مجله تاسیسات

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح نحوه ی تهویه هوای موردنیاز مرغداری ها در جهت کاهش مصرف سوخت

نویسندگان :

نیکی رضازاده مهدی دیمی دشت بیاض احسان کوهی

استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران مربی، گروه مهندسی مکانیک، موسسه آموزش عالی وحدت، تربت جام، ایران

چکیده

یکی از فاکتورهای مهم و هزینه پر در صنعت مرغداری سوخت فسیلی و انرژی مصرفی برق می باشد. این هزینه ها به طور مستقیم در قیمت تمام شده تولیدات تأثیر داشته و باعث بالا رفتن هزینه سرانه تولید در بخش گوشت و تخم مرغ که از عمده محصولات پرورش طیور می باشند را موجب می گردد، میزان تهویه یکی از عوامل بسیار مهم در مصرف سوخت و انرژی است. میزان تهویه کافی و لازم برای پرورش طیور در سنین مختلف با توجه به نیاز آنها و با در نظر گرفتن میزان وزن زنده تعیین می گردد.

این مقدار هوا برای طیور حدود ۷-۴ متر مکعب در ساعت به ازا هر کیلو وزن زنده تعیین می شود. در این پژوهش با مدیریت صحیح تهویه که شامل ارائه روشی برای باز بودن تعداد مشخصی از پنجره های ورودی هوا است تلاش شده تا مصرف سوخت کاهش یابد. نتایج نشان می دهد برای یک مرغداری ۲۰۰۰۰ قطعه ای استفاده از این روش در فصول سرد سال باعث کاهش ۵ الی ۸۰ درصدی مصرف سوخت با توجه به گستره دماهای مختلف محیط شده است. همچنین این روش برای مرغداری ای که از سوخت گازوئیل گاز طبیعی برای گرمایش استفاده می کند به طور میانگین موجب صرفه جویی ۲۵۰۰ لیتر سوخت در یک سال خواهد شد که باعث کاهش ۱۱ در مصرف سوخت می شود. برای فصول گرم نیز به منظور کاهش هزینه های سرمایش استفاده از تمامی ظرفیت پنجره های ورودی توصیه شده است.

1- مقدمه

پرندگان موجودات هوازی می باشند. این بدان معنا است که برای شکستن مولکول های آلی موجود در خوراک و استخراج انرژی موجود در خوراک، نیازمند اکسیژن کافی می باشند[1]. اکسیژن موجود در هوای آزاد حدود ۲۱ می باشد. اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای (OSHA) آمریکا حداقل سطح اکسیژن مورد نیاز برای انسان را ۱۹/۵% قرار داده است. برای سالن های مرغداری نیز اگر که اکسیژن هوا به حدود ۱۷ کاهش یابد اختلالاتی در متابولیسم گله و همچنین سریع تر و عمیق تر شدن تنفسات به وجود می آورد و در صورتی که این کمبود اکسیژن ادامه پیدا کند منجر به مسمومیت می گردد و زندگی مرغ ها به خطر می افتد [۲].

بنابراین تأمین هوای تازه به منظور تأمین اکسیژن مورد نیاز مرغ ها یکی از اهداف مهم تهویه در مرغداری می باشد، یکی دیگر ازاهداف تهویه در سالن های مرغداری، خارج کردن گازهای مضر به ویژه دی اکسید کربن و آمونیاک می باشد. در صد گاز آمونیاک موجود در هوای آزاد بسیار اندک (PPb ۱/۵ – ۰/۲) است [۳] در حالی که درون سالن های مرغداری میزان گاز آمونیاک قابل ملاحظه ای به وسیله تجزیه فضولات مرغ ها تولید می شود و یک آلاينده به شمار می رود زیرا افزایش بیش از حد گاز آمونیاک سبب آسیب زدن به گله و کاهش عملکرد پرندگان می شود (۴، ۱۵ کمیته ملی مرغ آمریکا (NCC) حد مجاز گاز آمونیاک موجود در سالن های مرغداری را (PPM ۲۵) ذکر کرده اند [۶]۔ به همین دلیل سال هاست که تهویه مرغداری ها به منظور سالم نگه داشتن هوای درون سالن های مرغداری مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و روش های متعددی برای تهویه مرغداری های پیشنهاد شده است.

