مجله تاسیسات

چیلر تراکمی

چیلر چیست ؟ اجزای چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. چیلر دستگاهی است که از طریق چرخه تبرید و فشرده سازی بخار یا جذب گرما از مایع کار می کند و به عبارتی به معنی آب سرد کن است. چیلر به عنوان یکی از مطرح ترین سیستم های تهویه مطبوع از طریق یکی از سیکل­ های تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرمای سیال خنک شونده که عمدتا آب است را به مقدار مورد نظر کاهش می دهد.گرمای گرفته شده از آب می‌تواند به محیط داده شده و یا برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی استفاده شود.همه چیلرها در واقع نوعی پمپ گرمایی هستند آنها گرما را از فضای داخلی جذب و آنرا از طریق برج خنک کننده یا کنداسور هوایی به فضای خارجی هدایت می کنند.

آب سرد شده در مصارف صنعتی چون خنک کاری ماشین آلات، مواد و محصولات و در تهویه مطبوع جهت خنک کردن هوای عبوری از فن کویل و یا هواساز مورد استفاده قرار می گیرد همچنین چیلر به عنوان سیستم تهویه مطبوع (HVAC) می تواند میزان رطوبت ساختمان را کنترل و تنظیم نماید .

چیلرها به یک جز  اساسی تهویه مطبوع در مکان های مختلف از جمله هتل ها ، رستوران ها ، بیمارستان ها ، سالن های ورزشی ، کارخانه های صنعتی و تولیدی و غیره تبدیل شده اند. چیلرها به دلیل قابلیت تولید آب خنک ، و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند.

 

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلر بر اساس اصل فشرده سازی بخار یا جذب بخار کار می کند. چیلرها جریان مداوم خنک کننده را در دمای مطلوب حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) فراهم می کنند. سپس مایع خنک کننده  پمپ می شود ، و گرما را از یک منطقه خارج می کند.

چیلر از سیستم تبرید مکانیکی فشرده سازی بخار استفاده می کند که از طریق دستگاهی به نام اواپراتور به فرایند سیستم آب متصل می شود. مبرد از طریق اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور و دستگاه انبساط چیلر به گردش در می آید. یک فرآیند ترمودینامیکی در هر یک از اجزای فوقانی چیلر اتفاق می افتد. اواپراتور به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند به طوری که گرمای گرفته شده توسط جریان خنک کننده فرآیند به مبرد منتقل می شود. با انجام انتقال گرما ، مبرد تبخیر می شود و از مایع کم فشار به بخار تبدیل می شود ، در حالی که دمای خنک کننده فرآیند کاهش می یابد.

مبرد سپس به یک کمپرسور می رود ، که چندین عملکرد را انجام می دهد. ابتدا ماده مبرد را از اواپراتور خارج کرده و اطمینان حاصل می کند که فشار موجود در اواپراتور به اندازه کافی کم است تا گرما را با سرعت صحیح جذب کند. دوم ، فشار را در بخار مبرد خروجی افزایش می دهد تا اطمینان حاصل شود که دمای آن به اندازه کافی بالا است تا هنگام رسیدن به کندانسور ، گرما آزاد کند. مبرد به حالت مایع در کندانسور برمی گردد. گرمای نهان داده شده با تغییر مبرد از بخار به مایع ، توسط محیط خنک کننده (هوا یا آب) از محیط خارج می شود.

 

چیلر تراکمی چگونه کار می کند

 

کارکرد چیلر های تراکمی 

در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌شود(فشار آن افزایش می یابد ). این گاز سپس وارد کندانسور شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد .این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار آنی شده و وارد فضای خنک کننده (اواپراتور) می‌شود . کاهش فشار ،تبخیر مایع را به همراه دارد و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده، باعث کاهش دمای فضای خنک‌کننده می‌گردد.پس از تبخیر این گاز به کمپرسور منتقل می‌شود و این سیکل تکرار میشود. با عبور بخار با سرعت در یک مسیر ، هوای کندانسور مکیده می‌شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به آب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد می‌گردد .

