 % کمتر برق مصرف می کند و برای رسیدن به دمای ثابت، کمتر روشن و خاموش شود. این عامل می تواند آرامش و آسایش بیشتری را فراهم نماید. طبیعتا وجود چنین امکاناتی بسیار مهم است که در هنگام خرید باید به آن توجه نمود . 

4- انتخاب اندازه مناسب

اندازه ی دستگاه مانند ویژگی هایی که قبلا ذکر شد مهم است. اگر خانه ی بزرگی دارید به سیستمی نیاز دارید که تمامی فضای خانه را خنک و یا گرم نماید. اما در مورد سیستم سرمایشی چیلر باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه بزرگ تر لزوما خوب نیست چرا که به سرعت هوای ساختمان را خنک نموده وقبل از کنترل رطوبت خاموش می شود .به این ترتیب موجب رشد کپک و قارچ می گردد .

حال نوبت به نکات کلیدی سیستم تهویه مطبوع چیلر رسید چنانچه تصمیم گرفته اید از چیلر برای خنک کردن فضای مورد نظرتان استفاده نمایید پیشنهاد می کنیم مطالعه ی موارد کاربردی زیر را از دست ندهید پس لطفا با ما همراه باشید .

نکات کلیدی و مهم در انتخاب چیلر :

برای انتخاب سیستم سرمایشی چیلر باید میزان سرمایی که محیط ساختمان به آن نیازمند است را موردتوجه قرار داد. میزان سرمای مورد نیاز محیط به عواملی چون شهر، کاربری ساختمان، جهت ساختمان، مساحت و… بستگی دارد.

1 – کیفیت و نوع قطعات اصلی چیلر

یکی از عوامل اصلی و پر اهمیت در انتخاب چیلر شناخت قطعات آن است. در مقاله های قبلی تمامی قطعات چیلر و کارکرد آنها که شامل کمپرسور، اواپراتور ، فن کندانسور می باشد معرفی گردید. این قطعات به دلیل نقش مهمی که در راندمان کاری چیلر دارند باید از تولید کنندگان معتبر و قابل اعتماد تهیه گردد . بعنوان مثال در چیلرهای ساخت کارخانه SKM از کمپرسورهای معتبر مانند بیترز آلمان ، کومرایتالیا و دانفوس فرانسه و همچنین اواپراتور Alfalaval ساخت ایتالیا و فن های کنذانسور EBM آلمان استفاده می گردد

2- راندمان چیلر  Chiller efficiency

مقیاس اندازه گیری بازده چیلر در سطح جهانی ضریب EER می باشد که بر حسب KW است. این معیار مخفف Energy Efficiency Ratio می باشد. عدد EER براساس جداول تعریف شده از سوی سازمان های استاندارد جهانی رتبه مصرف انرژی دستگاه ها را مشخص می کند. به عنوان مثال EER = 3.4 جزء گرید انرژی A می باشد.

میزان راندمان چیلر ارتباط مستقیم به EER دارد هرچقدر EER بیشتر باشد بازدهی چیلربیشتر است و به همین میزان انرژی کمتری برای کار چیلر نیاز است. این امر علاوه بر مصرف انرژی پائین تر ، در انتخاب میزان برق مصرفی درخواستی از شرکت برق هم حائز اهمیت می باشد.

3- جنس چیلر

چیلرها انواع متفاوتی دارند مانند چیلر جذبی، چیلر آبی و تراکمی …  که هرکدام از آنها بر حسب نیاز مشتری دارای مکانیزم داخلی مختلفی می باشند. یکی از موارد حائز اهمیت در خرید چیلر خانگی و هر نوع دیگر آن، جنسی است که این محصول از آن ساخته شده است. یکی از مواد قابل قبول و مناسب برای ساخت این سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده از استیل می باشد که می تواند شامل ساخت پانل ها، پمپ ها، برج خنک کننده و… سایر اجزای مورد نیاز در تولید این محصول باشد.

