مجله تاسیسات

گاز مبرد فریون

گاز مبرد فریون و کاربردهای آن

گاز مبرد فریون ماده ای است که در دمای  معمولی اتاق به صورت گازمی باشد ولی وقتی خنک و فشرده میشود تغییر حالت داده و به شکل مایع درمی آید.از ویژگی های گاز فریون می توان به غير قابل اشتعال بودن ، بیرنگی و بی بو بودن آن اشاره کرد . ازمشخصات برجسته ی این گاز این است که حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمی‌شود؛ بوی گاز فریون شبیه بوی اتر می باشد . فریون در حقیقت یک نام تجاری برای گروهی از مواد شیمیایی است(شناخته شده به عنوان کلروفلوئوروکربن ها یا CFC ها) از این رو به عنوان یک مبرد یا خنک کننده در سیستم تهویه هوا از آن استفاده می گردد.

گاز مبرد فریون یک مایع در حال کار است که در چرخه تبرید سیستم های تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. در اولین سیستم های تهویه هوا و یخچال و فریزرها به طور سنتی ، از فلوروکربن ها ، به ویژه کلروفلوئورکربن ها (CFC) مانند آمونیاک ، دی اکسید گوگرد ، متیل کلراید یا پروپان به عنوان مبرد استفاده می شد که گازهای سمی یا قابل اشتعال بودند که به دلیل سمی بودن ، اشتعال پذیری و سهم آنها در تخریب ازن و تغییرات آب و هوایی از رده خارج شده اند.

در این مقاله قصد داریم مطالبی پیرامون گاز فریون ، انواع آن ، کاربردهای گاز فریون ،اثرات گاز فریون و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع عنوان نماییم .

انواع گاز فریون و کاربرد آنها

گاز مبرد فریون از لحاظ ترکیبات و کاربرد به هفت نوع تقسیم میشود :

مبرد R11

خصوصیات گاز فریون R11 :بی رنگ، بی بو، دارای بوی شیرین ،غیر آتش زا ، دارای ترکیب تری‌کلرو‌فلرو‌متان (CCl3F) و در دمای اتاق به جوش می آید . در زمان های گذشته به دلیل بالا بودن نقطه ی جوش  این گاز نسبت به گازهای دیگر از آن در صنایع مختلف همچون صنایع فوم سازی، کمپرسورهای گریز از مرکز در چیلر ها و شستشوی سیکل های ترکیبی استفاده شده است . همچنین مبرد R11 به عنوان حلال و مبرد ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.اما با وجود کاربردهای زیاد در صنایع مختلف به دلیل اثرات مخربی که این گاز بر روی لایه ی ازن داشته است استفاده از آن منسوخ گردیده و به جای آن گازهای فریون R23 و R141b استفاده می شود .

گاز مبرد فریون 11
گاز مبرد فریون 11

مبرد R12

گاز مبرد فریون R12 کاربردهای گسترده و متنوعی دارد. این گاز نیز یک مبرد بدون رنگ و غیر آتش زاست و خورنده نیست . این گازدر فشار اتمسفر دارای نقطه جوشی معادل ۷/۲۱ درجه فارنهایت است . از نظر شیمیایی این مبرد در حرارت های عملیاتی بی اثر است و از نظر حرارتی تا ۱۰۲۲ درجه پایدار باقی می ماند . فریون 12 دارای خواص ترمودینامیکی مطلوبی است و تولید این گاز نسبت به گازهای دیگر از هزینه ی کمتری برخوردار است . بیشتر کشورهای درحال توسعه از این گاز استفاده می کنند. این گاز به عنوان مبرد استاندارد سیستم‌های تبرید هرمتیک کوچک تا چیلرهای فشار مثبت بزرگ به دلیل دارا بودن گرمای نهان نسبتا پایین مورد استفاده قرار می گیرد.زیرا گردش مقدار زیادی ماده سرما زا امکان استفاده از مکانیزم های عملیاتی و تنظیم دقیق تر و در عین حال با حساسیت کمتر را میسر می کند .