تعمیر و نگهداری در حال انجام

سیستم های چیلر با تعمیر و نگهداری مداوم کارایی بیشتری خواهند داشت. اکثر سازمانها این ارزش را تشخیص داده و بعنوان بخشی از بهترین روشهای روزمره مدیریت امکانات خود به کار بسته اند. برخی از بهترین روشهای معمول برای سیستمهای چیلر شامل موارد زیر است:

تعمیرات قابل پیش بینی

هوش مصنوعی (AI) در کاربردهای عملی روزمره همچنان پیشرفت می کند. ماشین آلاتی مانند سیستم های چیلر از الگوریتم های AI بهره مند می شوند که می توانند خرابی های احتمالی را قبل از وقوع تشخیص دهند. نگهداری پیش بینی کننده از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عملیاتی سیستم چیلر برای تعیین زمان انجام اقدامات نگهداری قبل از خرابی فاجعه بار استفاده می کند. از آنجا که سیستم های چیلر قلب اکثر سیستم های HVAC مدرن است ، جلوگیری از خرابی های فاجعه بار که باعث “خرابی” قابل توجه می شود ، در هزینه های تعمیر اضطراری و همچنین شهرت صرفه جویی می کند. نقش حیاتی توسط سیستم چیلر ، نظارت بیشتر را ضروری می کند. Big Data و AI خرابی را به حداقل می رساند و بهره وری را به حداکثر می رساند.

اینترنت اشیا ((IoT) ابزاری برای جمع آوری داده ها فراهم می کند که می تواند برنامه های هوش مصنوعی مانند نگهداری پیش بینی را فعال کند. در حقیقت آینده متعلق به HVAC AI و IoT است. اینترنت اشیا امکان جمع آوری داده های بی درنگ از چیلر را فراهم می کند تا تجزیه و تحلیل مداوم عملکرد آن را امکان پذیر کند. داده های IoT جمع آوری شده از یک چیلر بسیار فراتر از اطلاعات بدست آمده از بازرسی بصری خواهد بود. اینترنت اشیا مهندسین ساختمان را به قابلیت مشاهده در زمان واقعی متصل می کند ، در نتیجه امکان نظارت دقیق بر شرایط عملیاتی را فراهم می کند.

بهينه سازي

چیلرها به عنوان بخشی از یک سیستم پیچیده HVAC کار می کنند. چیلرهای خنک کننده با آب به دلیل اتصال به سیستم برج خنک کننده ، از پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند. بنابراین ارزیابی عملکرد کلی کارخانه چیلر شامل تجزیه و تحلیل کل مصرف برق کمپرسور ، پمپ ها ، فن های برج خنک کننده و غیره است.

بهینه سازی چیلر باید بصورت کلی انجام شود، با داشتن داده های عملیاتی و تمرکز بر روی نقاط تنظیم بهینه آب سرد ، توالی چیلر و تعادل بار ، مدیریت اوج تقاضا ، مدیریت آب برج خنک کننده و … ، تنظیمات مختلف قابل انجام است. اینترنت اشیا ابزارهایی را برای بهینه سازی زمان واقعی مصرف برق از هر قسمت از کارخانه چیلر ، دمای تأمین / بازگشت از چیلر و برج خنک کننده ، میزان جریان آب از حلقه آب کندانسور ، فراهم می سازد.

 

اجزای چیلر تراکمی

 

1- کمپرسور coperessor

کمپرسور چیلر قلب تپنده و به عنوان نیروی محرک این چرخه به شمار می رود. اولین جزء از اجزای چیلر تراکمی می­ باشد که مسئولیت گردش مبرد در سیکل برعهده آن است. کمپرسور را برحسب ضرورت در اندازه­ های مختلفی می­سازند. حجم گازی که در کمپرسور چیلر باید متراکم شود به میزان جابه­ جایی کمپرسور،  توان موتور الکتریکی کمپرسور و ابعاد آن بستگی دارد .

در یک سیستم تبرید تراکمی ، کمپرسور دارای دو کارکرد مهم است . اول کاهش فشار و خارج کردن بخار مبرد از اواپراتور و دوم بالا بردن فشار در اثر تراکم و افزایش دمای بخار مبرد در سمت دهش بیش از دمای سیال واسط (آب یا هوا) که قرار است سبب تقطیر مبرد در کندانسور شود .کمپرسور در کانون مرکزی یک سیستم سرمایش تراکمی قرار می گیرد و به همان اندازه که عملکرد آن متناسب با کندانسور ، موجب چگالش می شود ، به همان مقدار در ارتباط با اواپراتور موجب مکش و کاهش فشار می گردد.

