تاریخچه GHP
در سال 1980 شهرداری توکیو به همراه شرکت گاز این شهر پروژه ای را برای سه شرکت بزرگ ژاپنی ( تویوتا ، سانیو ، میتسوبیشی) تعریف کردند که در آن با توجه به محدودیت های ایجاد شده در زمینه تامین برق در پیک ظهر سیستمی ساخته شود که سرمایش و گرمایش آن توسط سیکل تراکمی و انرژی گاز تامین شود ، بعد از تحقیق و توسعه در سال 1982 سیستم GHP که تقریبا تمام خواسته های این پروژه را تامین می کرد توسط این سه شرکت ساخته شد .
این محصول با توجه به گران بودن گاز نسبت به برق در کشور ژاپن و بالاتر بودن قیمت تمام شده آن تقریبا از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نبود ولی با توجه مزیت های کیفی آن و همچنین آلایندگی کمتر ، سبب شد این محصول یارانه از دولت اخذ نماید .کشور کره جنوبی نیز در عرصه تکنولوژی های نوین همواره خواستار پیشرو بودن می باشد ، که به این منظور باعث شد شرکت LG در زمینه ساخت این محصول اقدام نماید .
نگاهی به تاریخچه GHP در سال های متمادی
1981 در کشور ژاپن توسعه داده شد
1985 نخستین GHP در ژاپن نصب و راه اندازی شد
1998 مجموع توان دستگاه های GHP در حال کار به 1 میلیون اسب بخار رسید .
2001 10000 سیستم نصب و نوع سه لوله ی آن به بازار عرضه شد .
2003 مجموع توان GHP های نصب شده به 2 میلیون اسب بخار رسید و نخستین سیستم با مبرد R407A در اروپا فروخته شد
2004 نخستین سیستم با مبرد دوست دار محیط زیست R410A به بازار عرضه شد .
2010 GHP شرکت سانیو GHP sanyo و GHP شرکت پاناسونیک Panasonic GHP با یکدیگر ادغام شدند .
GHP در ایران
تاریخچه GHP در ایران به سال 1388 و به شرکت مبتکران پارسا کیش باز می گردد. شرکت مبتکران پارسا کیش با توجه به نیاز بازار ایران به چنین محصولی و مزیت های بیشتر این محصول برای بازار ایران به عنوان نماینده رسمی و انحصاری گروه LG در زمینه فروش و خدمات محصولات GHP در ایران آغاز به کار نمود . متمرکز نمودن توان و تجربه سیستم های کاری شرکت مبتکران پارسا کیش در زمینه معرفی ، فروش ، نصب و خدمات پس از فروش تجهیزات GHP موجب گردید ضمن کسب رضایت مشتریان محترم ، جمع کثیری از سازمان ها و ارگان های دولتی به جمع مشتریان این شرکت ملحق گردند.
پیش بینی استفاده از GHP در آینده
با توجه به هزینه های بالای برق و کمبود نیروگاه های تولید الکتریسیته نسبت به مصرف کشور، رفته رفته به سمت و سوی فراگیر شدن سیستم بسیار کم مصرف گازسوز تهویه GHP در ایران گام خواهیم برداشت.
در نوشته ی زیر به برخی از علت های استفاده بیشتر سیستم تهویه GHP در آینده می پردازیم :
تهویه GHP یک سیستم هوشمند است که دارای عملکردی کاملتر از یک VRF الکتریکی می باشد و به جای استفاده از نیروی برق برای حرکت کمپرسورها، از نیروی ایجاد شده توسط یک موتور احتراقی درون سوز استفاده می کند
این موتور کم مصرف با عملکرد خود در دورهای متفاوت، مشابه اینورتر در سیستمهای الکتریکی، بر اساس مقدار نیاز یونیت های داخلی، دور کمپرسورهایی را که مستقیما به آن کوپل شده اند را کنترل و تغییر می دهد .
عملیات ایجاد گرمایش کاملا بهبود یافته است، در فصل زمستان و در شرایط محیطی بسیار سرد، گرمایش تولید شده تهویه GHP به نحو موثری نگهداری می گردد
حرارت اتلاف شده ناشی از موتور به عنوان یک منبع حرارتی ثانویه به منظور افزایش راندمان خروجی پمپ گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین کاهش راندمان سیستم EHP در شرایط محیطی بسیار سرد در تهویه GHP مشاهده نمی گردد
راندمان نیروگاه ها عملا در حدود 30% و در خوشبینانه ترین حالت، راندمان انتقال برق 80% است و لذا راندمان نهائی در ورودی دستگاه مصرف کننده، تقریبا به 25% کاهش می یابد
در سیستمهای GHP به دلیل استفاده مستقیم از گاز طبیعی و حذف پروسه تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی در نیروگاه و همچنین حذف مسیر انتقال انرژی الکتریکی و با توجه به اینکه در این سیستم تا 94% صرفه جویی در مصرف برق نسبت به سیستمهای الکتریکال وجود دارد، عملا اتلاف انرژی از این بابت بسیار ناچیز می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید