مجله تاسیسات

در این فیلم با اجزای کمپرسور اسکرو و چگونگی فعالیت آن آشنا می شوید .درادامه توضیحاتی راجع به این قطعه از سیستم تهویه مطبوع داده می شود . 

کمپرسور اسکرو

نوعی کمپرسور است که برای متراکم نمودن گاز از حرکات دورانی استفاده می کند . این نوع از کمپرسور در فضایی که نیاز به تراکم هوا در حجم بالا باشدد و دیگر کمپرسورهای پیستونی نتواند جوابگو باشد مورد استفاده قرار می گیرد .

چگونگی کارکرد کمپرسور اسکرو

با چرخیدن روتورها دندانه‌ها در هم درگیر شده و محفظه ای را بین کمپرسور و روتورها ایجاد می‌کند. این چرخش حلزونی در محفظه باعث می‌شود گاز از طرف ساکشن یا ورودی وارد شود و به سمت فشرده سازی حرکت کند. این محفظه‌ها به دهانه ساکشن متصل هستند و از طریق پورت‌هایی به محفظه‌های بزرگتری متصل می‌شوند آنگاه جریان گاز از دهانه عبور می‌کند.

طراحی کمپرسور اسکرو در برگیرنده مزایای ماشین‌هایی با جابه جایی مثبت و دوار است که استفاده از این نوع کمپرسور برای رنج گسترده‌ای از کاربری‌ها و فرایندهای گازی مناسب می‌سازد.

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی (screw)، از دو محور مارپیچ برای عمل فشرده‌سازی استفاده می‌کند. دندانه‌های این دو مارپیچ نر و ماده، طوری در لابه‌لای یکدیگر دوران می‌کنند که گاز از یک سمت وارد شده و در طول مسیر به دلیل کوچکتر شدن فضای دندانه‌ها فشرده و سمت دیگر خارج می‌شود. فاصله بین دندانه‌ها باید کم باشد چراکه اگر این فاصله زیاد باشد باعث بروز نشتی می‌شود که در نهایت باعث کم شدن کارایی و عملکرد کمپرسور شده از طرف دیگر میزان حرارت افزایش می‌یابد. این کمپرسورها در طراحی بسته (هرمتیک)، نیمه‌بسته (سمی هرمتیک) و باز تولید می‌شوند و در سردخانه ها و تهویه مطبوع کاربرد زیادی دارند. میزان نسبت تراکمی به طول روتور، زاویه حلزونی در کمپرسور بستگی دارد.

کنترل ظرفیت در کمپرسور اسکرو توسط یک پیستون و یک اسلاید والو صورت می‌گیرد؛ که با به حرکت درآمدن پیستون و جلو و عقب رفتن اسلاید میزان ظرفیت کمپرسور تغییر می‌کند. اسلاید والو انرژی لازم خود را از یک پیستون دریافت می‌کند. حرکت پیستون توسط فشار روغن و نیروی فنر جهت بازگشت پیستون و فشار روغن پیستون خود  توسط چهار شیر برقی که روی بدنه کمپرسور اسکرو نصب شده تامین می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button