مجله تاسیسات

واحد اندازه گیری ظرفیت تبرید BTU

واحد اندازه گیری BTU

واحد اندازه گیری BTU یکای اندازه گیری ظرفیت تبرید سیستم تهویه مطبوع است . مخفف British Thermal Unit می باشد که نشان دهنده میزان سرمایش سیستم در واحد زمان بوده و در رابطه با آن می توان این نکته را گفت که یکی از واحدهای اندازه گیری انرژی مانند ژول، کالری و … به حساب می آید. این واژه واحد اندازه گیری انرژی گرمایی و حرارتی است.

و این به معنای آن نیست که دمای باد دستگاه خنک تر است. بلکه میزان برودتی که وارد محیط می شود بیشتر خواهد بود. محاسبه BTU توسط فرمول قابل انجام است. میزان ظرفیت سیستم تهویه مطبوع شما بسته به نوع فضا، مساحت، شرایط آب و هوایی، تعداد نفرات، و وجود دستگاه های گرما زا در محیط و… متفاوت است.

محاسبه واحد اندازه گیری BTU

یک BTU مقدار انرژی استفاده شده برای گرم کردن یک پوند آب و افزایش یک درجه فارنهایتی دمای آن محسوب می شود . زمانی که شما تجهیزات گرمایشی مانند کوره و هیت پمپ ها و … را با هم مقایسه می کنید، به احتمال خیلی زیاد توجه کرده اید که دو عدد برای BTU آنها ثبت شده است. بی تی یو اولی انرژی ورودی به دستگاه در اثر سوختن سوخت (مانند گاز طبیعی) و بی تی یو دومی مقدار گرمای خروجی از دستگاه می باشد. عدد اول در واقع بیانگر ظرفیت دستگاه و عدد دوم بیانگر راندمان آن است. معمولا هیت پمپ ها و کوره ها BTU بین ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دارند.

بایدبه این نکته ی مهم دقت شود که برای هر ساختمان دستگاه متناسب انتخاب گردد. زیرا اگر ظرفیت بزرگتر از حد انتخاب شود، سیکل کاری آن دائما خاموش و روشن شده و مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد. برای محاسبه BTU مورد نیاز، مهندس بایستی مساحت، سایز و نوع پنجره ها، مقدار و نوع عایق بندی، طرح کانال کشی، آب و هوای محلی و … را در محاسبات در نظر بگیرد.

هر BTU چند وات است؟

پاسخ به این سوال که هر واحد اندازه گیری BTU چند وات است امکان پذیر نیست و تبدیل واحد بی تی یو به کیلووات یا وات صورت نمی گیرد، زیرا بی تی یو واحد انرژی و کیلووات یا وات واحد توان است. ولی تبدیل واحد بی تی یو بر ساعت به وات مقدور است. هر وات به اندازه ۳٫۴۱۲۱۴۲ بی تی یو بر ساعت BTU/hr است و با همین نسبت می توانید آنها را به یکدیگر تبدیل نمائید.

یک BTU چند کالری است؟

تعریف واحد BTU که بیانگر کمیت انرژی است به روش دیگر مانند کالری نیز قابل بیان است. در پاسخ به سوال یک BTU چند کالری است می توان به طور دقیق گفت که هر BTU معادل ۰٫۲۵۲ کیلو کالری است و با همین نسبت می توان آنها را به هم تبدیل کرد.

یک تن تبرید چند BTU است؟

یک تن تبرید تقریبا معادل 12،000 BTU در ساعت یا 3.5 کیلو وات است. ظرفیت تجهیزات تهویه مطبوع و تبرید در ایالات متحده اغلب در “تن” (تبرید) مشخص می شود. بسیاری از تولید کنندگان همچنین ظرفیت را در BTU / h مشخص می کنند. در کشور ایران با توجه به رایج بودن یکاهای سیستم بین المللی ( SI ) میزان معادل آن که در صنعت به کار می رود بر اساس واحد کیلو وات است که این مقدار نیز برابر با ۳.۵ کیلو وات میباشد.

عوامل موثر در محاسبه ظرفیت تبرید

میزان رفت و آمد در محیط

میزان رفت و آمد در یک محیط از عوامل موثر در ثابت ماندن دمای محیط است، هر چه که رفت و آمد در محیط ساختمان بیشتر باشد باید سیستم با ظرفیت های بالاتر انتخاب گردد. علاوه بر میزان رفت و آمد باید از عایق بودن در و پنجره نیز اطمینان حاصل کرد. این عامل یکی از عوامل موثر در محاسبه ظرفیت تبرید به شمار می رود.

آب و هوای منطقه ای

آب و هوا در عملکرد دستگاه تهویه مطبوع بسیار تاثیر گذار است، به عنوان مثال برای مناطق جنوبی کشور که از آب و هوای بسیار گرم و مرطوب برخودار هستند باید سیستمی با ظرفیت بالاتر انتخاب نمود. دستگاه های حاره ای یکی از انواع موجود مخصوص مناطق جنوبی و با آب هوای گرم و مرطوب هستند.

تعداد افراد حاضر درمحیط

تعداد افراد حاضر در محیط یکی دیگر از عوامل مهم در محاسبه ظرفیت تبرید است، هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد باید به مراتب ظرفیت دستگاه تهویه مطبوع را افزایش داد.

آفتاب گیر بودن محیط

هرچه تعداد نورگیر ها، پنجره ها و سقف های شیشه ای بیشتر باشد، بار برودت محیط افزایش خواهد یافت.

ارتفاع سقف

طبیعتا ارتفاع سقف و حجم ساختمان عامل موثر در محاسبه ظرفیت تبرید می باشد و با آن رابطه ی مستقیم دارد .

گردش هوا در محیط

بازو بسته شدن درب ها، وجود پرده ی هوا، باز و بسته بودن پنجره ها، همچنین وجود یا عدم وجود دریچه های هوا، فن های اگزاست و کانال کشی هوای تازه از عوامل بسیار مهم در برآورد اولیه بار برودت و حرارت ساختمان می باشد.

دستگاه ها و فضا های گرما زا

وجود فضا ها و دستگاه های گرما زا در محیط،  درمیزان سرمایش سیستم بسیار موثرمیباشد. برای مثال آشپزخانه یک واحد مسکونی به دلیل حرارت ناشی از پخت و پز و وجود اجاق گاز جزء فضاهای گرما زا محسوب شده و برای فضاهای هم جوار با آشپزخانه می بایست ظرفیت سیستم تهویه مطبوع را بالا تر حساب کرد. در واقع بار برودت مورد نیاز آشپزخانه را نیز باید در فضاهای مجاور در نظر گرفت.

اتاق های سرور نیز ، بدلیل تولید حرارت بسیار زیاد دستگاه های سرور، محاسبات خاص خود را دارد و باید بار برودتی آن بالاتر محاسبه شود.

 

پیشنهاد مطالعه

چیلر تراکمی چیست ؟ 

نظر (1)

  • علی حیدری، پاسخ

    بسیار ممنون از اطلاعات ارزنده تان.

    1 آذر 1399 در 1:00 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button