در نتیجه کمپرسور بر خلاف نامی که دارد عملکرد دو سویه داشته و در هر دو سمت فشار ضعیف و قوی ، نقش کلیدی را ایفا می کند. کمپرسورها مانند پمپ ها نیازمند عامل تحریک برای گردش هستند. از این جهت در چیلرهای تراکمی عامل گردش معمولا موتور الکتریکی می باشد .

سیکل تبرید چیلر تراکمی

همانطور که گفته شد کمپرسور نقش قلب سیستم سرمایش تراکمی را ایفا می نماید. نقش این بخش از سیستم از مکش گاز عبوری از اواپراتور که حامل گرمای جذب شده از اتاق است آغاز می شود و با متراکم کردن آن از دما و فشار پایین به دما و فشار بالا و رانش مبرد به منظور دفع گرمای آن پایان می یابد .

کمپرسور ها از این لحاظ که باعث بالا رفتن فشار سیال و حرکت سیال داخل لوله می‌شوند مشابه پمپ‌ها هستند. از آنجا که گازها قابل فشرده‌سازی به شمار می‌روند، کمپرسور می‌تواند حجم گاز را کم کند؛ این در حالی است که مایعات نسبتا غیر قابل تراکم هستند و از یک پمپ، انرژی مورد نیاز را دریافت می‌کنند. پمپ در سیالات تراکم‌ ناپذیر منجر به جریان یافتن سیال در خطوط لوله می‌گردد.

 

 

کنترل فشار رانش و مکش کمپرسور:

این کنترل جهت قطع کردن برق کمپرسور در فشار های بالاتر و پایین تر از حد نرمال به کار میرود.در این بخش ممکن است به علل مختلفی نظیر گرفتگی لوله های مبرد یا از کار افتادن برج خنک کن فشار تا حد خطرناکی بالا برود و یا ممکن است به عللی از قبیل کم بودن گاز مبرد و یا سرد بودن بیش از حد آب این قسمت، فشار کمپرسور بیش از اندازه پایین بیاید.

انواع کمپرسور چیلرهای تراکمی 

 

 عمدتا ۴ نوع کمپرسور در چیلرهای تراکمی به کار گرفته می شود که عبارتند از:

1- کمپرسور اسکرال (حلزونی)

2- کمپرسور اسکرو (مارپیچی)

3- کمپرسور سانتریفیوژ (گریز از مرکز)

4- کمپرسور پیستونی (رفت و برگشت)

 تمامی کمپرسورها توسط موتور الکتریکی یا توسط موتور احتراق داخلی و یا توسط موتور بخار و یا دوربین به گردش در می‌آید. در کمپرسورهای چیلر هر چه دمای تقطیر پایین ترطراحی گردد توان برودتی افزایش بیشتری خواهد داشت .

 

2 – کندانسور condenser یکی از اجزای چیلر تراکمی است

کندانسور، گرمای گاز را با استفاده از هوای محیط یا آب برج خنک کننده می گیرد و گاز را دوباره به مایع تبدیل می کند تا دوباره توسط اواپراتور استفاده شود. کندانسور یک مبدل حرارتی است که گرمای جذب شده در اواپراتور را از بین می برد. مبرد دی سوپرهیت وارد کندانسور داخل آن می­شود و به حالات مایع سابکول بیرون می آید و در کندانسور مبرد در فشار ثابت تقطیر می­گردد .

عملکرد کندانسور چگونه است ؟

بخار مبرد قبل از ورود به کندانسور باید به اندازه کافی در اثر عملکرد کمپرسور متراکم و گرم شده باشد تا استعداد برقراری انتقال گرما به یک واسط خنک تر مانند آب یا هوا را بدست آورد. هرچند محل اصلی تبدیل مبرد از گاز به مایع ، کندانسور می باشد ، اما می توان گفت تمامی عمل چگالش فقط به عهده ی کندانسور نیست ، بلکه کمپرسور نیز در این بین نقش مهمی را ایفا می کند. از همین رو کندانسور و کمپرسور به اندازه و به همراه هم واحد چگالش خوانده می شوند و در واحدهای دو تکه نیز این دو بخش در کنار یکدیگر قرار می گیرند. کندانسورها برمبنای سیال واسط خنک کننده بخار داغ مبرد در سه گروه هوایی ، آبی و تبخیری رده بندی می شوند .