برحسب مکانیسم، سیستم های تهویه به انواع تهویه آزاد (طبیعی)، تهویه مصنوعی با فشار منفی (مکنده)، تهویه مصنوعی با فشار مثبت (دمنده) و تهویه مصنوعی با فشار مساوی تقسیم می شوند. همچنین با توجه به نوع سالن و شرایط اقلیمی روش های تهویه عرضی، تهویه طولی، تهویه سقفی، تهویه فن جت و تهویه تونلی برای تهویه وجود دارد.

در بیشتر سالن های مرغداری از فن هایی که در خروجی سالن نصب می شوند برای خارج کردن هوای آلوده و رطوبت هوا استفاده می شود و در نتیجه باعث به وجود آمدن فشار منفی و ورود هوای تازه به سالن خواهد شد[۱۳]. سرعت تهویه سالن با سرعت جریان هوا در فن های خروجی و ورودی ها به سبب اینکه باید حداقل هوای موردنیاز سالن مرغداری تأمین شود از فاکتورهای مهم تأمین رفاه مرغ ها و تولید محصول می باشد( ۱۲)

سرعت هوای ورودی و خروجی از سالن مرغداری ها به سبب تهویه مناسب از یک حداقل سرعت مجاز کمتر نمی تواند باشد (۱۳, ۱۴) روش های مختلفی برای محاسبه سرعت تهویه مورد نیاز مرغداری ها مطرح شده است که در هر مورد هدف حذف آلودگی های موردنظر هوای درون سالن مانند آمونیاک، کربن دی اکسید گرما و رطوبت و با تأمین اکسیژن موردنیاز مرغ ها می باشد . اما بر اساس یک فرمول کلی هر کیلو وزن زنده مرغ نیاز به ۴-۷ متر مکعب در ساعت هوای تازه دارد (۱۹, ۲۰) نکته قابل توجه در تهویه مرغداری ها مصرف بالای انرژی به منظور رساندن دمای هوای تازه وارد شده به مرغداری به دمای هوای مطلوب سالن است که موجب صرف میزان زیادی انرژی می شود.

وانگ و همکاران [۲۱] در سال ۲۰۱۰ روی اثر وجود (PPM-، ۱۳، ۲۶ و ۵۲) آمونیاک در هوا بر عملکرد رشد و سیستم دفاعی مرغ ها مطالعه کردند. آنها مشاهده کردند که وجود مقدار بالای آمونیاک اثر سوء ای بر روی رشد و سیستم دفاعی مرغ ها دارد. آن ها پیشنهاد کردند که برای نگه داشتن مقدار آمونیاک در باره ی مناسب بهترین روش کنترل سیستم تهویه می باشد. روجانو و همکاران [۲۲] در سال ۲۰۱۶ با روش عددی گرادیان دما و رطوبت داخل یک سالن مرغداری را هنگامی که از تهویه طبیعی استفاده می کرد مدل کردند.

ضعف مدل سازی آنها این بود که تنها در شرایط خاص از تهویه طبیعی در سالن های مرغداری استفاده میشود و اکثر مرغداری ها از تهویه مکانیکی به منظور کنترل دما و رطوبت بهره می گیرند، بلندس و همکاران (۷] در سال ۲۰۰۸ با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی CFD جریان هوا را در یک سالن مرغداری تجاری که به شیوه ی تهویه مکانیکی کار می کرد را مدل سازی کردند. آنها نتایج حاصل از روش عددی را با نتایج تجربی مقایسه کردند و همخوانی مناسبی بین این دو روش مشاهده شد. ضعف مطالعه آنها عدم کنترل هوای ورودی به سالن بود زیرا در مدل آنها فرض شده بود که همواره تمامی پنجره ها باز است و هوا همواره از تمامی پنجره ها وارد سالن مرغداری می شود.

