مجله تاسیسات

در این نوشتار مجموعه ای از پرسش های سیستم تهویه مطبوع جمع آوری شده است که تقدیم می گردد

سوال1: در مورد محصولات تهويه مطبوع و خدمات آن  باید با چه كسي تماس بگيریم؟

پاسخ : براي سوالاتي كه در مورد محصولات جديد، نرخ بهره و ري انرژي ، صرفه جويي در مبالغ قبضها، با سرويسهاي جابجايي يا تعويض يا تعمير داريد با مسئولين فروش تماس بگيريد. آنها مي توانند به تمام سوالات سرمايشي يا گرمايشي شما پاسخ دهند.

سوال 2 :آيا لازم است كه يونيت هاي بيروني در زمستان با محافظ پوشيده شوند؟

پاسخ : خير، پمپهاي گرمايي در طول سال كار مي كنند و اصلاً نبايد پوشيده شوند. همچنين دستگاههاي تهويه مطبوعي ساخته شده اند كه به طور فصلي كار مي كنند و در برابر محيط بيرون مقاومند و نبايد پوشانده شوند.این سوال یکی از پرسش های سیستم تهویه مطبوع می باشد که به دفعات توسط مشتریان پرسیده شده است .

سوال 3:آيا مي توان در اطراف يونيت بيروني گل و گياه پرورش داد؟

پاسخ : بله، در واقع توصيه ما اين است كه گياهان در فاصله كمتر از 18 اينچ دستگاه نباشند; كه باعث اشغال فضاي تحت چرخش هوا به بيرون و داخل مي شود. بدون وجود اين فضا براي چرخش هوا، دستگاه خيلي گرم شده، بهره و ري پايين و نتيجه مطلوبي نخواهيم داشت.

سوال 4: آيا در صورت تعويض يونيت خارجي، يونيت داخلي هم بايد عوض شود؟پ

اسخ : بله، يونيت هاي گرمايي و دستگاههاي تهويه به نحوي طراحي شده اند كه به صورت يك واحد كامل و يك سيستم يكسان كار مي كنند. بهره وري سيستم به كاركرد 2 واحد وابسته است. تعويض كل يونيت اطمينان مي دهد كه به طور بهره ورتر و مطمئن تر كار خواهد كرد.

سوال 5: چگونه سايز مناسب دستگاه را براي محل مورد نظر تشخيص دهيم؟

پاسخ : از مسئول فروش مربوط به خود بپرسيد. او به شما خواهد گفت كه به چه نكاتي قبل از خريد بايد دقت كنيد. فاكتورهايي مثل سايز محل، درجه آب و هوا، تعداد و مدل پنجره هاي نصب شده، نوع عايق بندي، و حتي تعداد افرادي كه در محل زندگي مي كنند.

سوال 6:چرا يونيت داخلي در بعضي از اوقات توليد مه مي كند؟ 

جواب: هواي سردي كه در حين عملكرد سرمازايي به بيرون وزيده مي شود درجه حرارت محل را كاهش داده و بعضاً توليد مه مي كند.

سوال 7: چرا عملكرد يك دستگاه تهويه به خصوص هنگامي كه تايمر تنظيم شده است متوقف مي شود؟ 

جواب: وقتي كه تايمر بر روي حالت on تنظيم است دستگاه تهويه به اندازه يك ساعت جلوتر از ساعت تنظيم شده شروع به كار مي كند، تا درجه حرارت را به آنچه كه با ريموت كنترل وارد شده است، تطبيق دهد. اگر در طي اين زمان(به جز عمل روشن و خاموش ) از ريموت كنترل استفاده شود، دستگاه تهويه متوقف خواهد شد. در اين موقع، دستگاه را روشن كنيد و به وسيله ريموت كنترل تايمر را مجددا تنظيم كنيد.

سوال 8:چرا دستگاه تهويه اتاق را گرم يا خنك نمي كند؟ 

جواب : مراحل زير را امتحان كنيد.

از كثيف نبودن دستگاهتان اطمينان حاصل كنيد.

مطمئن شويد كه هواي ورودي و خروجي از دريچه هاي داخلي و خارجي با موانع مسدود نشده اند.

مطمئن شويد كه تنظيمات درجه حرارت ريموت كنترل صحيح است.

از بسته بودن درها و پنجره ها اطمينان حاصل كنيد.

سوال 9:چگونه برای منزل خود سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنیم؟

جواب :امروزه زمانی که شما می خواهید برای منزل خود یک سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر خود قرار دهید که این موضوع با توجه به تنوع زیادی که در بازار وجود دارد بسیار مشکل است و شما باید آگاهی کامل نسبت به مزایا و معایب دستگاه های تهویه مطبوع داشته باشید که در نهایت تصمیم مناسب بگیرید.

سوال 10:تهویه مطبوع هیبریدی دقیقا چگونه کار می کند؟

جواب :این دستگاه با توجه به هوشمندی که دارد به صورت خودکار تشخیص می دهد که منبع تغذیه خود را انرژی های فسیلی قرار دهد یا انرژی برق ؟ که این امر باعث این می شود تا شما متحمل هزینه های زیاد نشوید.

این سیستم می تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که دوستدار طبیعت هستند و نمی خواهند تا انرژی بیهوده تلف شود و علاوه بر آن دیگر نگران افزایش قیمت انرژی نیستند و می توانند به راحتی از سیستم تهویه مطبوع خود بدون نگرانی استفاده کنند.

سوال 11:تهویه مطبوع مناسب برای فضاهای کوچک چیست؟

جواب : مهم ترین نکته ای که در تنظیم دمای این فضاها بسیار مهم است این است که ما باید انتخاب درست برای سیستم تهویه مطبوع به کار ببریم زیرا که باید فضا را در نظر بگیریم به طور مثال از سیستم های تهویه مطبوعی استفاده کنیم که فضای کمتری را اشغال کنند چونکه که در منازل یا محل کارهای کوچک فضا بسیار ارزشمند است و باید بدانیم که از دستگاه های بدون داکت استفاده کنیم یا سیستم های داکت دار

بعضی از منازل از قبل داکت کشی شده اند و در این فضا ها که داکت کشی شده اند انتخاب های بسیار زیادی وجود دارد و شما می توانید مدل های مختلفی را انتخاب کنید و این موضوع دست شما را باز می گذارد.