استفاده از این گاز در صنایعی چون  آب سردکن ها، یخچال های خانگی و فریزرها، تهویه مطبوع و سیستم خنک کنندگی خودروها قابل توجه می باشد . ولی طبق قراردادهای جهانی بدلیل آسیب رسانی به لایه ازن کنار گذاشته شده و با گازهای مبردی مثل R134 ، R290 و R600a جایگزین شده است .ترکیب گاز مبرد فریونی R12، دی کلرو‌دی‌فلرو‌متان (CCl2F2) می‌باشد. گاز مبرد فریونی R12 به‌وسیله کپسول‌های سفید‌رنگ عرضه می‌شود.

کاربردهای گاز مبرد فریونی R12 :

چیلرهای سانتریفیوژی بزرگ

کمپرسورهای تسمه‌ای (open drive AC)

خنک‌کاری فرایند

سیستم‌های تبرید دما بالا، متوسط‌ و پایین (سیستم‌های کوچک و بزرگ)

گاز فریون 12
گاز فریون 12

مبرد R22

گاز ۲۲-R دارای مشخصاتی چون پایداری ,غیر سمی بودن ,بدون اثر اکسیدکنندگی , بی آزار و غیر قابل اشتعال است.

گاز مبرد فریون ۲۲-R یکی از شناخته شده ترین گاز فریون HCFC (هیدروکلروفلوروکربن)‌ می باشد .بعد از ممنوعیت استفاده از CFC ها کاربرد زیادی در زمینه تهویه مطبوع و تبرید که درجه تبخیر پایینی دارند پیدا کرده است.چنانچه در گذشته به دلیل شاخصه ی تراکم ‏پذیری بالا و ایجاد سرمایش بیشتر این گاز بطور تقریبی در ساخت تمامی سیستم های تهویه مطبوع و وسایل سرماساز از جمله کولرهای گازی ، چیلر های تراکمی و کولرگازی، داکت اسپیلت و..، یخچال های خانگی و… استفاده شده است .

دردستگاه های انجماد سریع  به دلیل حفظ حرارات آنها بین ۲۰ تا ۴۰ درجه فارنهایت از گاز ۲۲-R استفاده می شود  .۲۲-R فقط در کمپرسورهای پیستونی به کار گرفته می شوند و فشار عملیاتی آن به نحوی است که برای نیل به درجات پایین , نیازی به کار کردن در فشار های کمتر از جو نیست . گرمای نهان آن به ازای هر پوند در ۵ درجه فارنهایت ۲۱/۹۳ بی-تی-یو است . فشار عادی سر کمپرسور در ۸۶ درجه ۸۲/۱۷۲ پوند بر اینچ مربع مطلق است .

هم چنین به علت تمایل شدید تر ۲۲-R به آب تعداد بیشتری رطوبت گیر برای خشک کردن آن لازم است. ۲۲-R تا حرارت ۱۶ درجه فارنهایت در روغن حل می شود وپس از آن روغن شروع به جدا شدن نموده و چون از مایع سبک تر است در سطح آن جمع می شود. وجود نشت را می توان به وسیله ی نشت یاب الکترونیکی و یا مشعل هالاید تعیین کرد. 

فشار اواپراتور در ۵ درجه فارنهایت ۴۳ پوند بر اینچ مربع است . حلالیت آن در آب ۳ برابر ۱۲-R است . بنابراین رطوبت در این ماده باید حداقل باشد .به همین دلیل استفاده از رطوبت گیر و خشک کن در این مورد بیشتر است.

اما در کنار ویژگی های منحصر به فرد گاز R22 باید به اثرات منفی این گاز نیز اشاره کرد . تولید و استفاده ی این مبرد فریونی به دلایل زیست محیطی مانند تخریب لایه ازن و گرمایش کره زمین از سال 2010 ممنوع شده و گاز مبرد R410A جایگزین آن شده است. البته استفاده‌ از گاز R22 در تجهیزات خنک کننده تا زمانی که ذخیره آن به اتمام نرسیده مجاز می‌باشد.