در این پژوهش هدف بهینه سازی میزان هوای ورودی به سالن های مرغداری در فصول گرم و سرد سال به منظور کاهش میزان مصرف سوخت است. در این روش با مدل سازی مرغداری ۲۰۰۰۰ قطعه ای در ابعاد واقعی و روش دینامیک سیالات محاسباتی و همچنین روابط مربوط به میزان هوای موردنیاز برای سالن مرغداری نحوه ی قرار گیری پنجره ها بر اساس طول عمر مرغ ها طوری پیشنهاد شده است که میزان اتلاف    انرژی به حداقل ممکن خود برسد. معادلات فیزیکی توسط نرم افزار COMSOL حل شده است. این نرم افزار بر پایه المان محدود نوشته شده است و از روش کمترین مربع Galerkin به منظور پایدار سازی حل استفاده می کند.

٢- مواد و روشها

در این پژوهش یک مرغداری با استفاده از نرم افزار COMSOL مدل سازی شد. شکل ۱ نمایی از مرغداری طراحی شده را نشان می دهد. عرض مرغداری mm ۱۵ و طول آن m ۱۴۰ و ارتفاع دیواره ها m ۲٫۳۶ و بیشترین ارتفاع سقف m

۳/۹۴ در نظر گرفته شده است. روی یکی از دیواره های عرضی پنجره بزرگی برای ورودی هوا با ابعاد ۱۴ در ۷/ . متر قرار گرفته است و همچنین روی هر کدام از دیواره های طولی تعداد ۱۳۹ عدد پنجره کوچک با ابعاد in ۸۱ • ۰/۵۵ که فاصله هر پنجره با دیگری m ۱ می باشد جهت ورودی هوای تازه مدل شده است. یک خروجی هوا با مساحت mm ۹۸ که مشخص کننده سطح مقطع فن های نصب شده پر روی دیوار عرضی دیگر هستند در نظر گرفته شده است که این فنها وظیفه هدایت جریان هوا به بیرون و همچنین ایجاد یک فشار منفی در ورودی ها برای هدایت هوای تازه به درون سالن مرغداری را به عهده دارند.

اصلاح تهویه هوای مرغداری

۱-۲- شبکه بندی
برای شبکه بندی نرم افزار COMSOL به کار رفته است. به دلیل غیر متقارن بودن هندسه از شبکه غیر سازمان یافته به منظور پوشش کامل هندسه استفاده شده است، المان ها به شکل هرم مثلث القاعده با چهار نقطه می باشد. تعداد شبکه استفاده شده برای حل معادلات حاکم ۸۰۸۲۳۰ عدد بوده است. شکل ۲ شبکه بندی هندسه مورد مطالعه را به تصویر کشیده است.

 

اصلاح تهویه مرغداری

 

۲-۲ – معادلات حاکم

معادلات اساسی حاکم بر دینامیک سیالات معادله بقای جرم پیوستگی) (معادله (۱)) و بقای مومنتوم (معادلات ناویر استوکس) معادله (۲)» هستند. از آنجا که جریان سیال درون سالن مرغداری خاصیت توربولانسی دارد به منظور تحلیل این نوع جریان از معادله توربولانسی k-ꜫ(معادلات (۳-۶) استفاده شده است. معادله انتقال گرما معادلات (۷ و ۸)) نیز برای محاسبه میزان گرمایش موردنیاز سالن مرغداری به کار رفته است.

معادله پیوستگی: میزان جرم هوای ورودی به سالن باید با میزان جرم هوای خروجی یکسان باشد و با توجه به سرعت کم هوا درون سالن هوا یک گاز تراکم ناپذیر در نظر گرفته شده است (معادله ۱).