سوال 12:کاربردهای سیستم تهویه مطبوع کدام است؟

جواب :

ساختمان
از مهمترین وظایف یک سیستم تهویه مطبوع، تامین شرایط آسایش برای ساکنین یک فضای مسکونی، اداری یا تجاری است. از این رو در این سیستمها اغلب در مجتمع‌های مسکونی یا چند منظوره استفاده می‌شود.

بیمارستان
تامین شرایط آسایش در بیمارستانها مهم است ولی نکته ی مهمتر و با اهمیت بالا تامین بهداشت و تعویض هوای داخل و تامین هوای پاک و تصفیه شده جهت اتاق‌های عمل و دیگر فضاهاست. این امر تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند باعث حفظ یا از بین رفتن جان انسانها شود. ازاین رو استانداردهای سخت گیرانه ای در زمینه ی سیستم‌های تهویه مطبوع بیمارستانی تدوین و اجرا می‌شود.

داروسازی
در صنایع داروسازی و اتاق‌های تمیز، تامین هوای پاک بدون آلودگی و ذرات اهمیت بسیار فراوانی دارد و سیستم تهویه مطبوع و هوارسانهای‌هایژنیک چنین امری را محقق می‌سازند.

هتل
در هتلها نیز تامین شرایط آسایش و مطلوب به همراه بهینه سازی مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد، ازین رو باید از سیستم تهویه مطبوع پیشرفته و بروزی استفاده کرد تا علاوه بر انجام وظایف مربوط به سرمایش و گرمایش، مدیریت مصرف انرژی نیز بهینه باشد.

اماکن عمومی، تفریحی، فرهنگی
در بسیاری از مجتمع‌هایی که پر رفت و آمد هستند باید از سیستم تهویه مطبوع مناسب استفاده کرد تا علاوه بر سرمایش و گرمایش، تامین هوای تازه نیز به درستی صورت پذیرد تا مراجعه کنندگان با احساس راحتی در این فضاها زمان بیشتری را صرف کنند.

صنایع و کارخانجات
همانند موارد بالا در اغلب خطوط تولید کارخانجات نیاز به سیستم‌های تهویه مطبوع نیاز است تا بتوان کیفیت محصول را به درستی تضمین کرد.

سوال 13:تهویه مطبوع چیست؟

جواب :اگر بخواهیم بدانیم که تهویه مطبوع چیست می توانیم تعریفی درست و دقیق ارائه بدهیم باید بگوییم روش مکانیکی که می تواند دما ور طوبت را تنظیم کند و می تواند کنترل بر پاکیزگی و جریان هوا در یک اتاق یا کل ساختمان داشته باشد.
معمولا سیستم های تهویه مطبوع یک فیلتر دارند که می تواند باعث پاکیزگی هوایی که در اتاق جریان دارد را تامین کند زیرا این فیلتر هوا گرد و غبار هوا را می گیرد می تواند هوای اتاق را پاکیزه کند.

 سوال 14:ساز و کار سیستم تهویه مطبوع چگونه است؟

جواب :آن چه که یک سیستم تهویه مطبوع انجام می دهد این است که هوای گرم یک اتاق یا یک فضا را می گیرد و از قسمت سرد کننده عبور می دهد و گرمای هوا را می گیرد و باز همان هوای خنک شده را به فضا انتقال می دهد. ولی نکته این جا است که در این سیستم ها ترموستاتی قرار داده شده است که با توجه به دمای محیط متوجه می شود به صورت هوشمندانه که چه مقدار هوا را سرد کند و همین موضوع باعث این می شود که به صورت اتوماتیک دمای هوا همیشه مطبوع باشد.

و در سیستم هایی که از آب خنک استفاده می شود گرمای هوا به آب انتقال داده می شود. و با استفاده از این اصل ساده دمای هوا تنظیم می شود.
اما با این حال دستگاه های تهویه مطبوع امکاناتی دارند که نمی توان فقط به چشم یک دستگاه تهویه مطبوع به آن ها نگاه کرد و شما می توانید به راحتی بدون اینکه توجه به دما داشته باشید در دمای بسیار مطبوع استراحت کنید زیرا سیستم های تهویه مطبوع با توجه به ترموستاتی که دارند خودشان دمای هوا را تنظیم می کنند.

سوال 15:در هوای خیلی گرم چگونه راندمان کاری سیستم سرمایشی افزایش می یابد ؟

جواب :حتما باید سیستم بررسی شود و اینکه سیستم تهویه مطبوع سرویس گردد .چیلر بهتراست یا تهویه مطبوع مرکزی؟

شما برای اینکه بدانید چه سیستمی برای خود انتخاب کنید باید حتما کارشناسان محیطی که قرار است شما در آن تهویه مطبوع نصب شود را بررسی کنند تا بتوانند بهتر شما را راهنمایی کنند.
حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوال 16:برای منازلی که فقط رو به پاسیو پنجره دارند چه تهویه ای مناسبتر می باشد ؟

جواب :با توجه به اینکه استفاده از پنجره دو جداره در اکثر خانه ها الزامی هست و با فرض بر این موضوع، پاسیو تنها بار تابشی دارد میتوان از انتقال یا تبادل بار گرمایی در تابستان یا بار سرمایی در زمستان از محیط بیرون به داخل را صرفه نظر کرد
پس از تمام سیستم های تهویه اعم از فن کویل یا سیستم DX میتوان استفاده کرد.

سوال 17:HSPF مخفف چيست؟

جواب : اسامي مشخصي براي نرخ بهره و ري انواع مختلف دستگاهها وجود دارد. دستگاه پمپ گرمايي در مد حرارتي، توسط فاكتور عملكرد گرمايي فصلي يا HSPF درجه بندي مي شود. هر چه قدر اين نرخ بالاتر باشد، دستگاه بهره ور تر خواهد بود.