3 – سیستم انبساط

 مبرد مایع وارد دستگاه انبساط می شود که فشار را کاهش می دهد. با کاهش فشار آن به طور ناگهانی دمای آن کاهش می یابد.

4 – اواپراتور

 با انتقال گرما به مبرد که به گاز تبدیل می شود ، آب ، آب / گلیکول یا هوا را خنک می کند. کمپرسور – این گاز را می گیرد و فشار آن را افزایش می دهد تا هوای محیط یا آب بتواند گرما را از بین ببرد. خنک کننده در دما و فشار کم از طریق اواپراتور ، که مانند کندانسور مبدل حرارتی است و گرما را جذب می کند.

5 – Holding Tank

 خنک کننده در گردش را نگه می دارد ، معمولاً آب (می تواند آب / گلیکول باشد) ، اندازه مخزن به اندازه کافی بزرگ است تا از جریان آشفته مخزن جلوگیری کند و باعث ایجاد حفره پمپ شود.

6 – پمپ

مایع خنک کننده را از مخزن نگهدارنده به اواپراتور و از اواپراتور به دستگاه یا فرآیند در حال خنک شدن و دوباره به مخزن گردش می دهد.

7 – صفحه کنترل

 کنترل کننده دمای خانه ها ، کنتاکتور کمپرسور ، استارت پمپ ، فیوزهای 3 فاز ، ترانسفورماتور کنترل ، کنترل های ایمنی ، چراغ های روشن و خاموش.

اجزای چیلر تراکمی

 

 

چیلر های تراکمی بر اساس کندانسور

چیلر تراکمی هوا خنک 

به چیلرهایی که عمل خنک شوندگی آنها با هوا (AIR) انجام شود چیلر تراکمی هواخنک (Air Cooled Chiller) می گویند.چیلرهای خنک کننده هوا به کندانسور خنک شده توسط هوای محیط متکی هستند. بنابراین چیلرهای خنک کننده هوا در تأسیسات کوچکتر یا متوسط ​​که ممکن است محدودیت های فضا وجود داشته باشد کاربرد دارند، در مناطقی که با محدودیت منابع آب روبرو هستیم چیلر های تراکمی هوا خنک می تواند عملی ترین انتخاب باشد.

چیلر های تراکمی هوا خنک از فن های پروانه ای یا چرخه های تبرید مکانیکی بهره می برند تا هوای محیط را از طریق یک سیم پیچ پره ای گرفته تا مبرد را متراکم کند. چگالش بخار مبرد در کندانسور خنک کننده هوا انتقال گرما به جو را امکان پذیر می کند.

هزینه نصب پایین چیلرهای خنک کننده هوا از مزیت های قابل توجهه آنها به شمار میرود تعمیر و نگهداری ساده تر نیز به دلیل سادگی نسبی آنها در مقایسه با چیلرهای آب خنک حاصل می شود. چیلرهای هوا خنک فضای کمتری را اشغال می کنند اما بیشتر در خارج از تأسیسات هستند. بنابراین ، طول عمر کمتری دارند.

ماهیت فراگیر چیلرهای هوا خنک باعث کاهش هزینه های نگهداری می شود. سادگی نسبی آنها همراه با کاهش فضای مورد نیاز مزایای زیادی را در بسیاری از انواع تاسیسات ایجاد می کند.

 

 چیلر تراکمی آب خنک

چیلرهایی که عمل خنک شوندگی آنها توسط آب (Water) انجام میشود، چیلر تراکمی آب خنک (Water Cooled Chiller) یا اصطلاحا” چیلر آبی نامیده میشوند.

چیلرهای خنک کننده آب دارای یک کندانسور خنک کننده آب است که به برج خنک کننده متصل است، چیلرهای خنک کننده آب معمولاً برای تاسیسات متوسط ​​و بزرگ که منبع آب کافی دارند استفاده می شود. چیلرهای خنک کننده آب به دلیل استقلال نسبی در برابر نوسانات دمای محیط ، می توانند عملکرد ثابت تری برای تهویه مطبوع ساختمان های تجاری و صنعتی ایجاد کنند. چیلرهای خنک کننده با آب در ظرفیتهای متنوع از 20 تن تا چند هزار تن تولید می شوند که مراکز بزرگی مانند فرودگاه ها ، مراکز خرید و … را خنک می کنند.