 

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح تهویه مرغداری

در معادلات پیوستگی و ناوپر استوکس و توربولانسی نماد V نشان دهنده سرعت هوای عبوری از سالن در هر نقطه، P فشار و  pچگالی و µTو T نمایانگر عبارت های لزجی هوا است. K معرف انرژی جنبشی و ꜫ نشان دهنده اضمحلال انرژی هوا است همچنین  Pk معرف  تولید انرژی جنبشی توربولانسی ناشی از گرادیان سرعت متوسط است. عبارت C با اندیس های مختلف ثابت های معادلات توربولانسی را مشخص می کند که برای اطلاع از آنها می توان به کار محمدی مراجع شود[۲۳]

۳-۲ – شرایط مرزی

حل معادلات نیاز به یک سری شرایط مرزی دارد بدین منظور برای ورودی ها از شرط مرزی سرعت ورودی استفاده شده است (معادله ۹). مشابه مطالعه بلندس و همکاران [۷] سرعت در ورودی ها میانگین سرعت کل پنجره های ورودی در نظر گرفته شده است. تعداد و ترتیب باز بودن پنجره ها در سالن با توجه به سن جوجه ها و دمای هوای بیرون متغیر است. پنجره های باز مورد نیاز در هر حالت محاسبه و مکان پنجره ها به گونه ای انتخاب شده است که جریان هوای یکنواختی در تمام بخش های سالن وجود داشته باشد. برای مثال در شکل ۳ پنجره های باز ورودی هوا برای جوجه های ۲۱ روزه هنگامی که دمای هوای محیط -10°c باشد نشان داده شده است.

اصلاح تهویه مرغداری

به دلیل اینکه هوای خروجی از سالن های مرغداری به جو تخلیه می شود شرط مرزی خروجی مطابق با معادله (۱۱) شرط مرزی فشاری در نظر گرفته شده است .

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح تهویه مرغداری

٣- یافته ها

میزان گرما مورد نیاز به منظور گرمایش سالن مرغداری وابسته به دمای محیط، حجم هوای داخل سالن، دبی هوای ورودی به سالن و دمای مورد نیاز سالن است؛ بنابراین برای محاسبه گرمای موردنیاز سالن باید در گستره ای از دماهای محیط و همچنین عمر جوجه ها معادلات مربوطه حل کردند.

شکل ۴ نمودار دمای آسایش مرغداری و نحوه ی وزن گیری مرغ طی دوره رشد را نشان می دهد. مشاهده می شود که با افزایش طول عمر جوجه ها دمای مورد نیاز سالن مرغداری کاهش می یاید.

شكل ۵ نیز مقایسه دمای مورد نیاز و دمای هوای بیرون سالن (سال ۲۰۱۵) یک مرغداری در یک دوره یک ساله را نشان میدهد.

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح تهویه مرغداری

دمای بدن جوجه ها در طی عمرشان ثابت است، یعنی جوجه ها با تنفس و نوشیدن آب دمای بدن خود را ثابت نگه می دارند. از آنجا که گرمای ساطع شده از جوجه ها به عنوان یک منبع گرمایی برای سالن عمل می کند لذا برای محاسبه بار گرمایی مورد نیاز سالن باید این گرمای ساطع شده را محاسبه نمود.

شکل ۶ گرمای ساطع شده از بدن جوجه های درون پک مرغداری را نشان می دهد، شکل ۷ نیز مقایسه دمای موردنیاز سالن مرغداری را در حالت اینکه گرمای حاصل از دمای بدن جوجه ها به عنوان یک منبع حرارتی منظور شود و با اینکه از این گرما صرف نظر شود را نشان می دهد. همان گونه که مشاهده میشود اختلاف میان این دو نمودار به طور متوسط در حدود ۲٫۶ درجه سلسیوس است، یعنی به دلیل اینکه گرمای بدن جوجه ها خود مقداری سبب افزایش دمای سالن میشود و یک منبع گرمایی است در فصول سرد سال و در زمان هایی که سالن نیاز به گرمایش دارد می توان با مصرف انرژی کمتری توسط سیستم گرمایشی دمای موردنیاز سالن را تأمین نمود.