سوال 18:ترموستات بايد روي حالت autoتنظيم شود يا on؟

جواب : ترجيحاً حالت auto. در اين حالت فن فقط زماني كه از نظر حرارتي نياز است شروع به كار مي كند. اين حالت مفيدترين و بهره ورترين حالت است. اگرچه مزيتهايي هم براي استفاده از حالت on وجود دارد. هوا به طور دائم از طريق پرده جریان می یابد   كه اين گردش هواي دائم و تدريجي نتايج مطلوبي در ايجاد درجه حرارت دارد.

سوال 19:مشکلات مهم تهویه مطبوع یا HVACچه می تواند باشد ؟

جواب :بهتر است قبل از اینکه بخواهیم سیستم تهویه مطبوع خود را عوض کنیم، مشکلات را مورد بررسی و تحلیل بیشتری قرار دهیم. در بیشتر مواقع، یک راه حل ساده برای حل این مشکل وجود دارد.

  • گردش هوای محدود و یا کیفیت پایین

بسیاری از کاربران HVAC شکایت دارند که در تمام مناطق ملک خود تهویه کافی دریافت نمی کنند. اگر شما در جریان هوا محیط مورد نظر خود، محدودیتی را مشاهده می کنید، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

احتمالا یکی از اصلی ترین فیلترهای هوا مسدود شده است. فیلترهای هوا برای به دام انداختن و جمع آوری ذرات گرد و غبار و آلاینده ها از سیستم HVAC شما طراحی شده اند. اما پس از کار بیش از حد، ممکن است مقدار هوایی را که از درون آن ها عبور می کند، محدود شده و باعث افت جریان هوا شده باشد. برای جلوگیری از این مشکل، فیلترها باید به طور مرتب خاموش شوند.

  • مشکلات و نشتی های مربوط به آب

اغلب تیم های تعمیر و نگهداری ساختمان برای مقابله با مجاری سرریز آب به یک محیط مراجعه می کنند. مخزن زهکشی برای مقابله با آب اضافی طراحی شده است؛ اما در صورت افزایش سریع رطوبت، می تواند به سرعت پر از آب شود. در بیشتر مواقع، این مشکل به دلیل ذوب شدن یخ از اجزای منجمد ایجاد می شود. وقتی سیستم HVAC شما در طی دوره های غیرفعال خاموش باشد، یخ ذوب می شود و شروع به بیرون آمدن از سیستم تهویه مطبوع می کند.

  • سیستم تهویه نمی تواند محیط را خنک کند

این یکی دیگر از شکایات متداول در مورد تهویه مطبوع، این مورد است که با یک راه حل ساده حل می شود. در ماه های گرم سال که تهویه مطبوع شما در حال فعالیت کامل است، ممکن است متوجه شوید که دیگر هوا در داخل آن خنک نمی شود. در بیشتر مواقع، علت اصلی این مشکل کمبود مبرد است. مبرد ماده ای است که با عبور از واحد HVAC، گرما را از هوا بیرون می کشد. بدون آن تهویه هوا نمی تواند کار خود را انجام دهد در نتیجه سیستم تهویه مطبوع نمی تواند که هوا را خنک کند.

در برخی شرایط اضطراری، ممکن است پمپ حرارتی شما مجبور به کار مداوم شود. در بیشتر موارد، پمپ حرارتی با از بین بردن تأثیرات خارجی مانند یخ زدگی یا عایق کاری، در فضای باز قابل نصب است. اما در شرایط خاص که پمپ حرارتی مدام کار می کند، ممکن است شما نیاز به کمک حرفه ای برای حل مسئله داشته باشید.

اگر واحد HVAC قدیمی است، ممکن است فقط به منظور بهینه سازی عملکرد آن، پمپ حرارتی مداوم کار می کند. از طرف دیگر، گرما می تواند از طریق مجاری ضعیف و یا بزرگ نگه داشته شود. ساخت و ساز ناکارآمد مانند این، باعث می شود پمپ حرارتی شما به مدت طولانی تری کار کند تا به دمای مطلوب خود برسد. برای حل این مشکل، یا باید هرگونه شکاف را در مجرای واحد، به صورت پلمپ در بیاورید.

سوال 20:انواع رایج چیلر های تراکمی کدامند؟

جواب :چیلرهای تراکمی بر اساس کمپرسور و کندانسور به چند دسته تجاری (مرسوم) تقسیم می گردند :
کندانسور : 1-هواخنک 2-آب خنک
کمپرسور : 1-سیلندر پیستونی(رفت و برگشتی) 2-روتاری 3-اسکرال 4-اسکرو 5-سانتریفیوژ
مثال : چیلر تراکمی اسکرو آب خنک : یعنی چیلری که کمپرسور آن از نوع اسکرو می باشد و کندانسور آن از طریق آب خنک می شود، پس این چیلر نیاز به برج خنک کننده و متعلقات خط آن نیز دارد.

سوال 21 :منظور از کنترل پیوسته کمپرسور اسکرو در چیلرها چیست؟ و جدیدترین روش کنترل ظرفیت پیوسته در چیلرهای اسکرو کدام است؟

جواب :چیلر اسکرو کنترل پیوسته (stepless) چیلری است که قابلیت تولید برودت منطبق با نیاز لحظه ای ساختمان را داراست. در چیلرهای اسکرو وقتی ظرفیت کمپرسور به کمتر از 50% می رسد، به دلیل کاهش فشار كمپرسور امکان بازگشت روغن به کمپرسور از کندانسور و یا باقی ماندن روغن در خط وجود خواهد داشت که می تواند باعث آسیب جدی به کمپرسور گردد. این مشکل از طریق پیش بینی هايی در مسیر لوله کشی از کمپرسور به کندانسور قابل رفع می باشد.

