مجله تاسیسات

سیستم گرمایشی

نقش هواکش ها در فصول گرم :

در فصول گرم سال ، گرمای موجود در داخل سالن با توجه به وزن پایین خود به سمت بالای سالن حرکت می کند. در نتیجه ی این امر کف سالن و قسمت تهتانی آن سرد می شود و بدین ترتیب تعادل دمایی بهم خورده امکان آسیب جدی به گیاهان افزایش پیدا میکند.

از سویی دیگر برهم خوردگی این تعادل نیاز به افزایش دمای بیشتر را ایجاب میکند که در نتیجه ی آن هزینه های مربوط به گرمایش گلخانه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در نتیجه ی این امر نیاز به یک سیستم بهینه ی تهویه در فصل زمستان نیز می تواند در کاهش هزینه های ناشی از توازن نامناسب هوایی تاثیر گذار عمل کند.

در گلخانه های نه چندان بزرگ از بخاری گلخانه برای گرمایش سالن استفاده میشود. بخاری های گلخانه ای در اصطلاح به همان هیترهای آتش درون میگویند که گرمای پاکی را به محیط منتقل می کنند. هیترهای آتش درون دارای پاس های مختلف بسته به ظرفیت گرمایشی خود می باشند که گرما از طریق کوره ی مخصوص هیتر در داخل این پاس ها جریان پیدا کرده و سپس توسط فن های صنعتی مخصوصی که در داخل هیترها نصب میشود در محیط منتشر میشود .

جهت انتشار بسته به نوع هیتر متفاوت می باشد که اپراتور گلخانه می تواند با توجه به سیستم تهویه ای خود، مناسبترین جهت را انتخاب کند.

سیستم های تهویه سالن گلخانه :

گلخانه ها از جمله سالن هایی می باشند که تهویه مناسب در آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. تهویه به معنای ورود و خروج هوای مناسب در محیط می باشد . این ورود و خروج هوای کهنه و مصرف شده را از محیط خارج کرده و هوای تازه را جایگزین آن خواهد کرد و بدین ترتیب شرایط مناسب برای تنفس درست گیاهان فراهم شده و از این رو گیاه رشد مناسبی را تجربه می کند. در سیستم تهویه گیاهان هواکش ها مهمترین عمل را انجام میدهند. هواکش های صنعتی که بیشتر با نام هواکش مرغداری شناخته میشوند مناسبترین ابزار برای تهویه و خروج هوای استفاده شده از سالن های صنعتی می باشند .

هواکش ها دارای پره ای با اندازه ی مشخص بوده که با استفاده از یک موتور مخصوص گردش پیدا میکنند و در جهتی که پیش تر توسط سیستم تهویه ی سالن مشخص شده است هوا را مکش کرده و به بیرون از سالن منتقل می کنند. این هواکش ها بسته به سرعت چرخش و قدرت موتور الکتریکی خود توان جابجایی هوای متفاوتی را از خود نشان می دهند.

در کنار این فن ها یا هواکش ها از یک سیستم هواکشی مجزا که بیشتر با نام هواکش گلخانه شناخته میشود نیز استفاده میشود . این سیستم شامل یک سری فن ها در میانه ی سالن می باشند که گردش هوا را بهبود می بخشند. این فن ها که به آنها فن سیرکوله نیز گفته میشود مهمترین نقش را در سیرکولاسیون صحیح هوا در داخل سالن ایجاد کرده و هوای را در بین ردیف ها به حرکت در اورده و به هواکش های خروجی میرسانند.

 

سیستم تهویه داخل سالن باید به گونه ای باشد که گرمای ایجاد شده را به خوبی در داخل سالن بچرخاند تا توازن دمایی در تمامی قسمت های سالن ایجاد شود. ایجاد توازن مناسب گرمایی توسط فن های سیرکوله و دیگر اجزای سیستم تهویه سبب کاهش هزینه های ناشی از پرت انرژی می شود و در نتیجه ی گرمای بالا رفته به سمت سقف سالن نیز توسط این فن ها در داخل سالن به گردش در می آید .

جلوگیری از خروج هوا از دیواره های کناری نیز باید از دیگر مواردی باشد که اپراتور های گلخانه به خوبی اقدام به شناسایی انها کنند چرا که پرتی انرژی از یک قسمت نه تنها در افزایش هزینه های کلی سالن تاثیر میگذارد بلکه در کاهش راندمان رشدی گیاهان آن قسمت نیز تاثیر گذاشته و حتی امکان آسیب جدی به آن گیاهان نیز وجود خواهد داشت.

 

مطالعه بیشتر

قاچاق باصنعت تهویه چه کرد؟

 

در برخی از سالن های پرورش دیده شده است که اپراتور برای اینکه از هزینه های ناشی از خرید چندین دستگاه هیتر گلخانه جلوگیری کند، در انتهای سالن که گرما به خوبی به آنجا نمیرسد از هیتر برقی فن دار استفاده میکند که این مورد نیز در صورت محدود بودن قسمت مذکور و قدرت مناسب هیتر میتواند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.

استفاده از هیترهای برقی به هیچ وجه در سالن های گلخانه ی بزرگ برای گرمایش سالن پیشنهاد نمیشود چراکه هزینه ی کلی سیستم گرمایش را به شدت افزایش داده و در نتیجه ی راندمان مناسبی را به همراه نخواهند داشت. از این رو پیشنهاد میشود در صورت استفاده از این هیتر ها نیز به صورت ترکیبی با هیترهای آتش درون و یا یونیت هیتر ها استفاده شوند تا مصرف انرژی بالای انها سبب افزایش بسیار هزینه های تولید گرما نشود.

نتیجه گیری :

در این نوشتار به بررسی ابزارهای مورد استفاده در سیستم های تهویه سالن گلخانه پرداخته و اثرگذاری انها بر گردش مناسب هوای گرمریال در داخل سالن، بخصوص در فصل سرما را تبیین کردیم. توجه به اصول سیستم تهویه و استفاده از تجهیزات مدرن در این سیستم، در کنار بهره مندی از دستگاه های گرمایشی استاندارد، میتواند هزینه های ناشی از گرمایش سالن گلخانه را کاهش داده و از سویی دیگر در رشد مناسب گیاهان در این فصل تاثیر بسزایی بگذارد.

منبع خبر : خبربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button