باید به این نکته توجه داشت که افزایش دمای سالن به وسیله دمای بدن جوجه ها به سن جوجه ها مرتبط است یعنی اینکه هرچه عمر جوجه ها پیش تر شود و جوجه ها بزرگتر شوند گرمای حاصل از بدن آنها نیز افزایش و در نتیجه سبب افزایش پیش تر دمای سالن مرغداری خواهد شد.

اصلاح تهویه مرغداری

مطابق شکل ۵ تعداد ساعت های موردنیاز به گرمایش ۶۳۶۵ ساعت از مجموع ۸۷۶۰ ساعت در سال می باشد اما اگر گرمای ساطع شده از بدن مرغ ها به عنوان منبع حرارتی در نظر گرفته شود، تعداد ساعت های موردنیاز به گرمایش در سال به ۷۶۸ ساعت در سال کاهش می یابد. مشاهده می شود که در هر صورت نیاز به گرمایش سالن همواره بر نیاز به سرمایش غلبه دارد؛ بنابراین کاهش در هزینه های بخش گرمایش تأثیر به سزایی در هزینه های کل مرغداری ها خواهد داشت .

 

اصلاح تهویه مرغداری

هوای تازه مورد نیاز هر کیلو وزن زنده مرغ ۴-۷ مترمکعب در ساعت است. اگر برای تأمین هوای موردنیاز سالن مرغداری همواره تمامی پنجره های ورودی باز باشند و حجم هوای ورودی به سالن پیش از هوای موردنیاز جوجه ها باشد آنگاه برای افزایش دمای این حجم اضافی هوا نیاز به مصرف سوخت بیشتر خواهد بود و در نتیجه بازدهی کاهش می یابد بنابراین با مدیریت صحیح میزان هوای مورد نیاز سالن مرغداری ها و استفاده از سیستم های گرمایش کارآمد می توان میزان مصرف انرژی را به حداقل رساند .

در این پژوهش تلاش شده است تا با ارائه ی روشی برای محاسبه میزان هوای موردنیاز ورودی تعداد پنجره موردنیاز برای تأمین این هوا محاسبه شود. با کنترل تعداد پنجره های موردنیاز برای ورود هوای تازه از ورود هوای مازاد بر نیاز سالن مرغداری و در نتیجه اتلاف گرما جلوگیری گردد.

برای محاسبه تعداد پنجره موردنیاز برای تأمین هوای تازه ورودی ابتدا باید تعداد ساعت های موردنیاز به گرمایش و سرمایش سالن مرغداری مشخص شود که همان گونه که در شکل های ۵ و ۷ مشاهده شد این تعداد ۵۷۶۸ ساعت در یک سال برای گرمایش می باشد؛ یعنی ۶۶/ . از اوقات در یک سال سالن مرغداری نیاز به گرمایش دارد، بنابراین با تأمین حداقل هوای موردنیاز سالن می توان به میزان قابل توجهی از مصرف سوخت و در نتیجه هزینه های تولید را کاهش داد.

با محاسبه میزان هوای مورد نیاز سالن بر حسب عمر جوجه ها می توان تعداد پنجره موردنیاز برای تأمین این هوا را محاسبه نمود. البته باید در نظر داشت همواره پنجره بزرگ روی دیواره عرضی باید به منظور تهویه باز باشد، جدول ۱ تعداد پنجره های موردنیاز بر حسب عمر جوجه ها را نشان می دهد.