بنابراین در صورتی که این پیش بینی ها توسط کارخانه سازنده در ساختمان چیلر به عمل آمده باشد، امکان کارکرد زیر 50% ظرفیت برودتی وجود دارد. البته بستگی به سایز کمپرسور اسکرو، می توان از نسل جدید کمپرسورهای اینورتری بهره برد که امکان کنترل ظرفیت در بارهای جزئی (10 الی 100%) را نیز دارند که میزان پاسخگوئی چند برابر سریعتر را به بارهای ناگهانی برودتی (با توجه به نیاز کاربر) دارند. استفاده از کمپرسور اسکرو اینورتر در حال حاضر جدیدترین روش کنترل ظرفیت پیوسته برودتی در کمپرسورهای اسکرو می باشد.

سوال 22:در بین انواع مبدل های حرارتی(پوسته و لوله – صفحه ای) کدام یک بازده و کاربرد بیشتری در چیلرها دارند؟

جواب :به صورت کلی مبدل های حرارتی صفحه ای بازده بهتری دارند، اما نگهداری از آنها دشوارتر است به همین دلیل مبدل های پوسته و لوله در چیلرها مرسوم تر هستند. با توجه به تجربه نگهداری چیلرهای مختلف می توان اینطور نتیجه گرفت که استفاده از مبدل های صفحه ای جهت کندانسور، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اما استفاده از آن جهت اواپراتور تا ظرفیت چیلر 60 تن تبرید در همه دنیا مرسوم می باشد.

سوال 23:آیا تعدد کمپرسورها در چیلرهای تراکمی مناسب است؟ این افزایش تعداد تا چه میزان می تواند باشد؟

 جواب :از نظر عملکرد(سیستم کنترل ظرفیت)، COP IPLV و نیز نگهداری هرچه تعداد کمپرسورها بیشتر باشد، چیلر بهتری در اختیار خواهیم داشت و محدودیتی درتعدادکمپرسورها وجود ندارد. اما همواره محدودیت های دیگری در پروژه ها وجود دارند(از قبیل افزایش قیمت اولیه، کمبود فضا جهت نصب چیلر و …) که امکان افزایش بی رویه کمپرسورها را سلب می نماید، که در این شرایط باید حالت بينابين انتخاب گردد. بطور مثال جهت خرید یکدستگاه چیلر هواخنک با ظرفیت 200 تن تبرید، از بین دو گزینه اسکرو 2 کپرسوره یا اسکرال 8-10 کمپرسوره، در صورت صرفه اقتصادی(قیمت اولیه)، چیلر اسکرال هواخنک توجیه فنی بیشتری دارد.

سوال 24:ضریب عملکرد یا C.O.P چیست؟

جواب :ضریب عملکرد یا cop سیستم سرمایشی برابر است با سرمایش مفید تولیدی دستگاه تقسیم بر مقدار کار انجام شده آن (مصرف برق) که هر چه قدر عدد آن بزرگتر باشد، نشاندهنده عملکرد مطلوبتر دستگاه می باشد. یعنی مصرف برق کمتر به نسبت سرمایش مفید تولیدی. این عدد بی بعد (بدون واحد) می باشد.

سوال 25:تن تبرید چیست؟

جواب :متداول ترین واحد بین المللی در صنعت سرمایش و تهویه مطبوع می باشد که به وسیله آن ظرفیت برودتی دستگاه های تجاری مثل چیلر، پکیج پشت بامی، سردخانه و… معرفی می شود.

سوال 26 : مصرف آب چیلر جذبی بیشتر است یا چیلر تراکمی ؟

برج خنک کننده چیلر جذبی بدلیل دبی بالای گردش آب کندانسور آن بزرگتر است در نتیجه تلفات آب نیز بیشتر خواهد بود و می‌توان نتیجه گرفت مصرف آب چیلر جذبی بیش از چیلر تراکمی آب خنک است.

سوال 27 : برق ورودی به چیلر جذبی تک فاز است یا سه فاز ؟

پمپ های سولوشن و مبرد معمولاً سه فاز می‌باشد و این موضوع به کاهش آمپر مصرفی و افزایش طول عمر آن‌ها کمک بسزایی

می‌کند.

سوال 28 : صدا و لرزش چیلر جذبی بیشتر است یا چیلر تراکمی آب خنک ؟

در ظرفیت و شرایط یکسان صدا و لرزش چیلر تراکمی آب خنک به دلیل وجود کمپرسور بیشتر از چیلر جذبی است.

سوال 29 : آیا می توان چیلر جذبی را با چیلر تراکمی موازی کرد ؟

بله خروجی و ورودی سیال واسط (آب) هر دو چیلر را می‌توان با هم موازی نمود و هر یک از چیلرها توسط سنسورهای خود از دمای آب خروجی و ورودی فرمان بگیرند.

سوال 30 : چه چیزی دستگاه تهویه هوای خانگی را هوشمند می‌کند؟

آنچه باعث تبدیل شدن سیستم تهویه‌ هوا خانگی به تهویه هوشمند هوا می‌شود، توانایی اتصال به وای‌فای است. از طریق اتصال سیستم تهویه هوشمند می‌توانید از راه دور و با تلفن همراه آن را کنترل کنید.

سوال 31 : تهویه هوشمند هوا چه‌طور کار می‌کند؟

سیستم تهویه هوای هوشمند را می‌توان با تلفن همراه هوشمند، تبلت یا دیگر وسایل هوشمند مثل الکسای آمازون کنترل کرد. سیستم تهویه هوشمند که به الکسا متصل می‌شود با صدا هم قابل کنترل است.

بسیاری از انواع سیستم‌ تهویه هوشمند برای کار کردن به کنترل نیاز ندارند و به محض گرفتن فرمان «خنک کردن» با وای‌فای یا صدا شروع به کار می‌کنند، البته برای سهولت کار بعضی از انواع مدل‌های تهویه هوشمند هوا کنترل هم دارند. البته داشتن کنترل از راه دور لزوما به هوشمندی سیستم تهویه‌ هوا خانگی کمک نمی‌کند و بسیاری از انواع مدل‌های قدیمی‌تر کنترل هم دارند.

