مجله تاسیسات

به خاطر این که سیستم های پیچیده تهویه های مکانیکی،قادر به ایجاد هوای مناسب در داخل فضا نیستند و مصرف انرژی بالایی دارند امروز راه حلی با مصرف انرژی کمتر با استفاده از سیستم تهويه طبيعي در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

در پیشگفتار کتاب تهويه طبيعي در ساختمان‌ها می خوانیم :

سيستم تهويه طبيعي در ساختمان‌ها بر پايه باد و ويژگي شناوري حرارت، به عنوان نيروي محركه ميباشد.

انسانها در طول تاريخ از اين نيروها، در مسكنهاي ابتدايي با قراردادن محل آتش در وسط چادر يا يك كلبه جهت ايجاد حرارت مح سيستم تهويه طبيعي در ساختمان‌ها بر پايه باد و ويژگي شناوري حرارت، به عنوان نيروي محركه ميباشد.

انسانها در طول تاريخ از اين نيروها، در مسكنهاي ابتدايي با قراردادن محل آتش در وسط چادر يا يك كلبهجهت ايجاد حرارت محيطي مناسب و انتقال آلودگي استفاده كرده اند. امروزه تكنيكهاي سودمند جهت كنترل وتنظيم هواي داخل محيط زندگي بسيار پيشرفت كرده است.

اين تكنيك در قرن 20 با تسلط بر سيستم تهويهمكانيكي و ايركانديشن تفوق يافته است. اين تكنيكها، با افزايش اجزاء، نياز به فضا و استفاده از انرژي بهسيستمهاي بسيار پيچيده پيشرفتهاي تبديل شده اند. با وجود اين، بسياري از سيستمهاي مكانيكي نميتوانند هوايداخل منزل را به حد شرايط مطلوب برسانند. به همين دليل تهويه طبيعي در ساختمانها، مجدداً به عنوان راه حل تأكيد بر موارد ساده تر، با صرف انرژي كمتر، مورد توجه قرار گرفت.

 فشار ناشي از جريان باد و حرارت در قياس با فن ها در سيستمهاي تهويه مكانيكي كمتر بوده است.بنابراين لازم است مقاومت هوا در مسيرهاي تهويه ساختمانها به حداقل برسد. بنابراين ساختمان به خودي خود باقسمتهاي مختلف ،اتاقها، راهروها و راه پله ها، بيشتر از دريچه هاي هواكش از سيستمهاي تهويه مكانيكي به عنوانمسير عبور هوا استفاده ميگردد.

يك ايده تهويه طبيعي، يكپارچگي كاملي در كل ساختمان و در نتيجه، تأثير برطراحي ساختمان و معماري آن را به دنبال دارد. لوكوربوزيه «خانه ماشيني است براي زندگي» شايد معروفترينگفته او بود. در زمينه سيستم تهويه طبيعي ميتوان گفت كه ساختمان به خودي خود يك ماشين است و ساختارينيست كه درون آن ماشيني قرار گيرد.

 اين كار آزموني از ارتباط بين طرح ساختمان و سيستم تهويه هوا ميباشد. اين پژوهش تلاش ميكند درمرحله اول درپي سيستم تهويه هواي طبيعي باشد و در مرحله دوم به دنبال آن است كه تهويه طبيعي تا چه ميزانميتواند به عنوان معياري در طراحي ساختمانها مورد استفاده قرار گيرد.

هدف ابتدايي در اين تحقيق پيشنهادياست كه در آن درك بهتري از پيش فرض طراح، براي استفاده از سيستم تهويه طبيعي هوا ارائه مي شود و امكان استفاده از دانش سيستم طبيعي تهويه هوا براي برخي از مهندسان معمار مورد بررسي قرار مي گيرد. گروه موردنظر در اين پژوهش، نخست مهندسان معمار و محققين در اين زمينه مي باشند اما ساير افراد در بخش صنعتساختمان مثل مشاوران، پيمان كاران و كارفرمايان نيز ممكن است از نتايج اين پژوهش استفاده كنند.

 امروزه تكنيكهاي سودمند جهت كنترل وتنظيم تهويه طبيعي در ساختمان‌ها بسيار پيشرفت كرده است. اين تكنيك در قرن 20 با تسلط بر سيستم تهويهمكانيكي و ايركانديشن تفوق يافته است. اين تكنيكها، با افزايش اجزاء، نياز به فضا و استفاده از انرژي بهسيستمهاي بسيار پيچيده پيشرفتهاي تبديل شده اند.

با وجود اين، بسياري از سيستمهاي مكانيكي نميتوانند هواي داخل منزل را به حد شرايط مطلوب برسانند. به همين دليل تهويه طبيعي در ساختمانها، مجدداً به عنوان راه حلتأكيد بر موارد سادهتر، با صرف انرژي كمتر، مورد توجه قرار گرفت.

 فشار ناشي از جريان باد و حرارت در قياس با فنها در سيستمهاي تهويه مكانيكي كمتر بوده است.

بنابراين لازم است مقاومت هوا در مسيرهاي تهويه ساختمانها به حداقل برسد. بنابراين ساختمان به خودي خود باقسمتهاي مختلف ،اتاقها، راهروها و راه پله ها، بيشتر از دريچه هاي هواكش از سيستمهاي تهويه مكانيكي به عنوانمسير عبور هوا استفاده ميگردد. يك ايده تهويه طبيعي، يكپارچگي كاملي در كل ساختمان و در نتيجه، تأثير برطراحي ساختمان و معماري آن را به دنبال دارد.

لوكوربوزيه «خانه ماشيني است براي زندگي» شايد معروفترينگفته او بود. در زمينه سيستم تهويه طبيعي ميتوان گفت كه ساختمان به خودي خود يك ماشين است و ساختارينيست كه درون آن ماشيني قرار گيرد.

 اين كار آزموني از ارتباط بين طرح ساختمان و سيستم تهويه هوا ميباشد. اين پژوهش تلاش ميكند درمرحله اول درپي سيستم تهويه هواي طبيعي باشد و در مرحله دوم به دنبال آن است كه تهويه طبيعي تا چه ميزانميتواند به عنوان معياري در طراحي ساختمانها مورد استفاده قرار گيرد.

هدف ابتدايي در اين تحقيق پيشنهادياست كه در آن درك بهتري از پيش فرض طراح، براي استفاده از سيستم تهويه طبيعي هوا ارائه مي شود و امكاناستفاده از دانش سيستم طبيعي تهويه هوا براي برخي از مهندسان معمار مورد بررسي قرار مي گيرد. گروه موردنظر در اين پژوهش، نخست مهندسان معمار و محققين در اين زمينه مي باشند اما ساير افراد در بخش صنعتساختمان مثل مشاوران، پيمان كاران و كارفرمايان نيز ممكن است از نتايج اين پژوهش استفاده كنند.

مشخصات کتاب در یک نگاه :

ناشر:               طحان (ناشر همکار:هله)

عنوان اصلی:     Natural ventilation in buildings: architectural concepts, consequences and possibilities

مولف:             تامی کلیون

مترجم:            محمدرضا لیلیان، مهدیه عابدی، آرین امیرخانی، منصوره طاهباز

تعداد صفحه:     260

سال چاپ :       1389

شابک:            9789642932108

بیشتر بخوانید :

محاسبات سریع تهویه مطبوع

 تهویه‌ی طبیعی ساختمان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button