اصلاح تهویه مرغداری

نمودار شکل ۸ مقایسه بین گرمای موردنیاز گل و گرمای موردنیاز سالن بعد از باز بودن تعداد مشخصی پنجره و همچنین گرمای صرفه جویی شده در این روش را در هنگامی که دمای محیط C° ۲۰- باشد برحسب عمر جوجه ها نشان می دهد.

اصلاح تهویه مرغداری

با توجه به شکل ۸ مشاهده می شود که بهینه کردن تعداد پنجره های باز موردنیاز سبب کاهش حدود ۷% گرمای موردنیاز و درنتیجه سوخت مصرفی در دمای محیط C° ۲۰- درجه سانتی گراد شده است. میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در دماهای مختلف متفاوت بوده و شکل ۹ درصد صرفه جویی سوخت در دماهای محیطی مختلف در هنگامی که از این روش جهت بهینه سازی مصرف سوخت استفاده شود را نشان می دهد.

اصلاح تهویه مرغداری

 

از یافته های شکل ۹ مشاهده میشود که هرچه دمای محیط به دمای موردنیاز سالن نزدیک تر باشد میزان صرفه جویی در سوخت بیشتر خواهد بود. از طرفی هرچه دمای محیط به دمای موردنیاز سالن نزدیک تر باشد میزان سوخت موردنیاز جهت گرمایش سالن نیز کمتر خواهد بود. جدول ۲ گرمای موردنیاز جهت گرمایش سالن در دماهای محیطی مختلف را برای جوجه یکروزه نشان میدهد.

اصلاح تهویه مرغداری

از شکل ۹ و جدول ۲ نتیجه می شود هنگامی که دمای محیط به دمای موردنیاز سالن نزدیک تر شود میزان صرفه جویی در سوخت بیشتر خواهد شد اما از طرفی میزان گرمای مورد نیاز جهت گرمایش کاهش می باید در نتیجه میزان کاهش مصرف سوخت در دماهای مختلف متفاوت خواهد بود. استفاده از این روش به صورت میانگین حدود ۱۱% از مصرف سوخت را کاهش می دهد.

در دماهای محیط بالاتر از دمای مورد نیاز سالن به سبب اینکه سالن نیاز به سرمایش دارد و از آنجا که این سرمایش معمولا توسط اسپری کردن آب به درون سالن صورت می گیرد محدود کردن تعداد پنجره های باز منجر به افزایش بار برودتی سالن شده و در نتیجه بازدهی را کاهش می دهد. بنابراین در مواقعی که دمای محیط زیاد است باز بودن تمامی پنجره ها به منظور کاهش بار برودتی توصیه شده است.

شکل ۱۰ توزیع دمای سالن و شکل ۱۱ کانتور دمای سالن مرغداری و همچنین شکل ۱۲ توزیع دما در مقطعی از سالن به فاصله ی یک متر قبل از خروجی سالن برای جوجه ۴۹ روزه و دمای محیط C° ۴۰ را در صورتی که تمامی پنجره ها باز باشد را نشان می دهد. مشاهده میشود که دما در نزدیکی دیوارهای طولی و همچنین کف سالن مرغداری بیشتر از نقاط بالایی سالن است زیرا در نقاط نزدیک به سقف به سبب انتقال حرارت جابه جایی و سرعت بیشتر هوا دما کمتر بوده است.

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح تهویه مرغداری

 

اصلاح تهویه مرغداری

شکل ۱۳ و ۱۴ به ترتیب سرعت جریان هوا و توزیع سرعت هوای در مقطعی از سالن به فاصله ی یک متر قبل از خروجی سالن برای جوجه ۴۹ روزه و دمای محیط C° ۴۰ را در صورتی که تمامی پنجره ها باز باشد را نشان میدهد.

اصلاح تهویه مرغداری

اصلاح تهویه مرغداری

 

شكل ۱۵ کانتور فشار سالن برای جوجه ۴۹ روزه و دمای محیط C° ۴۰ را در صورتی که تمامی پنجره ها باز باشد را نشان میدهد.

