مجله تاسیسات

کتاب تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها

در این کتاب به اصل مهم خدمت ساختمان ها که جایی برای زندگی و رفع نیازهای انسان ها می باشد اشاره شده است. از آن مهم تر کیفیت هوای داخلی آن است که باید احساس خوشایندی ایجاد کرده وبرای مردم قابل قبول باشد . و هم چنین تاثیرات بهداشتی منفی برای سلامت نداشته باشد . از لحاظ حرارت نیز باید محیط مناسبی را فراهم نماید . 

این نکات در دستورالعمل ها و استانداردهای مختلف ملی و بین المللی مشخص شده اند، برای نمونه، کتاب راهنمای CIBSE، دستورالعمل هایی درباره ی استاندارد تهویه یا آسایش حرارتی تهیه کرده است.

7730 EN ISO یک استاندارد اروپایی و بین المللی درباره ی آسایش حرارتی است، پیش نویس جدید پیش استاندارد اروپایي، 1752 prENV را برای طراحی ملاکهای محیط داخلی ساختمان های تهویه دار شرح داده است. این پیش نویس هم محیط حرارتی و آکوستیک و هم کیفیت هوای پی داخلی را در بر گرفته است.

همچنین ASHRAE، پیش نویسی درباره ی استاندارد جدید تهویه، تحت عنوان 62R ارائه کرده است که بر مبنای اصول مشابه پیش نویس اروپایی است.
پیش نویس استاندارد اروپایی نگرش پیشرفته ای به نیازهای آسایش انسان منعکس کرده است. نکته ی جدید مهم در هر دو پیش نویس اروپایی و آمریکایی این است که ساختمان و همچنین ساکنین آن به عنوان یک منبع آلودگی شناخته می شوند.

در هر دو ستد، برای کاهش نیاز به تهویه و ذخیره کردن انرژی، تشویق قوی برای حذف این منبع وجود دارد. این اصلی است که برای تهویه ی طبیعی و مکانیکی به طور یکسانی اهمیت دارد.
با این که برخی از سایر نکات مربوط به آسایش، أساسا در فضاهایی با تهویه ی مکانیکی پیشرفت کرده اند، نیازهای عمومی انسان در ساختمان هایی که چه به صورت طبیعی و چه مکانیکی تهویه با تهویه ی مطبوع می شوند را برآورده میکند.

باید به خاطر سپرد که انتظارات بشری ممکن است مختلف باشد و ممکن است روی رفتار انسانی و پذیرفتن محیط داخلی در زمانی که باید در استفاده و ترکیب استانداردها انعطاف پذیری داشته باشد، تاثیر بگذارد. 
تهویه ی طبیعی چه در گذشته و چه در آینده یک اصل غالب برای تهویه ی ساختمان ها خواهد بود. تهویه ی طبیعی قطعا می تواند محیطهای داخل مناسبی را در بیشتر مدت سال در آب و هواهای سرد با معتدل فراهم کند. اما شیوه های تهویه ی طبیعی نیاز به پیشرفت بیشتری دارند. طراحی هوشمندانه ساختمانها و سیستم ها همان قدر که برای ساختمان های با تهویه ی طبیعی مهم هستند برای ساختمان هایی که به صورت مکانیکی هم تهویه می شوند، اهمیت دارند.
لازم است که ساختمان ها برای خدمت به مردم تنظیم شوند. این مردم نیستند که باید خودشان را با ساختمان سازگار کنند. ساختمان باید خدمتگذار باشد و نه رئیس، این اصل عمیق کارپژوهی، مینای مهندسی خدماتی ساختمان است و برای ساختمان به صورت طبیعی یا مکانیکی تهویه شده به کار میرود.

سر فصل های کتاب تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها :

فصل 1: حس زیبایی – نقش زیبایی شناسی در علوم محیطی

فصل ۲: از همگنی تا ناهمگنی

فصل 3: مشخص کردن داده های فضای داخلی

فصل ۴: نقش استفاده کننده در کنترل محیطی: انعکاس هایی در عمل بر روی نظریه

فصل ۵: ملاکهای محیطی ساختمانهای با تهویه ی طبیعی

فصل ۶: عليه پیش نویس استاندارد 1752 CEN : pr ENV

فصل ۷: یک روش سازگار برای ملاک آسایش حرارتی

فصل ۸: تهویه ی طبیعی: پیش بینی، اندازه گیری و طراحی

فصل ۹: مشخص کردن شرایط محیطی برای ساختمان های با تهویه طبیعی – نظر پزشکان متخصص

فصل ۱۰: تهویه ی طبیعی در یک ساختمان بزرگ با سبک ترکیبی

مشخصات کتاب در یک نگاه :

نویسنده :              جمیل بصام

ناشر :                   یزدا

تاریخ چاپ :          ۱۳۹۷

شابک :                9786001655180

تعداد صفحات :       ۲۶۴

موضوع :              تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش

سایر کتاب هایی که درزمینه ی سیستم های تهویه مطبوع منتشر شده اند.

کتاب تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها

کتاب تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button