سوال 32 : چگونه دستگاه تهویه هوای خانگی را به تهویه هوشمند هوا تبدیل کنیم؟

اگر به تازگی دستگاه تهویه هوای خانگی خریده‌اید اما هوشمند نیست و دوست دارید آن را هوشمند کنید، خبر خوبی برای شما داریم:

می‌توان این سیستم را به سیستم تهویه‌ هوشمند تبدیل کرد تا از راه دور و خودکار هم بتوانید تهویه مطبوع هوشمند را کنترل کنید.

اگر سیستم تهویه‌ هوا خانگی شما کنترلی دارد که با تکنولوژی اینفرارد Infrared کار می‌کند و تنظیمات فعلی شامل دما، حالت و سرعت فن را نشان می‌دهد می‌توانید آن را با کنترلی هوشمند جایگزین کنید.

با قرار دادن قطعه‌ای در کنترل اینفرارد فعلی یا قطعه‌ای دیگر روی دیوار می‌توانید سیستم تهویه هوای هوشمند داشته باشید و نصب آن به همین سادگی است.

به جز نصب قطعه‌ی جدید لازم است اپلیکیشن لازم که در هر سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوزفون قابل دسترسی است، را دانلود و نصب کنید تا بتوانید با اینترنت تهویه هوشمند هوا را کنترل کنید. با نصب قطعه و اپلیکیشن می‌توانید این سیستم را به سیستم تهویه هوشمند تبدیل کنید و به راحتی آن را از راه دور کنترل کنید.

برخی از این قطعه‌ها که این دستگاه را به تهویه هوشمند هوا تبدیل می‌کنند سیستم خودکار (اگر این سپس آن یا IFTTT) کار می‌کنند می‌توانید دستگاه تهویه هوای خانگی که هوشمند کرده‌اید را به سایر وسایل هوشمند وصل کنید و برای روشن شدن با یک فرمان چند کار را انجام دهید. مثلا با فرمان روشن شدن چراغ‌ها به الکسا می‌توانید تهویه مطبوع هوشمند را هم روشن کنید.

مزیت دیگر سیستم تهویه‌ هوای هوشمند این است که می‌توانید برنامه زمانی منطبق با نیازهای دمای خانه تنظیم کنید تا سیستم از آن برنامه پیروی کند. مثلا در ساعت‌های گرم‌تر روز سیستم تهویه هوشمند هوا را خنک‌تر کند و در باقی ساعات با دمایی بیشتر به کار ادامه دهد.

سوال 33 : کدام یک از انواع چیلر ( تراکمی یا ابزوربشن) مجهز به کمپرسور میباشد؟ چیلر تراکمی

سوال 34 : کدام یک از تجهیزات چیلر دبی مبرد مورد نیاز اواپراتور را بر اساس فشار و دمای مبرد خروجی از اواپراتور تامین میکند؟

شیر انبساط ترموستاتیکی مجهز به لوله متعادل کننده

سوال 35 : وظیفه کدام یک از تجهیزات نصب شده بر روی سیکل تبرید تراکمی این است که روغن خروجی از کمپرسور را که به همراه

گاز داغ از کمپرسور خارج میشود مجددا به کارتر کمپرسور باز گرداند؟ اویل سپراتور  یا تله روغن

سوال 36 : کدام یک از تجهیزات سیکل تبرید تراکمی از سیرکوله ذرات ریز جامد در سیستم جلو گیری میکند؟ فیلتر درایر (بخش فیلتر )

سوال 37 : کدام یک از تجهیزات سیستم تبرید تراکمی مجهز به مکانیزم دامنه تفاضلی قابل تنظیم است ومحل نصب ان کجا است؟

کنترل فشار پایین و سنسور ان در مکش کمپرسور نصب است .

سوال 38 : در چیلر ها از کولینگ تاور به چه منظوری استفاده میشود؟خنک کردن اب کندانسور

سوال 39 : در کندانسورهای پوسته ولوله( اب خنک )اب درون لوله های مسی جاری است یا بر روی لوله های مسی؟

اب درون لوله ها جاری است وگاز در اطراف لوله ها

سوال 40 : در اواپوراتورها ی پوسته ولوله اب درون لوله های مسی جاری است یا در روی لوله های مسی؟ گاز درون لوله ها و اب در

اطراف لوله ها

سوال 41 : اواپراتورچیلر بیشتر رسوب میگیرد یا کندانسور اب خنک چیلر چرا؟ کندانسور اب خنک چون دمای  گاز بیش از 40 درجه

 سانتی گراد است

سوال 42 : با توقف اب در اواپراتور چیلر کدام کنترل کننده سریعا فعال میشود؟ فلو سوییچ

سوال 43 : یک چیلر با ظرفیت مثلا 20 تن برودت در اهواز به گاز بیشتری نیاز دارد یا در تهران ؟ دلیل خود را به اختصار شرح بده  (در

اهواز  ) چون دمای تقطیر مبرد در اهواز بالا است

سوال 44 : ترمیستور از نظر لغوی یعنی چه ودر کجا ی سیستم تبرید نصب میشود؟ مقاومت حرارتی است و بعنوان دماسنج وکنترل

دما از آن استفاده میشود

سوال 45 : اگر کندانسور یک چیلر نتواند گازمبرد را به مایع تبدیل کند کدام یک از کنترل کننده ها فعال میشوند؟ کنترل فشار بالا

سوال 46 : کنترل کننده (لوپرشر کنترل ) در چه مواقعی فعال میشود ؟ وقتی که شیر برقی خط مسیر جریان گاز را به طرف شیر انبساط

سوال 47 : مسدود کند قبل از فعال شدن ( لو پرشرکنترل)  کدام کنترل کننده فعال شده است؟ شیر برقی مسیر جریان گاز را مسدود

کند.