اصلاح تهویه مرغداری۴- نتیجه گیری

هدف از اجرای این پژوهش دستیابی به روشی ساده جهت کاهش مصرف سوخت سالن های مرغداری بود. مدل سازی مناسبی برای یک سالن بزرگ مرغداری که ظرفیت ۲۰۰۰۰ قطعه جوجه در هر دوره را دارد صورت گرفته است، برای بررسی تأثیر تهویه پر مصرف سوخت ابتدا بر اساس میزان هوای موردنیاز جوجه ها در هر دوره از طول عمرشان سطح مقطع مورد نیاز ورودی هوا محاسبه گردید و انرژی موردنیاز برای رساندن دمای هوای بیرون سالن به دمای آسایش جوجه ها برای دو حالت باز بودن کلبه پنجره ها و یا باز بودن تعداد موردنیازی از پنجره ها که تأمین کننده هوای موردنیاز جوجه ها نیز باشد مورد مطالعه قرار گرفت نتایج نشان داد که اگر دمای هوای محیط کمتر از دمای آسایش جوجه ها باشد استفاده از پنجره های محدودتر سبب کاهش قابل توجه مصرف سوخت حدود ۰٫۴۳ لیتر گازوئیل (۰/۳۸ متر مکعب گاز طبیعی) در هر ساعت خواهد شد که مشخص کننده صرفه جویی ۱۱ درصدی در مصرف سوخت موردنیاز است؛ اما اگر دمای محیط بالاتر از دمای مورد نیاز جوجه ها باشد باز بودن تمامی پنجره ها می تواند موجب کاهش نیاز سرمایشی سالن مرغداری شود و اگر از تعداد محدودی پنجره که تأمین کننده نیاز هوای تازه جوجه باشد استفاده شود سبب ایجاد بار سرمایشی بیشتر به سالن مرغداری خواهد شد.

 ۵ – مراجع

[1] Bishop C.M, Heart mass and the maximum cardiac output of

birds and mammals: implications for estimating the maximum aerobic power input of flying animals. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, Vol.

1352, No. 352, pp. 447-56, 1997.

[2] Czarick M. and Fairchild B., Oxygen Poultry Housing Tips.

University of Georgia Cooperative Extension Service, Vol. 15,

No. 11, 2003.

[3] Sather M.E., Mathew J., Nguyen N., Lay J., Golod G., Vet R.,

et al, Baseline ambient gaseous ammonia concentrations in the Four Comers area and castem Oklahoma Journal of Environmental Monitoring, USA, Vol. 10, No. 11, pp. 1319

25, 2008.

[4] Ngwabie N., Jeppsson K.H., Gustafsson G. and Nimmermark

S., Effects of animal activity and air temperature on methane and ammonia emissions from a naturally ventilated building for dairy cows. Atmospheric Environment. Vol. 45, No. 37, pp.

6760-8, 2011.

[5] Rojano F., Bournet P.E., Hassouna M., Robin P., Kacira M and

Choi C.Y., Modelling heat and mass transfer of a broiler house

using computational fluid dynamics. Biosystems Engineering,

Vol. 136, pp. 25-38, 2015.

[6] National Chicken Council, Animal welfare guidelines and

audit checklist. 2014. [cited www.nationalchickencouncil.org

10 August 2016.)

[7] Blanes-Vidal V., Guijarro E., Balasch S and Torres A.,

Application of computational fluid dynamics to the prediction of airflow in a mechanically ventilated commercial poultry building. Biosystems Engineering. Vol. 100, No. 1, pp. 105-16,

2008

[8] Lee I.b., Sase S and Sung S.h., Evaluation of CFD accuracy for

the ventilation study of a naturally ventilated broiler house. Japan Agricultural Research Ouarterly: JARO, Vol. 41, No. 1,

  1. 53-64, 2007.