چیلر تراکمی آب خنک

کندانسور چرخشی چیلرهای خنک کننده با آب از برج خنک کننده برای غلیظ کردن مبرد استفاده می کند. یک چیلر خنک کننده با آب شامل یک مبرد است که به دمای آب کندانسور ورودی (و میزان جریان) بستگی دارد ، که در رابطه با دمای لامپ مرطوب محیط عمل می کند. از آنجا که دمای لامپ مرطوب همیشه پایین تر از دمای لامپ خشک است ، دمای چگالش (و فشار) مبرد در یک چیلر خنک کننده با آب اغلب می تواند به طور قابل توجهی پایین تر از چیلر خنک کننده هوا کار کند. بنابراین ، چیلرهای خنک کننده با آب می توانند کارایی بیشتری داشته باشند.

چیلرهای خنک کننده با آب به طور معمول در محیط محافظت شده نگهداری می شوند. از این رو نسبت به چیلرهای هوا خنک طول عمر بیشتری دارند. چیلرهای خنک کننده با آب معمولاً تنها گزینه تهویه مطبوع برای ساختمان های بزرگ هستند. برج خنک کننده این چیلرها  در مقایسه با چیلرهای هوا خنک به هزینه نصب و نگهداری بیشتری نیاز دارد.

چیلر های تراکمی بر اساس کمپرسور

کمپرسورها مهمترین جز در سیستم گرمایش و سرمایش هستند. کمپرسور با تعیین حد کارایی ترمودینامیکی ، عملکرد کلی را تنظیم می کند. آنها همچنین بیشترین مصرف انرژی سیستم و بازده ضربه را به خود اختصاص می دهند.

به دلیل عملکرد حیاتی ، کمپرسورها 25-40٪ از کل هزینه های سیستم را نشان می دهند و در تعیین دامنه ارزش کل سیستم نقش دارند.کمپرسورها با تعیین حد کارایی و ظرفیت خنک کننده ، عملکرد کلی سیستم را تنظیم می کنند.

1-اسکرال

کمپرسورهای اسکرال از یک مدار و یک پیمایش ثابت برای تأمین فشرده سازی مداوم مبرد استفاده می کنند. کمپرسورهای اسکرل می توانند در کاربردهای مختلفی مانند ساختمانهای اداری ، هتلها ، مدارس یا کلینیک ها مورد استفاده قرار گیرند

کمپرسور اسکرال چیلر تراکمی

2- اسکرو

کمپرسورهای اسکرو که به کمپرسورهای دوار نیز معروف هستند ، مبرد را از طریق فشار کم به فشار زیاد به وسیله دو روتور یا پیچ انتقال می دهند که گاز را در محفظه کمپرسور به دام می اندازد و فشرده می کند. کمپرسورهای اسکرو برای پروژه های خنک کننده با بار متوسط ​​، مانند ساختمانهای اداری چند طبقه و تأسیسات با نیازهای دمایی بحرانی مانند مراکز جراحی ایده آل هستند.

کمپرسور اسکرو چیلر

 

 

 

3 – سانتریفیوژ

کمپرسورهای گریز از مرکز برای فشرده سازی بخار مبرد به نیروی گریز از مرکز متکی هستند. سانتریفیوژ ها برای پروژه های پیچیده با بار خنک کننده متوسط ​​تا زیاد ، مانند بیمارستان ها ، دانشگاه ها یا کشتی های نیروی دریایی ایده آل هستند.

 

کمپرسور گریز از مرکز چیلر

 

چیلر تراکمی هواخنک شرکت مبتکران پارسا کیش  MPK :

* برای چیلر های از 3 تن تبرید تا 60 تن تبرید از کمپرسور اسکرال استفاده و برای چیلر های با ظرفیت 60 تن تبرید به بالا از کمپرسور های اسکرو استفاده خواهد شد.* * تمامی ظرفیت ها، واقعی (actual) می باشد.*

چیلر تراکمی mpk

 

تجهیزات جانبی چیلر تراکمی : 

برای کنترل و عملکرد بهتر چیلر تجهیزات مختلفی بر روی آن نصب می شود که به شرح ذیل می باشند:

روی لوله مایع از کندانسور به ترتیب شیر سرویس ، شیر تخلیه گاز به سیستم ، فیلتر درایر ، سلونوئید والو ، سایت گلاس و شیر انبساط نصب میشود.

