مجله تاسیسات

تن تبرید

تن تبرید و مفهوم آن

تعریف میزان تن 

یکی از یکاهای اندازه گیری جرم ، تن می باشد و نیز میدانیم این واحد در سیستم های مختلف اندازه گیری تعاریف گوناگونی دارد، این مقدار در سیستم متریک برابر با ۱۰۰۰ کیلوگرم است. دو بیان دیگر، که در تعریف میزان تن به کار میرود، یکی تن بزرگ (انگلیسی) برابر با ۲۲۴۰ پوند (۱۰۱۶کیلوگرم) و دیگری تن کوچک (آمریکایی) برابر با ۲۰۰۰پوند (۹۰۷ کیلوگرم) میباشد.

تن تبرد

تعریف تن تبرید چیست.

یک تن از تبرید (TR) ، همچنین به آن تن تبرید (RT) نیز گفته می شود ، واحد نیرویی است که ظرفیت استخراج گرما از تجهیزات تبرید و تهویه مطبوع را توصیف می کند.

واحد TR در دهه 1880 توسعه یافت تعریف آن در سطح استاندارد صنعتی در سال 1903 تنظیم شد ، زمانی که توماس شیپلی از شرکت تولیدی یورک رهبری تشکیل انجمن سازندگان ماشین یخی ایالات متحده به همراه استاندارد سازی مشخصات تجهیزات آن را به عهده گرفت. در سال 1904 این تلاشها منجر به تأسیس انجمن (ASRE) شد.

اما در تعریف تن تبرید که در تاسیسات برودتی ساختمان ها استفاده میشود باید گفت که واحد استاندارد آن که با نماد علمی RT نشان داده می شود عبارت است از مقدار گرمایی که یک تن ( تن کوچک ۹۰۷ کیلوگرم، بر خلاف تصور خیلی ها که این میزان را همان ۱۰۰۰ کیلو گرم در نظر میگیرند ) یخ با دمای صفر درجه سانتیگراد در یک شبانه روز جذب می کند تا تمام آن به آب صفر درجه سانتیگراد تبدیل شود.

یک تن تبرید تقریبا معادل 12،000 BTU در ساعت یا 3.5 کیلو وات است. ظرفیت تجهیزات تهویه مطبوع و تبرید در ایالات متحده اغلب در “تن” (تبرید) مشخص می شود. بسیاری از تولید کنندگان همچنین ظرفیت را در BTU / h مشخص می کنند. در کشور ایران با توجه به رایج بودن یکاهای سیستم بین المللی ( SI ) میزان معادل آن که در صنعت به کار می رود بر اساس واحد کیلو وات است که این مقدار نیز برابر با ۳.۵ کیلو وات میباشد.

واحد اندازه گیری BTU چیست؟

واحد اندازه گیری BTU یکای اندازه گیری ظرفیت سیستم تهویه مطبوع است . مخفف British Thermal Unit می باشد که نشان دهنده میزان سرمایش سیستم در واحد زمان بوده و در رابطه با آن می توان این نکته را گفت که یکی از واحدهای اندازه گیری انرژی مانند ژول، کالری و … به حساب می آید.

نحوه محاسبه 

با توجه به اینکه گرمای نهان ذوب یخ در سیستم های مختلف برابر با ۱۴۴ بی تی یو بر پوند و یا ۳۳۵ کیلو ژول بر کیلو گرم و یا ۸۰ کیلو کالری بر کیلو گرم مبیاشد پس داریم:

محاسبه تن تبرید

این مقدار گرما در سیستم انگلیسی بازای هر تن تبرید برابر است با:
RT = (144 Btu ⁄ lbm ˟ ۲۰۰۰ lbm ) / (24 hr) = 12000 Btu / hr
در سیستم بین المللی(SI) این مقدار برابر خواهد بود با:
RT = ( 335 KJ ⁄ Kg ˟ ۹۰۷.۱۸ Kg ) / (24 ˟ ۳۶۰۰ S) = 3.517 KJ / S = 3.517 KW

در سیستم متریک این مقدار برابر خواهد بود با:
RT = (80 Kcal ⁄ Kg˟ ۹۰۷.۱۸ Kg ) / (24 hr ) = 3024 Kcal / hr
به صورت خلاصه برای هر تن تبرید داریم:
RT = 12000 Btu / hr= 3.517 KW = 3024 Kcal / hr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Button