 

 فریون 22
فریون 22

مبرد R134

گاز مبرد R134a که امروزه جایگزین فریون 12  و 11 شده است از هوا سنگینتر بوده، دارای فرمول شیمیایی CH2FCF3 ،  وزن مولکولی: 102/03 و دارای خواص ترمودینامیکی مناسبی است. این گاز غیر سمی و غیر قابل اشتعال است .جاذب رطوبت بوده ودارای درجه خلوص 99/95 می باشد . دارای روغن مصنوعی ( پلی استر ) بوده و با روغن طبیعی ترکیب نمی شود.  فاقد اتم کلرمی باشد وهیچ اثر منفی بر روی لایه ازن ندارد. در مقایسه با  R-۱۲ از ضریب هدایت حرارتی بهتر گرمای نهان بیشتر و از توانایی انتقال حرارت بالاتری برخوردار است . گاز R134  جذب رطوبت بیشتری نسبت به R12 دارد و هرگز نباید کمپرسور های R134 را برای تست کارایی در هوای محیط که رطوبت زیادی دارد بیش از 30 ثانیه روشن کرد ،زیرا رطوبت موجود در هوا جذب روغن کمپرسور می شود ودر سیکل برودت اخلال ایجاد میکند . این گاز از نظر زیست محیطی مورد قبول می باشد .بطوری که در ساخت یخچال های خانگی و کولر خودرو می توان به خوبی از آن استفاده کرد.

 

 مبرد 134
مبرد 134

 

مبرد R290

این مبرد بیشتر با نام پروپان با خلوص بالا شناخته می شود. با فرمول شیمیائی C3H8 جزو گازهای طبیعی است که به دلیل  ظرفیت سرمادهی بالا و در نتیجه مصرف کمتر در مقایسه با گازها ،گاز مبرد R290 یک جایگزین مناسب برای گاز R22  و 12 می باشد ومورد توجه صنایع برودتی جهان قرار گرفته و در ساخت یخچال های فریزر و ساخت کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 فریون 290
فریون 290

مبرد R404

یکی از مبردهای صنعتی که ترکیبی از سه گاز مبرد دیگر است، R404 نام دارد. ترکیبات گاز فریون R404 گازهای R12، R22 و R502 است. نکته ای که دربارۀ مبردهای ترکیبی وجود دارد، این است که برای شارژ آن ها حتماً باید مبرد حالت مایع داشته باشد. فشار برگشت و فشار رفت این گاز حدودا ۲۰ درصد بیشتر از گاز R22 می باشد .گاز R404A يك گاز غير مخرب لايه ازن مي باشد و جایگزین مناسبی برای R502 و R22 در دماهاي پايين و متوسط، يعني دماي تبخير پايين‌تر از صفر درجه‌ي فارنهايت است .

به دلیل تولید این گاز برای کاربردهای  دما پايين (دماي اواپراتور -20 درجه سانتيگراد) و كاربردهاي دما متوسط (دماي اواپراتور 5- درجه سانتيگراد) درطراحی فريزرهاي فروشگاهي،ماشين هاي حمل مواد غذايي و يخچال هاي ويتريني فروشگاهي و يخسازها استفاده می شود . با توجه به اينكه روغن هاي معدني كمپرسورهاي (R12,R502 , R22 mineral oil) با اين گاز سازگاري ندارند و اين گاز با روغن پلي يول استر (polyol ester — POE) سازگاري دارد و اين امر بايد در تعويض گاز سيستم و استفاده از كمپرسورهاي قديمي مد نظر باشد .

 

گاز مبرد فریون 404
گاز مبرد فریون 404

مبرد R410       

گاز R410a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن دو گاز دیگر تهیه شده است. ترکیبات گاز فریون  R410a  ، 50% گاز ( R125 پنتا فلوئورو اتان ) و 50% گاز R32  (دی فلوئورو متان ) می باشد .

گاز R410a دارای نقطه‌ جوش منفی ۵۱٫۴- درجه است که در مقایسه با گاز R22 که دارای نقطه‌ جوش منفی ۴۰٫۸ درجه است و بازده بسیار بالاتری داشته و سازگار با ODP نیز میباشد که دارای ظرفیت سرما سازی بسیار خوبی بوده و یکی از پرکاربردترین گازها در بخش های خانگی و صنعتی است. در حال حاضر R410 برای استفاده در سیستم های خنک کننده چیلر و مبدل‌ های حرارتی کوچک مثل کولرهای گازی اینورتر و کم مصرف بهترین گزینه می باشد.

گاز مبرد فریون 410
گاز مبرد فریون 410

تاریخچه مبرد فریون

 

در سال 1928 توماس میدگلی جونیور اولین گاز غیر قابل اشتعال و غیر سمی کلروفلوئوروکربن ، فرون R-12 را ایجاد کرد. به دنبال کشف روشهای سنتز بهتر ، CFC ها مانند   R-11 –  R-12  – R-123 و  R-502  بر بازار تسلط داشتند.

