مجله تاسیسات

رشته مهندسی مکانیک

معرفی دانشگاه های رشته مهندسی مکانیک در تهران

دانشگاه صنعتی شریف                       

 دانشکده رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف از سال 1344 همزمان با تاسیس این دانشگاه پیشرو کشور فعالیت خود را آغاز نمود.در طی نزديک به 50 سال تلاش مستمر، این دانشکده توانسته است با جذب هدفمند اعضای هیات علمی كارآمد و دانشجويان مستعد و نيز با فراهم سازی زیر ساخت ها و امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی به جایگاهی ویژه در سطح کشور و منطقه دست یابد.                          

دانشکده رشته مهندسی مکانیک افتخـار دارد که تاکـنون بیش از 6600 نفر مهـندس و محقق برجسته در سطـوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پرورش داده است که سرافـرازانه در مـراکز صـنعتی و دانشـگاهی داخل و خارج کشور به فـعالیت اشـتغال دارند. هم اكـنون تعداد قابل توجهي از اساتيد مجرب دانشـكده هاي مهندسي مكانيك كشور حداقل يك مدرك خود را از اين دانشكده دريافت نمـوده اند.

هم اکنون دانشـکده مهنـدسی مکـانیک در زمـینه های تخصـصی گسـترده اي شامل  طـراحی کاربردی، تبديل انرژي، فرآيند هاي ساخت، بیومکانیک،  مهندسی دریا و مكاترونيك در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو تربیت می کند.
آزمایشگاه های متعـدد دانشکده شامل آزمایشگاه های آموزشی و تخصصی مکانیک سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، مقاومت مصالح، فرآینــدهای ساخت، اندازه گیری دقیق، کنترل، ارتعاشات،  دینامیک ماشین، بیومکانیک، روباتیک، و مهندسی دریا در كنار طيف وسيعي از  آزمایشگاه های پژوهشی که تحت نظر اعضاء هیات علمی اداره می گردند و نيز کارگاه ماشـینكاري و نمونه سازي و سایت کامـپیوتر، امکان آمـوزش علمی دانشجویان و نیز اجرای پژوهش های تجربی و کاربردی را در بالاتـرین سطـوح علـمی فراهـم می کنند. ویژگی های برجسته دانشکده مهندسی مکانیک سبب شده است که از سـال 1379 در دو حـوزه” تبديل انرژي” و “ طراحي، رباتيك و اتوماسيون” و از سال 1388 در حوزه مهندسي دريـا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قطب علمی کشور شناخته شود.

ارتباطات بین المللی :

 دانشـکده مهندسی مکانیک طی سال های فعالیت خود همکاری هـای مهمی را با مراکز علمی مختلف دنیا برقرار نموده است. در سال های گذشته همکاری با مراکزی مانند دانشگاه صنعتی توکیو TIT، دانشگاه نانسی در فرانسه، دانشگاه آخن در آلمان و دانشگاه آلبرتا در كانادا پشتوانه مناسبی را برای فعالیت های علمی مشترک و بین المللی دانشکده و نيز تبادل استاد و دانشجو فراهم کرده است.

 دانشگاه تهران

پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳، دانشکده فنی به عنوان یکی از دانشکده‌‌های شش‌گانه دانشگاه، به همت و تلاش خستگی ناپذیر پروفسور محمود حسابی تاسیس شد و از مهرماه همان سال فعالیت خود را آغاز نمود.

دانشکده رشته مهندسی مکانیک در چهار گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی و ماشینهای آبی در مقطع کارشناسی ارشد و پنچ گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید، تبدیل انرژی، ماشینهای آبی و نانو فناوری در مقطع دکترا به تربیت دانشجو مشغول است.

دانشکده فنی در بدو تاسیس در ۴ رشته مهندسی راه و ساختمان‌، مکانیک‌، برق و معدن دانشجو می پذیرفت، اما بعدها رشته الکترومکانیک جانشین رشته برق و مکانیک شد که در سال‌های ۲۵-۱۳۲۴، تعداد ۲۰ نفر در این رشته فارغ‌التحصیل شدند. 

 دانشگاه صنعتی امیر کبیر

یکی دیگر از دانشگاه های رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشد  . این دانشگاه در سال  1336 تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در سال 1337، آغاز نمود. دانشکده مهندسی مکانیک در کنار دانشکده‌های مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی نساجی، مهندسی شیمی و مهندسی راه و ساختمان، جزء اولین دانشکده‌های تاسیس شده دانشگاه امیرکبیر به حساب می‌آید. دوره کارشناسی‌ارشد در سال 1350 و با دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات به این دانشکده اضافه گردید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده اقدام به راه‌اندازی گرایش ساخت و تولید در مهندسی مکانیک نمود. با شروع دوره دکتری مهندسی مکانیک در سال 1369، این دانشکده به عنوان پایه‌گذار مقطع دکتری مهندسی مکانیک در کشور شناخته می‌شود.