سوال 48 : اگر به یک سیکل تبرید تراکمی بیش از حد لازم گاز تزریق کنیم اما کمپرسور امپراژ زیر بار را از شبکه نکشد عیب ان سیستم

چیست؟ کمپرسیون ان کمپرسورکم شده است

سوال 49 : اگر فشار گاز مبرد در هنگام خروج از کمپرسوردر شرایط متناسب 200  باشد کنترل کننده ( های   پرشر    کنترل کننده) را در

چه فشاری تنظیم میکنید ؟ 240

سوال 50 : اگر فشار گاز ورودی به کمپرسور در شرایط متناسب100 باشد کنترل کننده ( لو   پرشر   کنترل ) را در چه فشاری تنطیم

میکنید؟  80

سوال 51 : سایت گلاس چگونه عملکرد صحیح کندانسور را به اپراتور بیان میکند؟ نمایش عبور مبرد بصورت مایع

سوال 52 : چرا چیلر ها سرمای یکنواختی را تولید می کنند؟ چیلر ها و مینی چیلر ها به سبب داشتن سیال واسطه سرمای یک نواختی

را تولید می کنند.

سوال 53 : چیلر هوشمند به چه معناست؟ هوشمند سازی سیستم ها به معنی کنترل از راه دور و وصل شدن به سیستم اینترنتی منزل

است. در صورت درخواست این گزینه برای مشتریان قابل اجرا می باشد.

سوال 54 : در انتخاب چیلر چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟ ضریب تصحیح-دمای محیط- ارتفاع از سطح دریا-نوع کاربری یا

استفاده از چیلر (اتاق سرور( در تمام فصول سال سرمایش نیاز دارد)-مسکونی و…)

سوال 55 : سایز مناسب چیلر چگونه تشخیص داده می شود؟ ظرفیت مناسب دستگاه با استفاده از نرم افزار های محاسبات بار

برودتی محاسبه می گردد.

سوال 56 : چیلر ها تا چه ظرفیتی را پاسخگو می باشند؟ چیلر ها از ظرفیت 3 الی 500 تن تبرید وجود دارند و برای مکان هایی

متناسب با این ظرفیت پاسخگو هستند

سوال 57 : هزینه خرید چیلر به چه صورت است؟ خرید چیلر از مینی چیلر کمتر و از داکت اسپلیت بیشتر می باشد.

سوال 58 : منبع اصلی چیلر های جذبی و تراکمی چیست؟ چیلر های جذبی از منابع حرارتی و چیلر های تراکمی از انرژی

الکتریکی برای تولید سرمایش استفاده می کنند.

سوال 59 : تفاوت اصلی چیلر های آب خنک و هوا خنک در چیست؟ تفاوت اصلی این نوع از چیلر در کندانسور آن ها می باشد.که

به ترتیب دارای کندانسور آب خنک یا هوا خنک می باشند.

سوال 60 : شاسی چیلر چیست؟ پایه ای که در هنگام نصب در زیر چیلر قرار داده می شود، شاسی چیلر نامیده می شود.

سوال 61 : سایه بان چیلر چه کاربردی دارد؟ سایه بان چیلر برای کارکرد بهتر چیلر در فضای باز و به ویژه در مقابل نور مستقیم

خورشید لازم است.

سوال 62 : برای چیلر هایی با چه ظرفیتی نیاز به گرفتن پست برق از منطقه می باشد؟ پست برق گرفتن وابسته به ظرفیت چیلر

نمی باشد و بیشتر مربوط به ظرفیت برق سه فاز منطقه می باشد.

سوال 63 : چرا هزینه چیلر هوایی از چیلر آبی بیشتر است؟ چیلر هوایی به علت استفاده از کلد های مسی از چیلر آبی که با

پلاستیک های فشرده خود را خنک می کند هزینه بالاتری دارد.

سوال 64 : در انتخاب چیلر چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟ ضریب تصحیح-دمای محیط- ارتفاع از سطح دریا-نوع کاربری

استفاده از چیلر (اتاق سرور( در تمام فصول سال سرمایش نیاز دارد)-مسکونی و…)

سوال 65 : تفاوت چیلر و مینی چیلر در چیست؟ مینی چیلر مجهز به پمپ و فلوسوئیچ و منبع انبساط می باشد البته اندازه آن نیز

کمی کوچکتر می باشد.

سوال 66 : معایب کمپرسور اسکرال چیست ؟ عدم تولید در ظرفیت های بالا، عدم امکان تعمیر و بسته بودن کمپرسور از جمله

معایب این دستگاه است.

سوال 67 :  کندانسور مایکروچنل  چبست ؟ کندانسور مایکروچنل از تیوب های مسطح و پره های موجی شکل بر روی آن ها

تشکیل شده است. نکته قابل ذکر در این کندانسور این است که جنس کندانسور تماما از آلومینیوم بوده و همانند رادیاتور خودرو می

باشد.

سوال 68 :  راندمان کدام اواپراتور بیشتر است ؟ راندمان اواپراتور صفحه ای بیشتر از راندمان اواپراتور پوسته لوله می باشد.

سوال 69 :  تفاوت اواپراتور DX ,Flooded  در چیست ؟ مهمترین تفاوت این است که در اواپراتور Dx‌ آب در پوسته و مبرد

درون لوله قرار دارد در حالیکه در اواپراتور Flooded آب در لوله ها و مبرد در پوسته قرار می گیرد.

سوال 70 : صدای چیلر معمولا از کدام قطعات است ؟ صدای تولید شده از چیلر از دو قطعه کمپرسورها و فن های کندانسور می

باشد.

سوال 71 : مینی چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

مینی چیلر، چیلر هوا خنک کوچکی است که برای سرمایش و گرمایش هر واحد به صورت مستقل به کار می رود.

سوال 72 : تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

چیلر به صورت مرکزی بوده و مقرون به صرفه تر است ولی مینی چیلر به صورت مجزا برای هر واحد استفاده می شود وهزینه ی آن تقریبا دو برابر است.

سوال 73: گرمایش و سرمایش مینی چیلر به چه صورت است ؟

این سیستم به وسیله آب هم عمل گرمایش و هم سرمایش را انجام می دهد و نیازی به گاز مبرد ندارد.