 

 

شیر سرویس چیلر تراکمی :

شیرسرویس یکی از قطعات مهم چیلر تراکمی می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

در کاربرد شیر سرویس در چیلر های تراکمی می توان به مورد ذیل اشاره کرد :

سرويس ولو يا شير سرويس بعد از كندانسور و در ابتداري لوله مايع قرار دارد و زمانيكه احتياج به بستن مدار مايع براي منظورهاي مختلف مثل تعمير و سرويس كردن فيلتر دراير يا شير شك كن)، سلونوئيد ولو- سايت گلاس، شير انبساط نصب مي‌شود.

مغناطيسي و يا جمع كردن مايع مبرد در كندانسور و يا علتهاي ديگري باشد. مي‌توان با بستن اين شير حركت مايع مبرد را متوقف كرد و قطعه مورد نظر را تعمير و يا تعويض كرد.

شیر تخلیه چیلر تراکمی

از شیر تخلیه چیلر تراکمی جهت تغذیه و شارژ مبرد به داخل سیستم چیلر استفاده میکنند. و بدنه آن معمولا از جنس برنج چکش کاری شده است.دسته سوپاپ آن بصورت چهار گوش و آچار خور تهيه گرديده است.

فیلتر درایر :

فيلتر دراير وسيله ايست که مواد نامطلوب سيکل تبريد را جذب مي‌کند. از قبيل: رطوبت، اسيد که مي‌توانند تاثيرات مخربي را بر روي سيکل تبريد بگذارند.

  وظيفه فيلتر درايرها در سيستم‌هاي تبريد:

فيلتر دراير از سيستم تبريد در برابر ذرات نامطلوب براي سيستم محافظت مي‌کند. فيلتر درايرها واکنش‌هاي شيميايي در سيکل تبريد را با حذف ذرات خارجي به حداقل مي‌رسانند. فيلتر دراير همچنين مي‌تواند اسيد و ذرات جامد را جمع‌آوري کند. فيلتردراير از تشکيل برفک در اريفيس شير انبساط به وسيله جمع‌آوري رطوبت در سيسستم جلوگيري مي‌کند.

در زمان ساخت چیلر و یا راه اندازی ابتدایی آن ممکن است ، مقداری پلیسه ، براده و یا سایر آلودگی ها داخل سیستم وجود داشته باشد، که این ضایعات توسط فیلتر درایر متوقف شده و اجازه پیدا نمی کنند تا در داخل سیستم گردش کنند .فيلتر دراير

این فیلتر از یک ورقه مشبک فلزی نازک ساخته شده است. این ورق فلزی به شکل مخروط ناقص نورد شده است و یک  توری نازک برنزی یا برنجی به روی آن کشیده شده و انتهای آن توسط یک بوش مسی بسته و لحیم میشود.

فیلتر در داخل مغزی خشک کن قرار میگیرد و مجموع فیلتر درایر ودر سرراه مایع مبرد نصب میشود. درایر یا خشک کن در مسیر گاز مبرد قرارداده میشود تا رطوبت موجود در مبرد را جذب کند. این قطعه بیشتر در چیلرهایی که از مبرد R22  استفاده میکنند بکار میرود.

 

شیر سلونوئید ، شیر برقی یا شیر مغناطیسی چیلر تراکمی :

در مدار شیر برقی چیلر تراکمی را قبل از اواپراتور و سر راه مایع مبرد قرار میدهند. شیر برقی چیلر تراکمی توسط برق مسیر مایع مبرد را باز و بسته میکند. زمانی که برق چیلر قطع شود شیر بسته شده و جریان مبرد متوقف می گردد.

همچنین در موقع خاموش کردن چیلر در مرحله اول برق شیر برقی قطع شده و عمل پمپ دان کردن خود به خود انجام میشود . شیر مغناطیسی شامل یک سیم پیچ می باشد که دو سر سیم آن به فاز و نول وصل میشود . وبا برقراری جریان الکتریکی یک حوضه مغناطیسی و در نتیجه خاصیت آهنربایی ایجاد میگردد.