در اوایل دهه 1980 ، دانشمندان کشف کردند که CFC ها به لایه ازن آسیب می رسانند که زمین را از اشعه ماورا بنفش و سوراخ های ازن در مناطق قطبی محافظت می کند. این امر منجر به امضای پروتکل مونترال در سال 1989 شد که هدف آن حذف تدریجی CFC ها و HCFC بود اما به سهم هایی که HFC ها در ایجاد تغییرات آب و هوایی ایجاد کردند ، پرداختند . استفاده از HCFC ها مانند R-22 و R-123 تسریع شد و بنابراین در اکثر خانه های ایالات متحده و در چیلرها  از دهه 1980 استفاده می شد زیرا دارای پتانسیل کاهش ازن (ODP) هستند. از CFC ، اما ODP آنها هنوز صفر نبود که منجر به حذف نهایی آنها شد.

 

 

در دهه 1990 و 2000 هیدروفلوئورکربن (HFC) مانند R-134a ، R-143a ، R-407a ، R-407c ،  R-404a  و R-410a  جایگزین CFC و HCFC شدند HFC ها باعث تخریب ازن نمی شوند اما دارای پتانسیل های گرمایش جهانی (GWP) هزاران برابر بیشتر از CO2 با طول عمر جو هستند که می تواند برای دهه ها ادامه یابد.

از سال 2010 استفاده از مبردهای Hydrocarbon و HFO (hydrofluoroolefin) R-32 ، R-290 ، R-600a ، R-454b ، R-1234yf ، R-514A ، R-744 (CO2) ،   R-1234ze  R-1233zd ،  كه هم ODP صفر دارند و هم GWPپايين تر دارند آغاز شد . هیدروکربن ها و CO2 بعضاً مبردهای طبیعی نامیده می شوند زیرا در طبیعت یافت می شوند.

 

اثرات گاز فریون

مسمومیت گازهای مبرد یکی از مسائل مهمی است که افراد باید توجه زیادی به آن داشته باشند. کاربرد مهم گازهای مبرد در زمینه پروسه خنک سازی لوازم برودتی و وسایل خنک کننده ای مانند یخچال و دستگاه های تهویه هوا می باشد. اما باید به این نکته توجه داشت علاوه بر کاربردها ی مهمی که این گازها دارند می توانند  برای سلامتی انسان و محیط زیست اثرات منفی و مضری نیز داشته باشند.

مسمومیت برودتی با گاز فریون (حاوی مواد شیمیایی به نام هیدروکربن های فلوئوره ) موجود در وسایل خنک کننده به ندرت اتفاق می افتد اما با استنشاق و یا خوردن ماده شیمیایی به نام فریون رخ می دهد و زمانی اتفاق می  افتد که شخصی در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده برای خنک کردن وسایل قرار گیرد و از همه مهم ترافرادی هستند که از این ماده به عنوان مواد مخدر روان گردان استفاده می کنند. قرار گرفتن در معرض مقدار کم فریون در محیط باز مانند: تماس مقدار کم فریون با پوست یا بروز یک نشتی کوچک در محیط خانه معمولا صدمات جدی در بر ندارد. اما آسیب هایی به بدن وارد می نماید . ولی  وقتی عمیقاً استنشاق شود، می تواند اکسیژن حیاتی سلول ها و ریه ها را قطع کند. در صورت مشاهده علائم مسمومیت با گاز فریون در فرد بایستی بلافاصله به پزشک یا اورژانس منتقل شود. اما چناچه گاز فریون با غلظت بالا مورد استنشاق قرار بگیرد میتواند خطرناک بوده و آسیب هایی را به بدن انسان وارد نماید که شامل موارد زیر است :

مشکلات تنفسی

رشد مایعات در ریه ها

آسیب اندام

مرگ ناگهانی

گاز فریون در سیستم‌های تهویه

گازهای مبرد یا همان فریون ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند که هر کدام دارای ویژگی ها و علامت های منحصر به فردی هستند .مانند فریون 12، فریون 11، فریون 114 و فریون 113 که از انواع فریون‌ها می باشند. اما از بین تمامی فریون ها R22 معروف ترین و شناخته شده ترین آنهاست . در فرآیند تبرید و خنک سازی وسایل سرما زا بیشتر از گاز R22 استفاده می شود به همین جهت یکی از پر کاربرد ترین گازهای مبرد محسوب می شود . تفاوت عمده ی فریون ها بیشتر به دلیل تعداد اتم‌های سازنده می‌باشد و تعداد کلر یا فلوئور و یا کربن نشان‌دهنده نوع فریون موردنظر شماست.