سوال 74: محل های قرار گیری مینی چیلر در ساختمان کجاست؟

مینی چیلر را می توان در بالای پشت بام، روی خر پشته و داخل بالکن نصب کرد.

سوال 75: آیا مینی چیلر درهر منطقه جغرافیایی با هر آب و هوایی کار برد دارد؟

بله ، مینی چیلر در هرمنطقه ای با هر آب و هوایی قابل استفاده است حتی مناطق خشک و حاره ای.

سوال 76: مینی چیلر ها تا چه ظرفیتی را پاسخگو هستند؟

به صورت منطقی مینی چیلر ها بین 3 تا 20 تن تبرید ساخته می شوند.

سوال 77: هزینه مینی چیلر ها به چه صورت است؟

هزینه مینی چیلر ها به مراتب از چیلر و داکت اسپلیت ها بیشتر می باشد ولی برای اطلاع از هزینه دقیق آن باید ظرفیت مورد نیاز مینی چیلر در ابتدا محاسبه شود.

سوال 78: دسته بندی مینی چیلر ها به چه صورت است؟

مینی چیلر ها به صورت کلی به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. ولی از نظر اجزا می توان آن هارا به دو دسته یکپارچه و دو پارچه تقسیم کرد.

سوال 79: ملاک انتخاب مینی چیلر چیست؟

ملاک تمام سیستم هایی که وظیفه سرمایش محیط را بر عهده دارند، ظرفیت سرمایشی آن ها می باشد.

سوال 80: تفاوت چیلر و مینی چیلر در چیست؟

مینی چیلر دارای پمپ و فلوسوئیچ و منبع انبساط می باشد البته اندازه آن نیز کمی کوچکتر است.

سوال 81: سایز مناسب مینی چیلر چگونه تشخیص داده می شود؟

ظرفیت مناسب دستگاه با استفاده از نرم افزار های محاسبات برودتی محاسبه می گردد.

سوال 82: مزیت استفاده از مینی چیلر چیست؟

مزیت استفاده از این سیستم دوام و طول عمر بالای این نوع از سیستم ها و مستقل بودن آن است.

سوال 83: چرا مینی چیلر سرمای یکنواختی را ایجاد می کند؟

چیلر و مینی چیلر به سبب داشتن سیال واسطه سرمای یک نواختی را تولید می کنند.

سوال 84: مینی چیلر هوشمند به چه معناست؟

هوشمند سازی سیستم ها به معنی کنترل از راه دور و وصل شدن به سیستم اینترنتی محل نصب است. در صورت درخواست این گزینه برای مشتریان قابل اجرا می باشد.

سوال 85: کاربرد مینی چیلر چیست؟

بیشتر کاربرد مینی چیلر در آپارتمان ها و فضاهای اداری کوچک (150 تا 600 متر مربع) می باشد.

سوال 86: هزینه ی نگهداری مینی چیلر خانگی هوا خنک بیشتر است یا آب خنک ؟ 

هزینه نگهداری مینی چیلر هوا خنک نسبت به دو مدل دیگر بسیار کمتر می باشد و به این دلیل که چیلرهای هوا خنک نیاز به سرویس دوره ای خاصی ندارند و تنها سرویس مورد نیاز این دستگاه شستشوی سالانه کویل ها می باشد ولی در چیلرهای آبی به دلیل وجود آب در کندانسور استهلاک دستگاه افزایش می یابد و همچنین نیاز به مواد افزودنی برای کاهش میزان رسوب گذاری و خورندگی آب باعث می شود هزینه نگهداری چیلر آبی افزایش یابد.

سوال 87: عواملی که در محل نصب چیلر خانگی نقش دارند کدامند؟سلیقه ی مشتری

دسترسی آسانتر

 وجود شرایطی برای تهویه هوا

جهت قرارگیری کندانسور و خروج هوا هم جهت با بادهای منطقه ای

عدم قرارگیری در معرض تابش مستقیم خورشید

امکان دسترسی برای تعمیر و سرویس

وجود راهی برای تخلیه ی آب اواپراتور

سوال 88: اجزای چیلر خانگی کدامند ؟

بدنه ی چیلر ، کمپرسور ، کندانسور و اواپراتور و شیر انبساط

سوال 89 : روش مناسب انتخاب چیلر چیست ؟

1. دمای آب سرد (chilled water temp) خروجی از اواپراتور چیلر که معمولاً در طراحی سیستم های برودتی منظور می گردد.

این دما باید برابر با 45 درجه فارنهایت باشد .

2. مقدار ظرفیت برودتی چیلر

در پیک بار که معمولا بین ساعت 13 الی 16 بعدازظهر می باشد  ، بار آشکار و بار نهان که دو مولفه ی مهم و اساسی هستند، بر اساس تن برودتی حساب شده و عدد به دست آمده مبنای انتخاب چیلر را مشخص می سازد .

3- دمای مرطوب محیط خارج (TWB)

دمای مرطوب محیط خارج طبق روابط ترمودینامیکی و نمودار سایکرومتریک بیشترین دمایی است که به روش تبخیری می توان حداکثر یک محیط را خارج نمود و در انتخاب چیلر معیار انتخاب کندانسور چیلر هوا خنک یا آب خنک می باشد .