[9] Norton T., Grant J., Fallon R and Sun D.W., Assessing the

ventilation performance of a naturally ventilated livestock building with different eave opening conditions. Computers

and Electronics in Agriculture. Vol. 71, No. 1, pp. 7-21, 2010. [10] Norton T., Sun D.W, Grant J., Fallon Rand Dodd V.,

Applications of computational fluid dynamics (CFD) in the modelling and design of ventilation systems in the agricultural industry: A review. Bioresource technology. VoL 98, No. 12,

  1. 2386-414, 2007.

 

[11] Seo L.H., Lee I.B., Moon O.K., Kim H.T., Hwang H.S., Hong

S.W., et al., Improvement of the ventilation system of a naturally ventilated broiler house in the cold season using computational simulations. Biosystems Engineering, Vol. 104,

No. 1, pp. 106-17, 2009.

[12] Sutton Jr J.A., Ventilation system for poultry or livestock

house. Google Patents, 1978.

[13] Joseph S.T., Design of ventilation systems for poultry and

livestock shelters. American Society of Agricultural Engineers

(ASAE), Michigan, 2003.

[14] Wathes C.M and Charles D.R., Livestock housing

Wallingford (UK), CAB international. 1994.

[15] Bjerg B., Cascone G., Lee LB., Bartzanas T., Norton T., Hong

S.W., et al., Modelling of ammonia emissions from naturally ventilated livestock buildings. Part 3: CFD modelling

Biosystems engineering, Vol. 116, No. 3, pp. 259-75, 2013. [16] Bjerg B., Liberati P., Marucci A., Zhang G., Banhazi T.,

Bartzanas T., et al., Modelling of ammonia emissions from naturally ventilated livestock buildings: Part 2, air change modelling. Biosystems engineering. Vol. 116, No. 3, pp. 246

58, 2013.

[17] Ogink N., Mosquera J., Calvet S and Zhang G., Methods for

measuring gas emissions from naturally ventilated livestock buildings: Developments over the last decade and perspectives for improvement. Biosystems Engineering. Vol. 116, No. 3, pp.

297-308, 2013. [18] Vranken E., Claes S., Hendriks J., Darius P and Berckmans

D., Intermittent measurements to determine ammonia emissions from livestock buildings. Biosystems engineering,

Vol. 88, No. 3, pp. 351-8, 2004.

[19] Gates R., Overhults D and Zhang S., Minimum ventilation for

modern broiler facilities. Transactions of the 4SAE, Vol. 39,

No. 3, pp.1135-44, 1996.

[20] Xin H., Berry LL and Tabler G.T., Minimum ventilation

requirement and associated energy cost for aerial ammonia control in broiler houses. Transactions of the ASAE, Vol. 39,

No. 2, pp. 645-8, 1996.

[21] Wang Y., Meng Q., Guo Y., Wang Y., Wang Z., Yao Z., et

al., Effect of atmospheric ammonia on growth performance and immunological response of broiler chickens. Journal of Animal and Veterinary Advances, Vol. 9, No. 22, pp. 2802-6,

[22] ​Rojano F., Boumet P.E., Hassouna M., Robin P., Kacira M

and Choi C.Y., Computational modelling of thermal and humidity gradients for a naturally ventilated poultry house.

Biosystems Engineering, Vol. 151, pp. 273-85, 2016. [23] Mohammadi B and Pironneau O., Analysis of the k-epsilon

turbulence model. 1993.

[24] Cooper M and Washburn K, The relationships of body

temperature to weight gain, feed consumption, and feed utilization in broilers under heat stress. Poultry Science, Vol. 77, No. 2, pp. 237-42, 1998

[25] Hulzebosch J., Effective heating systems for poultry houses.

Poultry. Vol. 22, No. 2, pp. 212-216, 2005.

[26] Meteorological Center of Khorasan Razavi. Temperature data

in 2015.

[27] Reece F and Lott B., Heat and moisture production of broiler

chickens during brooding. Poultry Science, Vol. 61, No. 4, pp. 661-6,1982.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button