مجله تاسیسات

انتخاب برج خنک کننده

روش های انتخاب برج خنک کننده

برای مصارف ساده و عمومی تهویه و شرایط از برج های یک طبقه استفاده می شود که قادر به تامین حداکثر 8 درجه سانتیگراد افت دما بین آب ورودی و خروجی می باشد.در این مقاله به روش های انتخاب برج خنک کننده می پردازیم .

Degree renge : اختلاف درجه حرارت بین آب ورودی و خروجی بر حسب درجه سانتیگراد.

Approach Temp: اختلاف درجه حرارت بین آب خروجی و دمای مرطوب هوای ورودی بر حسب درجه سانتیگراد.

در صورتی که مقدار افت دمای آب مورد نیاز بیش از 8 درجه سانتیگراد باشد از برج دو طبقه استفاده میشود. این برج ها قادر به تامین حداکثر 17 درجه سانتیگراد افت دما در جریان آب می باشد. 

با توجه به اينكه برج خنك كن معمولا جهت خنك كاري آب به كار مي رود لذا اولين اطلاعات مورد نياز مشخصات آبي مي باشد كه بايد خنك شود. اين مشخصات شامل: ۱- دبي آب ۲- دماي ورودي آب ۳- دماي مورد نياز در خروجي برج خنك كن می باشد.

همچنين با توجه به اينكه عملكرد برج خنك كن كه يك سيستم تبخيري مي باشد كاملا وابسته به شرايط هوا می باشد لذا مشخصات آب و هواي محل نصب برج خنك كن نيز بايد در دسترس باشد كه اين مشخصات شامل مورد زیر می باشد: دماي مرطوب محيط با داشتن دبی آب و دمای ورود و خروج آب از برج از رابطه زیر می توان میزان حرارتی که باید منتقل شود را محاسبه نمود :

(Q=m .C .(t2-t1

ظرفيت گرمايي آب 4200 ژول بر كيلوگرم بر درجه سانتيگراد مي باشد .بنابراين با داشتن ميزان دبي وزني آب مي توان ميزان حرارت انتقالي را محاسبه نمود.

فرض كنيد قرار است ميزان 160 ليتر در ثانيه آب از دماي 35 درجه سانتيگراد به دماي 30 درجه سانتيگراد خنك شود .ميزان حرارتي كه بايد از آب گرفته شود مي شود :

160*4200*5 =3،360،000 وات يعني معادل 3360 كيلو وات

اما معمولا اطلاعات و ظرفيت برج ها در كاتالوگ بر اساس شرايط استاندارد ورود آب با دماي 95 درجه فارنهايت و دماي خروج آب 85 درجه فارنهايت و دماي مرطوب هواي 75 درجه فارنهايت ارايه مي گردد و به جهت انتخاب برج خنك كن مناسب لازم است از ضريب تصحيح استفاده نمود .

روش انتخاب برج خنك كن از روي كاتالوگ

اطلاعات مورد نياز :

دبي آب كندانسور : ۵۴۰gpm

اختلاف دماي آب ورودي و خروجي برج خنك كن : Range =95-85=10 `F

اختلاف دماي خروجي و دماي مرطوب هوا :Aproach =85-75=10`F

Range وAproach به جدول ضرايب تصحيح برج خنك كننده مراجعه مي نماييم و ضريب تصحيح را مي يابيم . كه در اينصورت ضريب تصحيح 1.3 بدست مي آيد .

رابطه بين تناژ برج و دبي آب عبارتست از NS=gpm/3 يعني تناژ مورد نياز 3/540=180 مي باشد لذا با توجه به ضريب تصحيح 1.3 ظرفيت برج مناسب عبارت خواهد بود از‌:

برای انتخاب ظرفيت برج خنک کننده، به پارامتر های زير نياز داريم:

1. دبي آب در حال گذر از برج خنک کننده : مقدار دبي آب در حال گذر از برج را دستگاه يا چيلری که برج خنک کننده با آن کار مي کند، مشخص مي کند. اين مقدار توسط شرکت سازنده آن دستگاه يا چيلر اعلام مي گردد.

2. دمای آب گرم ورودی به برج و آب سرد خروجي از برج : مقدار دمای آب گرم ورودی به برج خنک کننده و دمای لازم آب سرد خروجي از برج خنک کننده نيز توسط دستگاه يا چيلری که برج خنک کننده با آن کار مي کند، تعيين مي گردد. معمولا اين مقادير توسط شرکت سازنده آن دستگاه يا چيلر اعلام مي گردد.

3. دمای مرطوب هوا در منطقه جغرافيایی نصب برج

اين دما را مي توان از داده های سازمان های هواشناسي کشور استخراج نمود.

منبع مقاله :پیشگامان تاسیسات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button