درون سوراخ سیم پیچ یک میله ی متصل به سوپاپ سوزنی یا دیافراگم ارتجاعی قراردارد. که در زمان مغناطیسی شدن به طرف بالا حرکت کرده و راه ورود مایع مبرد باز میشود . و هنگامی که جریان الکتریکی قطع گردد سوپاپ سوزنی یا دیافراگم توسط نیروی یک فنر به جای اولیه باز می گردد و راه خروج گاز را مسدود میکند. البته بعضی از شیر های مغناطیسی برعکس عمل کرده و در حالت نرمال باز ودر موقع مغناطیسی شدن بسته میشود.

شیر مغناطیسی در انواع دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه ساخته می شود که هر یک برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.از شیرهای دو طرفه در چیلرها و از شیرهای چهار طرفه بیشتر در پمپ های حرارتی استفاده می شود.

 

 

 

 

 

 

سایت گلاس چیلر تراکمی : 

جهت تشخیص مقدار مایع مبرد از یک شیشه گاز نما (SIGHT GLASS) استفاده می کنند. چنانچه مقدار مایع مبرد کم باشد در مایع حباب هایی دیده می شود که با اضافه کردن گاز به سیستم این حباب ها از بین می رود.

سایت گلاس چیلر تراکمی

بعضی از سایت گلاس های چیلر تراکمی مجهز به رطوبت سنج می باشند که رطوبت داخل سیستم را با تغییر رنگ نشان می دهند. جنس سایت گلاس چیلر تراکمی اغلب از برنج است و توسط ساقه رزوه ای یا جوشی به لوله مربوطه متصل می شود.

شیر انبساط

يكي از نكات مهم در انتخاب شير انبساط اين است كه بدانيم شير انبساط مناسب كدام است و يا اينكه اگر شير انبساط نو بخريم بايد تنظيمات روي آن انجام دهيم يا خير ؟

وظیفه این قطعه در چیلر بعد کندانسور افت ناگهانی فشار مبرد است که به دنبال آن افزایش شدید سرعت مبرد در ورودی اواپراتور اتفاق می افتد این عمل موجب می شود مبرد داغ پشت شیر اختناق تبدیل به مبرد با دمای بسیار پایین در ورودی اواپراتور شود.شیر انبساط بر اساس میزان فشار مبرد که توسط کمپرسور اعمال شده و همچنین دمای کندانس کندانسور و دمای مورد نیاز اواپراتور تعیین می گردد .

این قطعه بر اساس نوع کارکرد به دو نوع مکانیکی ( THERMAL ) و الکترونیکی تقسیم می شود که شیرهای مکانیکی خود به دو نوع شیرهای مکانیکی دستی و لوله موئی می باشد . میزان کاهش فشاری که شیر انبساط در مدار صورت می دهد بر راندمان و کنترل ظرفیت دستگاه تاثیر دارد .

در دستگاه های چیلر با دقت و کیفیت های بالاتر برای کنترل دقیق تر و مدیریت مصرف انرژی از شیر انبساط های الکترونیکی استفاده می شود که به برد کنترلی این اجازه را می دهد که بر اساس گزارشات دریافتی از سنسور های مختلف دستگاه و دستورالعمل تعریف شده در آن ، میزان آهنگ کاهش فشار مبرد را کنترل دقیق کند .

طبعا نوع شیر انبساط استفاده شده در چیلرها تاثیر زیادی در مصارف انرژی و همچنین هزینه های اولیه دستگاه دارد که تفاوت زیادی بین قیمت نوع مکانیکی و الکترونیکی آن وجود دارد.

روی اواپراتور ،آنتی فریز و ترموستات نصب میشود و روی کمپرسور در قسمت مکش یا ورودی وقسمت خروجی فشار سنج نصب میشود . یک کنترل فشار بالا و فشار پایین نیز به قسمت های فشار بالا ( رانش ) و فشار پایین (مکش ) نصب میشود . از دیگر تجهیزات چیلر تراکمی میتوان به کنترل فشار روغن، هیتر روغن ، شیر اطمینان، آور لود کمپرسور ، تابلوی برق و غیره اشاره نمود..

گروه فنی مهندسی مبتکران پارسا کیش نماینده ی انحصاری سیستم تهویه مطبوع گازسوز پاناسونیک در انواع VRF وGHP  و چیلر و مینی چیلر MPK با نیروهای متخصص و کارآمد و با  هدف بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی و خدمات پس از فروش با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت اقدام به فروش استثنایی و نصب محصولات خود نموده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button