4 – نوع و کیفیت قطعات الکترونیکی و کنترلی چیلر

در کنار بخش های اصلی چیلر که اجزای اصلی سیکل تبرید می باشند یک قسمت بسیار مهم که در حقیقت مغز اصلی چیلرها را تشکیل می دهد همان بردهای هوشمند سنسورهای دما و فشار هستند. در زمان قدیم و در سیستم های قدیمی تر این بخش شامل قطعاتی بود که با ساختاری درکنار همدیگر فرمان اصلی را به چیلر می داد اما با پیشرفت تکنولوژی بردهای هوشمند توانستند جایگزین مناسبی برای این قطعات باشند و بتواند کمک مهمی به سیکل تبرید نموده و هوشمندانه انرژی دستگاه را مدیریت و کنترل نمایند . هم چنین علاوه بر این کارآیی نقش موثری در تشخیص عیوب مختلف دارد که در صورت بروز آن به سرعت شناسایی شده و بخش اوپراتور قادر به رفع آن می شود . 

استفاده از سیستم هوشمند ویا PLC و نوع و کیفیت آن بستگی به کارخانه ی سازنده ی چیلر دارد هر چقدر این برد بروز تر باشد صد البته چیلر از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و تاثیر بسزایی در میزان مصرف انرژی دارد .

5- عملکرد چیلر Chiller performance

چگونگی عملکرد و نحوه ی فعالیت سیستم سرمایشی چیلر باید طوری باشد که متخصصین و کارشناسان به راحتی بتواند آن را بررسی و کنترل نمایند و در صورت بروز هر گونه عیب و نقصی بتواند آن را برطرف کنند. به اصطلاح عملکرد چیلر باید User Friendly باشد .

6- برج خنک کننده  cooling tower

قبل از خرید چیلر باید توجه نمایید که آیا کولینگ تاور ( برج خنک کننده ) وجود دارد ؟ اگر وجود دارد ظرفیت آزاد آن چقدر است ؟ در صورت وجود برج خنک کننده بهتر است از چیلر آب خنک استفاده نمائید .

برج خنک کننده دستگاهی است که حرارت غیر قابل استفاده و مازاد موجود در سیستم های تهویه مطبوع برودتی  ویا دستگاه های صنعتی را گرفته و آن را به اتمسفر منتقل می کند .  

برج خنک کننده
برج خنک کننده

8 – گواهینامه های تایید کننده  Certification Certificates

در این نوشتار مواردی پیرامون قطعات اصلی ، راندمان کاری و قطعات کنترلی چیلر بیان گردید حال نکته ی مهم و اساسی در این است که قبل از خرید این دستگاه دقت شود که کارخانه های تولید کننده که مرجع اصلی انتخاب ما هستند تا چه میزان استانداردهای خاصی را دربکارگیری این موارد  رعایت نموده اند . دارا بودن گواهینامه ی تایید شده توسط مراجع قانونی زیربط بسیار مهم وکلیدی است .

9- نگهداری 

جانمایی قطعات اصلی بایستی به گونه ای باشد که دسترسی راحتی جهت بازدید، سرویس و تعویض قطعه را برای سرویسکار فراهم آورد.

10 – مدت زمان و شرایط گارانتی 

مدت زمان گارانتی دستگاه مدت زمانی است که در آن از سوی فروشنده کالا عملکرد مناسب محصول تضمین شده است . در واقع گارانتی نوعی پشت گرمی برای شماست و به شما این اطمینان خاطر را می دهد که در صورت بروز هر گونه عیب و یا نقصی محصول به فروشنده عودت داده شده و یا طرف مقابل باید نسبت به رفع آن اقدام نماید. گارانتی و ضمانت در تمامی قسمت های چیلر به خصوص در بخش قطعات الکتریکی و کمپرسور چیلرها می تواند عامل مهمی در آرامش خیال شما باشد. بر همین اساس تمامی محصولات تولیدی شرکت مبتکران پارسا کیش شامل سیستم سرمایشی چیلر و مینی چیلرهای MPK از 3 تن تا 150 تن تبرید دارای 2 سال گارانتی و ضمانت نامه ی فروش معتبر میباشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button