مجله تاسیسات

کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسور گریز از مرکز اجزاء و عملکرد آن :

کمپرسور گریز از مرکز (به انگلیسی Centrifugal compressor)  یا کمپرسور رادیال : نوعی از کمپرسورهای دینامیک است که در زمان جنگ جهانی دوم اختراع شده است . از آنها در واحدهای توربین گاز استفاده می شود. این کمپرسور معمولاً یک ماشین سیال دینامیکی جریان شعاعی است که بیشتر با هوا به عنوان یک محیط سیال کار می کند. این نوع کمپرسور از تمام فشار وارد شده به دستگاه برای افزایش انرژی داخلی سیال استفاده می کند

در این نوع کمپرسور با استفاده از نیروی گریز از مرکز مقدار فشار سیال طی عبور از ایمپلر افزایش می‌یابد. بعد از ایمپلر سیال وارد پخش‌کننده می‌شود و با کاهش سرعت سیال فشار استاتیک آن افزایش می‌یابد، در ادامه سیال وارد جمع‌کننده می‌شود که مقطع آن می‌تواند دایروی، بیضوی یا مستطیلی باشد. این دسته از کمپرسورها نام‌های زیادی نظیر کمپرسور سانترفیوژ  و یا کمپرسور توربو دارند.

فشار ایجاد شده در کمپرسور گریز از مرکز به نسبت سایر کمپرسور ها از جمله کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی کمتر می باشد و دبی هوا در این کمپرسور ها بسیار زیاد است.

قسمت‌های اصلی کمپرسور گریز از مرکز

ورودی

پروانه

پخش کننده

جمع کننده

نحوه ی فعالیت کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای سانتریفیوژ ، همچنین به عنوان کمپرسورهای دینامیکی شناخته می شوند ، با استفاده از یک سری مراحل ، انرژی را به طور مداوم تبدیل می کنند تا هوا را فشرده و خنک کنند ، زیرا هوا به طور مداوم از طریق واحد جریان می یابد. کمپرسور گریز از مرکز با افزایش سرعت هوا با استفاده از یک عنصر چرخان ، انرژی جنبشی را به جریان هوا منتقل می کند و سپس این انرژی جنبشی را به شکل فشار به انرژی پتانسیل تبدیل می کند. در بین هر مرحله از فشرده سازی ، هوا خنک می شود و رطوبت اضافی حذف می شود تا بازده و کیفیت هوا بیشتر شود. این طراحی منجر به توانایی تولید مقادیر زیادی هوا به طور کارآمد در یک بسته نسبتاً کوچک می شود.

به دلیل جریان مداوم طی چندین مرحله ، کمپرسورهای گریز از مرکز برای رشد در ظرفیت های بالاتر طراحی شده اند و برای کاربردهای بالاتر از 200 اسب بخار کل مناسب ترین هستند.

کمپرسور گریز از مرکز از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌اند. این چهار بخش عبارت‌اند از ورودی، پروانه، پخش کننده و جمع کننده. این کمپرسورها برای حجم‌ها و دبی‌های بالا و فشارهای کمتر استفاده‌ می‌شوند. این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسور پیستونی  و کمپرسور اسکرو توانایی کمتری در تولید فشار دارند اما حجم خروجی آن‌ها بیشتر از دو نوع ذکر شده است. این کمپرسورها با توجه به ظرفیت موتور و محفظه‌ها قابل تنظیم هستند و می‌شود با تنظیم سرعت چرخش موتور و پره‌ها فشار را به حد دلخواه در آورد.

مزایای کمپرسور گریز از مرکز

  1. محدوده عملیاتی گسترده
  2. قابلیت اطمینان بسیار بالا
  3. هزینه های نگهداری کم
  4. کمترین هزینه اولیه
  5. ذخیره ظرفیت متوسط
  6. کارایی بالا

معایب کمپرسور گریز از مرکز

  1. هنگامی که جریان کاهش می یابد بسیار ناپایدار است.
  2. حساس به تغییر در ترکیبات گاز
  3. نسبتهای فشرده سازی محدود
  4. کاهش محدود
  5. جایگزینی دوره ای برای عملکرد مناسب لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button