دمای مورد نیاز کاری فریون‌ها مختلف است . به طور مثال دمای مورد نیاز فریون 114 می‌تواند تا دماهای -100  نیزباشد و در سیکل عمل کند. اما ایده آل ترین دمایی که در یک سیکل تبرید برای یک مبرد موردنیاز است حداکثرتا -50 است. فریون ها به خودی خود باعث سرد و خنک کردن یخجال نمی شوند بلکه بالا بردن و کم کردن فشار در یک سیکل می‌تواند تعیین کننده‌ی دمای فریون باشد و لازم به ذکر است که برخی فریون‌های دمای کاری آن‌ها تا +15 درجه هم می‌تواند باشد.

در سیکل تبرید دو عنصر مهم کویل ها و کمپرسور بسیار حائز اهمیت هستند .در ابتدا کمپرسور وظیفه ی متراکم سازی و فشرده کردن گاز فریون را به عهده دارد . پس از انجام این کار و طبق قوانین ترمودینامیک دما و فشار گاز فریون بالا رفته و  داغ می‌شود.سپس فرآیند مایع سازی گاز مبرد صورت پذیرفته و از طریق کویل‌هایی عبور می‌کند تا به حالت مایع دربیاید و به نوعی ،در اینجاست که حرارت خود را در کندانسور از دست می‌دهد. دمای مبرد در حالت مایع نیز همچنان از دمای محیط کمتر است و در نتیجه در داخل اواپراتور انتقال حرارت از محیط به مبرد انجام می‌شود و این بار محیط حرارت خود را از دست می‌دهد و خنک‌تر می‌شود.

تا زمان تبخیر کامل گاز فریون این حرارت جذب می‌شود تا با دمای اتاق به یک تعادل نسبی برسد. این گاز مجددا وارد کمپرسور می‌شود و سیکل مجددا تکرار می‌شود تا زمانی که دمای داخل محوطه به یک مقدار خاص برسد و  بطور ثابت در همان حالت باقی بماند. سیستم کولر ماشین‌های دو دهه قبل و سیستم‌های تهویه خانگی و یخچال‌ها و فریزرها و چیلرها و … همه از این کارکرد و مکانیزم کاری فریون بهره می‌بردند.

یکی از اشکالات استفاده از این مبردها نشتی آنهاست که در وسایلی چون سیستم‌های تهویه و یا یخچال‌ها اتفاق می افتد که یا خودبخودی ایجاد می شوند و یا هنگام تعمیر سیستم و یا نصب و ایجاد تغییراتی در آن ایجاد می‌شوند.همین امر باعث تغییر در راندمان کاری سیستم سرمایشی می شود .همچنین این نشتی برای محیط زیست خصوصا لایه ازن بسیار مخرب و زیان آور است .به همین دلایل تولید کنندگان به فکرجایگزین کردن مبردهای ارزان تر و قابل استفاده تر افتادند .  

جمع بندی

به پایان و جمع بندی مقاله گاز مبرد فریون چیست رسیدیم. در ساخت سیستم های سرماساز چون یخچال ها ، سیستم های تهویه مطبوع ، سیستم تهویه ماشین ها و… همواره به یک گاز مبرد نیاز است. در گذشته از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می شد، ولی با کشف فریون 12 این گاز به سرعت جایگزین مبردهای قدیمی شد و صنعت یخچال سازی دنیا را تکان داد. با این حال به خاطر عوارض زمین گرمایی فریون 12 و مبرد 22، استفاده از آن ها به مرور زمان محدود شده و با مبردهای دیگری جایگزین شده اند. ملاک انتخاب گازها خواص ترمودینامیکی مناسب و شاخص GWP پایین آن است. امروزه بیشتر از گازهای مبرد ترکیبی در ساخت وسایل سرماساز استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button