هم‌اکنون فعالیت‌های علمی دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ادامه دارد؛ در دوره کارشناسی دانشجویان در دو گرایش مهندسی مکانیک عمومی و مهندسی مکانیک-ساخت و تولید به تحصیل مشغول هستند. دوره کارشناسی ارشد در پنج گرایش طراحی کاربردی، تبدیل انرژی، ساخت و تولید، مکاترونیک و مهندسی جوش ارائه می‌شود و دوره دکتری در قالب مهندسی مکانیک از سال ۱۳۶۹، شروع به کار کرده است.
این دانشکده با دارا بودن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی مجهز، به دانشجویان کمک می‌نماید تا مفاهیم و تئوری‌های آموخته شده خود را به صورت عملی پیاده نموده و خود را آماده ورود به صنعت کشور نمایند.             

دانشگاه علم و صنعت

 ایران مدرن از داشتن دانشگاه های مهندسی معروف که دانشکده مهندسی مکانیک قدیمی ترین دانشکده دانشگاه علم و صنعت است، همواره به خود بالیده است. داشتن مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشکده رشته مهندسی مکانیک را در سطح کشور و منطقه بسیار ممتاز کرده است.

  تقریباً تمامی رشته های مهندسی، در دانشگاه علم و صنعت تدریس و تحقیق می شود. از 1109 دانشجوی مشغول به تحصیل در یکسال گذشته در زمینه مهندسی مکانیک، 454 نفر دانشجوی دوره کارشناسی و 655 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا هستند. آئرودینامیک، هیدرودینامیک، سیستم های کنترل و اتوماسیون، انرژی خورشیدی، انتقال حرارت کاربردی، بیومکانیک، کامپوزیت، دینامیک ساختاری ، مکانیک شکست و خستگی، مکاترونیک، CAD/CAM ، آزمایش عدم تخریب و تعداد بسیاری از سرفصل های دیگر در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت تدریس می شود.

 دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی  که در بهمن ماه سال 1338 تأسيس شده، یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی تهران  با 60 هکتار واقع شده‌است. 

دانشگاه مشتمل بر 57 ساختمان اصلی، 19 دانشکده ، 10 پژوهشکده و  9 مرکز تحقیقاتی می باشد.

این دانشگاه  دارای  19153 دانشجو  می باشد و در مقاطع  تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دوره های روزانه ،شبانه و دوره های الکترنیکی دانشجو می‌پذیرد و تاکنون بیش از ۴۳٬۳۳۴ دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند .

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

فعالیت آموزشی این دانشکده تحت عنوان دانشگاه کار و پیشه از سال ۱۳۵۲ شروع شده است که پس از ادغام چندین موسسه آموزشی در سال ۱۳۵۹ به دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با ساختار فعلي تبديل شد.

همچنین به عنوان اولین دانشکده ای است که ارتباط آموزشی و پژوهشی خود را با دانشگاه های انگلستان برای ایجاد دوره هاي مشترک فوق ليسانس در گرايش سيستم هاي انرژي و خودرو برقرار کرده است .

برخی افتخارات پژوهشی :

کسب رتبه اول در مسابقات جهانی ربوکاپ

کسب رتبه دوم و سوم در جشنواره خوارزمی

 برای اختراع دستگاه برش شیشه بوسیله

 شوک حرارتی و قایق پرنده

دانشگاه الزهرا (س)

دانشکده فنی و مهندسی با کسب موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی درسال 1373با ارائه ۲ رشته مهندسي صنايع و کامپيوتر در مقطع کارشناسي در دانشگاه الزهرا(س) تاسيس گرديد. به طور تخصصي و در قالب رشته هاي فني و مهندسي، پذيرش دانشجو در دوره كارشناسي ارشد از سال ۱۳۸۷ با اخذ دانشجو در دو رشته مهندسي صنايع- گرايش صنايع و مهندسي كامپيوتر- گرايش هوش مصنوعي آغاز گرديد. در سال ۱۳۹۰ در دو رشته مهندسي سيستمهاي انرژي و مهندسي فناوري اطلاعات پذيرش دانشجوي ارشد ادامه يافت.

دانشگاه خوارزمی

دانشكده فني و مهندسي دانشگاه خوارزمي در سال 1382 به منظور تربيت مهندسان توانمند و خلاق تأسيس شده است. در حال حاضر اين دانشكده با چهار گروه آموزشي مهندسي برق و كامپيوتر، مهندسي عمران، مهندسي صنايع و رشته مهندسی مکانیک در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري فعاليت دارد.

 دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علم و فرهنگ با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و ماهر با راه اندازی گروه های مختلف آموزشی از جمله کامپیوتر، عمران، صنایع از سال 1373 آغاز به کار نمود .

دانشکده فنی و مهندسی در کلیه مقاطع تحصیلی در گروه های آموزشی ذیل در حال ارائه خدمات به دانشجویان می باشد:

  • مقطع دکتری :

مهندسی عمران – سازه

  • مقطع کارشناسی ارشد:

مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

مهندسی برق- قدرت-الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی

مهندسی صنایع- لجستیک و زنجیره تأمین

مهندسی صنایع- صنایع

مهندسی مالی

مهندسی عمران- ژئوتکنیک

مهندسی عمران- سازه

مهندسی عمران- زلزله

مهندسی عمران- آب و سازه های هیدرولیکی

رشته مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی

مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (مهندسی HSE)

  • مقطع کارشناسی پیوسته :

مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

مهندسی عمران

مهندسی برق

مهندسی صنایع

مهندسی مکانیک

مهندسی ایمنی صنعتی

  • مقطع کارشناسی ناپیوسته :

مهندسی کامپیوتر- تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button