سوال 90- برج خنک کننده مدار بسته چگونه کار می کند ؟

برج خنک کننده مدار بسته به گونه ای طراحی شده است که به دو روش اجرایی خشک و مرطوب ، آب را با حداقل هزینه ممکن خنک کند. در روش خشک ، محیطی که باید خنک شود با دمای محیط پیرامون خنک می شود در حالیکه در روش مرطوب، شرایط رطوبت هوا دستکاری می شود تا هوای خنک تری نسبت به دمای محیط فراهم شود. در این سیستم هوای سرد محیط را خنک کرده و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

سوال 91 – چک لیست نگهداری چیلر شامل چه سرفصل هایی می باشد ؟

  • بررسی و کنترل گزارش عملکرد روزانه
  • استفاده منظم از تصفیه کننده آب
  • رسیدگی سریع به لکه ها
  • تمیز کردن لوله های سیستم و فضای داخلی آن
  • بررسی منظم میزان روغن و مبرد

سوال 92- موارد کلیدی که باید هنگام چک کردن کمپرسور به یاد داشته باشیم کدامند ؟

  • دما و فشار مکش
  • دما و فشار تخلیه
  • سطح روغن و فشار
  • سطح ولتاژ و جریان، فقط در صورت ایمن بودن این کار

سوال 93- موارد کلیدی برای کنترل کردن اواپراتور چیلر کدامند ؟ 

  • دما و فشار هوا یا مایع ورودی
  • دما و فشار هوا یا مایع خروجی
  • دمای مبرد ورودی و خروجی
  • شرایط عایق بندی

سئوال 94- نکات اصلی در چک کردن کندانسور شامل چه مواردی می شود ؟

  • دمای هوای گرفته شده و تخلیه شده
  • دمای مبرد ورودی و خروجی
  • صدا و لرزش فن های موتور
  • شرایط روغن کندنسور

سئوال 95- چیلرها در کدام صنایع و تاسیسات بیشترین کاربرد را دارند ؟

  • هتل ها
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی
  • مراکز خرید و پاساژها
  • کارخانه ها
  • کارگاه های تولید پلاستیک
  • کارگاه های تولید کفش
  • کارگاه های تولید لوازم آرایشی
  • صنعت نساجی و نخ
  • صنعت چاپ
  • صنایع غذایی
  • صنعت داروسازی
  • کارگاه های تولید رنگ
  • تاسیسات تولید صنعتی
  • سردخانه ها
  • کارخانه های تزریق پلاستیک و فلز
  • صنعت ریخته گری
  • آزمایشگاه های شیمی
  • صنعت طلا و جواهر

سوال 96 – در چه مناطقی ترجیحا بهتر است از چیلر هوا خنک استفاده گردد ؟

  • مکان هایی که آب کمیاب است یا بها و هزینه آب در آن ها گران است
  • مناطق بسیار سرد
  • مکان هایی که اختلاف دما بین روز و شب شدید است
  • مکان هایی که افزایش هزینه برق چندان اهمیتی ندارد

سوال 97 – چه مواردی می بایست در خصوص انتخاب شیر انبساط  ترموستاتیکی در نظر گرفت؟

• نوع کاربری

• نوع مبرد مورد استفاده در سامانه

• ظرفیت اواپراتور(حداقل و حداکثر)

• دمای اواپراتور (حداقل و حداکثر)

• دمای کندانسینگ (حداقل و حداکثر)

• افت فشار موجود در شیر انبساط

• سابکولینگ

• متعادل کننده داخلی و یا خارجی

• موارد فیزیکی (مثل اتصال مستقیم ، اتصال زاویه دار و طول لوله مویی)

• دامنه کارکردRang

 انواع شارژ حباب حرارتی (Bulb) در شیر های انبساط حرارتی

سوال 98 – استفاده از سیستم گرمایش از کف چه فوایدی دارد ؟

1- اسایش و آرامش در بالاترین حد ممكن

2- ثابت بودن حرارت

3- سبكی وزن ساختمان ، افزایش ارتفاع اتاق ها

4- صرفه جویی در مصرف سوخت

5- آزادی عمل در دكوراسیون داخل منزل

6- هوای پاكیزه تر و خشك نشدن هوا

7- تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل

8- افزایش ارزش منزل

9- استفاده از منابع حرارتی مختلف

10- خشك تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس

سوال 99- کمپرسورهای توربو کدامنو و چه مزایایی دارند ؟ 

تکنولوژی کمپرسور های توربوکر را می توان بعنوان یک انقلاب در تهویه و مطبوع دانست.یاتاقان های مغناطیسی،  دو مرحله تراکم سانتریفیوژ، موتور معناطیسی با سرعت متغیر ، بدون نیاز به روغن و روانکاری ، سبک، کم صدا و کنترلر الکترونیکی هوشمند این کمپرسور را منحصر به فرد ساخته است.

• اولین کمپرسور بدون روغن جهان

• طراحی مخصوص برای سامانه های  گرمای ،  تهویه مطبوع و تبرید

• همگرای اثالت شده در صنایع هوا فضا که شامل یاتاقان های مغناطیسی، تراکم گریز از مرکز با متغیر سرعت و کنترلر الکترونیکی می شود.

• امکان استفاده در سامانه هوا خنک، آب خنک و تبرید صنعتی

مزایای مهم تکنولوژی کمپرسور توربوکور

• استفاده از مبرد های HFC  برای کاهش زیان های زیست محیطی

• بازدهی بالا در بارهای Loads) ( زیاد

• هوشمند با کنترلر خودکفای

• سبک . کمترین لرزش

• کارکرد بدون روغن  باعث کاهش پیچیدگی مکانیکی و قیمت آن شده است.

• بهبود بازدهی در انتقال حرارت

• کم صدا

• راه اندازی نرم

سوال 100 – کدام مبرده ها مخرب محیط زیست هستند ؟

CFCها باعث آسیب به لایه اوزون می شوند و تقریبا سیستم های تهویه مطبوع با این مبردها دیگر اجازه تولید ندارند.

برای مثال R12 و R13 از جمله CFC ها هستند.

سوال 101- رایج ترین مبرد ها در چیلر کدامند ؟

در سیکل تبرید چیلرها استفاده از مبردهای R410a، R134a و R407c بسیار متداول است.

مبرد R22 اجازه تولید در اروپا را ندارد و باید با مبردهای جدیدتر جایگزین گردد.

اگر سیکل تبرید را به دو قسمت تقسیم کنیم، از قسمت شیر انبساط تا ورودی کمپرسور را قسمت کم فشار می گویند.

به قسمت های کمپرسور و کندانسور و لوله های مابین قسمت پرفشار سیکل تبرید می گویند.

105 -سیستم VRF چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button