مجله تاسیسات

کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال به کمک دو مارپیچ حلزونی ( اسکرال ) که یکی ثابت است و دیگری دوار (چرخش بدون گردش) برای متراکم کردن حجم زیادی از گاز و افزایش دما و فشار بکار می رود . در کمپرسور اسکرال جریان گاز منقطع نبوده و ورود و خروج گاز به صورت پیوسته در کمپرسور انجام می شود.

سیکل فعالیت یک کمپرسور اسکرال دارای سه مرحله می باشد . این مراحل شامل مکش، تراکم و تخلیه است . برای کنترل ظرفیت برودتی در برخی از کمپرسورهای “دور ثابت”،  کافی است یکی از مارپیچ‌ها از محل نرمالشان بلند و یا جابه جا شوند.

در تمامی این سه مرحله، وظیفه دو مارپیچ حلزونی دستگاه حائز اهمیت است. در ساختمان کمپرسور، مارپیچ بیرونی ثابت بوده و مارپیچ درونی پیوسته دوران دارد. سرعت دوران این مارپیچ در مدل های متحرک قابل تنظیم بوده و روی میزان هوای تولیدی نقش دارد.

عملیات مکش : با شروع به کار دستگاه، جریان گاز سرد از شیر ورودی به داخل دستگاه فرستاده می شود. رزوه درونی شروع به دوران کرده و جریان گاز را داخل مارپیچ گیر می اندازد.

عملیات تراکم : با حرکت دورانی مارپیچ درونی، جریان گاز در فضای ایجاد شدۀ بین دو مارپیچ پیش رفته و دما و فشار آن بالا می‌ رود.

عملیات تخلیه : وقتی گاز مبرد به آخر مسیر مارپیچ ها می رسد، از طریق شیر تخلیه که در وسط مارپیچ ثابت قرار گرفته است به بیرون هدایت می شود.

هر گاه بار کاهش یابد مارپیچ ها جدا شده و همین امر باعث متراکم نشدن مبرد می گردد.

قطعات اصلی کمپرسورهای اسکرال موارد زیر می باشد :

مارپیچ‌های حلزونی بیرونی ثابت (اسکرال)

 

 

مارپیچ حلزونی درونی ( دوران کننده)

میل لنگ

روتور

استاتور

یاتاقان ها

لوله مکش و لوله تخلیه

پمپ روغن

نحوه ی عملکرد دستگاه به کیفیت این قطعات بستگی دارد اما نقش مهم و اساسی به عهدۀ دو مارپیچ حلزونی است که به کمک میل لنگ به حرکت در می آیند.

کاربرد کمپرسورهای اسکرال

در چیلرها و یا سردخانه ها که نیاز به ظرفیت بالایی نیست از کمپرسورهای اسکرال استفاده می گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button